"מספיק להתבונן בה מקבלים עצבים, אפילו בלי שתפתח את הג'ורה. ההתנהלות, שפת הגוף, הכל בהתרסה!!! כמו נמרה שוחרת לטרף..." (טוקבקיסטים נגד טהוניה)
"טהוניה עד למיליון! מהממת ומרגשת" (טוקבקיסטים בעד טהוניה)
היא עצבנית, לא משתפת פעולה, כוחנית, אגרסיבית, ולא אכפת לה מאף אחד. מצד שני היא מיוחדת, אינטליגנטית, אמיתית, מרגשת, ומרתקת. התגובות כלפי טהוניה, בתוך בית האח הגדול ומחוצה לו, נעות מקיצוניות אחת לאחרת, אבל דבר אחד בטוח – אף אחד לא נשאר אדיש.
בעוד שהטוקבקיסטים חורכים את המקלדות, דמותה של טהוניה הצליחה לסקרן גם את ד"ר רונית נשר, מומחית בפסיכולוגיה של קבוצות, ואת נועה לב, שעוסקת בייעוץ בנושא פסיכולוגיה של תקשורת. שתיהן עוקבות מקרוב אחרי העונה ומנתחות מנקודת מבטן המקצועית את דמותה השנויה במחלוקת של הדיירת.
"טהוניה מעניינת כי היא מורכבת. היא אינטליגנטית, יש לה קונפליקטים פנימיים ורקע מורכב, והיא עושה תהליך", מסבירה נשר, "היא מנהלת מאבקים בכמה רמות ובכל הכיוונים: ממאבק פנימי עם עצמה, דרך התנגשויות עם הדיירים האחרים, ועד להתמודדות הלא פשוטה שלה עם הקבוצה".
לטענתן של נשר ולב, דמות טלוויזיונית הופכת למעניינת כשיש לה עניין פנימי לא סגור עם עצמה. "חשוב להבהיר, שלא מדובר במשהו פתולוגי. טהוניה נורמאלית לחלוטין. אבל יש לה קונפליקטים מעניינים", אומרות נשר ולב, ונשר מצביעה על המתח שקיים אצל טהוניה בין חולשה לכוח: "היא לא מרשה לאף אחד להסתכל עליה כחלשה, היא בזה לחולשה. אני מנחשת שהיא השתמשה במנגנון הגנה כזה גם בעבר, לא להראות חולשה כי זה מסוכן. אבל בבית האח הגדול, המתח הזה בין החולשה לכוח לא פתור".
בתקופה האחרונה, אומרת נשר, נראה שטהוניה חולקת יותר את הקשיים שהיא חווה. "בהתחלה היא נכנסה עם השריון והצהירה 'אני חזקה'", אומרת נשר, "אבל עכשיו היא לא יכולה להדחיק יותר. היא מוצפת". אבל גם כשטהוניה מדברת על הקושי, אומרת נשר, היא לא מפרקת אותו. "היא זורקת משהו אבל לא באמת משתפת. השיתוף נתפס אצלה כפגיעות. מנגנון ההגנה הזה שירת אותה היטב כנראה בעבר, אבל פה היא צריכה למצוא כלים אחרים. אם היא תצליח להתמודד ולא רק תוציא קוצים, היא תוכל לשרוד את הג'ונגל של 'האח הגדול', והפרס האמיתי לא יהיה הכסף, אלא מנגנון חדש לחיים".
היא תוקפת את עצמה
"סוף סוף מישהו יוצא על טהוניה. נמאס כבר מהיציאות והקריזות שלה" (הטוקבקיסטים משחררים קיטור)
"הבחורה הכי אמיתית, הכי רגישה, הכי מדהימה ביופיה הפנימי והחיצוני, הכי אכפתית, הכי מודעת לעצמה, הכי מעניינת, הכי מרתקת, הכי מרגשת והכי מושלמת שיש!!!" (הטוקבקיסטים נותנים גב)
חלק משמעותי בהתמודדות של טהוניה, כאמור, מתבטא ביחסיה עם הדיירים האחרים. "קבוצה תמיד משקפת משפחה, ואנשים נוטים להתנהג באותם דפוסים כמו במשפחה שלהם", אומרת לב, "האנשים האחרים בקבוצה תמיד מזכירים לנו דמויות מפתח, שמציפות את הפצעים הבסיסיים: מי הציק לנו, מי אבד לנו, המקום בו גדלנו. נהוג להתייחס לקבוצה כאל היכל של מראות: השיקופים הם של אנשים בעבר שלנו וגם של תכונות שקשה לנו איתן. מראות יכולות להיות טובות, אבל גם מאד קשות". ונשר מחדדת: "מראה אנושית, בניגוד למראה רגילה, היא מראה מעוותת, מגדילה, תוקפנית. היא לא נעימה. היא משקפת לטהוניה דברים שהיא לא אוהבת, והיא תוקפת את עצמה".
טהוניה, בניגוד לאחרים בבית, מנסה לחפש משהו חדש. החיפוש מתבטא בשיחות עם יניב, עם ענת, עם האח הגדול. למערכות היחסים של טהוניה בבית, טובות או רעות, יש השפעהת עמוקה על התהליך שעובר עליה. "המאבק שלה עם גילי משמעותי לא רק בגלל גילי עצמו, אלא כי הוא משפיע על אחרים", אומרת נשר, "המסר החברתי מחלחל כך שהיא מאמינה לדברים לא נכונים; שהיא לא בסדר, שהיא מבודדת". לב מזכירה שטהוניה משמיעה כלפי עצמה גם ביקורת ממשית: "אם בהתחלה היא הייתה אגרסיבית בגלל המנגנון שלה, אז עכשיו היא מפנה את אותה האגרסיביות פנימה, וזה קשה".
ההתפרקות הנוכחית של טהוניה, קשורה, לדעת השתיים, בצורה מפתיעה דווקא להדחתה של פאולינה: "כשפאולינה הייתה בבית, הן היו שני קצוות, ממש דיכוטומיה", אומרת לב, "היה שם מאבק שטהוניה הצליחה למצוא את עצמה בתוכו. היא נאבקה. דווקא כשפאולינה יצאה משהו התפרק".
היא לא משחקת
"וולגרית וערסית! אם הייתי אתיופית הייתי מתביישת" (טוקבקיסטים בשם העדה)
"תתפוצצו! חבורת גזענים מושחתים!!!" (טוקבקיסטים בשם הסובלנות)
לא פעם במהלך העונה טהוניה מזכירה את עברה, מה שגורר לא מעט ביקורות מהגולשים. לב מבקשת להבהיר: "הרבה קולות מדברים על זה שטהוניה משחקת. לדעתי, אין שם שום דבר כזה. אין אפשרות לשחק כזה מצב. היא מתכתבת עם מקומות קשים. טהוניה אותנטית, והקושי הוא אותנטי ומחבר את הקהל לשבירות שלה. זוכרים את הציפור הקטנה של פאולינה? גם לטהוניה יש כזאת, אבל זאת ציפור מאוד מתגוננת".
אז מה בכל זאת מעלה פעם אחר פעם את העבר של טהוניה? "יש מצבים בהם משהו שקורה עכשיו מזכיר את העבר, ואנחנו מגיבים בחוסר פרופורציה, כאילו זה העבר. היא לא מצליחה להדחיק, כי המנגנונים שלה התפרקו".
עם זאת, נראה שההיסטוריה של טהוניה היא שנותנת לה את הקול הייחודי שיש לה בבית. "היא מביאה אמת קשה, היא הצד שמורד, שמתנגד, שבוחן", אומרת לב, "ממה שהיא סיפרה דווקא נראה שהיא הייתה ילדה שמקבלת סמכות ולא מביאה את הקושי שלה, עד שהיא עשתה שינוי, שנתן לה הרבה כוח. עכשיו היא צריכה למצוא דרך להישאר עצמה, בלי לשלם מחיר".
"גם לקונפליקט העדתי יש כאן תפקיד, וטהוניה, גם אם היא אומרת שלא אכפת לה, עסוקה מאד במה שהיא מייצגת", מוסיפה נשר, "ייצוג של סטריאוטיפ זה תמיד שק כבד, ומי שנראה שונה - יש לו תמיד אתגר גדול יותר. היא חיה עם נוכחות של השונות כל הזמן".
היא צריכה עזרה
"יוצאות לבחורה דמעות, דם, קשה לה. לא כולם חזקים ויודעים להתמודד כמו נמרים ואם היא מתנהגת ככה זה כי היא בחבורה של זאבים, שמתים לטרוף אותה" (הטוקבקיסטים מזדהים)
על אף הקושי, טהוניה מוקפת באנשים שאכפת להם ממנה ויכולים לעזור, אבל הגישה אליה לא קלה: "אנשים מנסים לעודד אותה בדרכים שהן לא תמיד נכונות, אומרים לה 'תעבירי, זה שטויות', אבל למעשה היחידה בקבוצה שיכולה להזדהות עם טהוניה באמת זאת לבנה, שפועלת בעצמה עם מנגנון הגנה דומה", מסבירה נשר, "הבעיה היא שלבנה מנסה לחזק את טהוניה דרך דברים שהיא עצמה חוותה בעבר. במקרה של טהוניה זה מחזיר אותה, כנראה, למקומות כואבים". גם ענת יכולה להיות פרטנרית מעולה לשינוי שתעבור טהוניה, אבל לפחות בינתיים היא לא מצליחה לפצח אותה עד הסוף, מה שמוביל לתסכול של שני הצדדים.
לטענת נשר ולב, כדי שטהוניה תעבור תהליך משמעותי, מישהו צריך להוציא את זה ממנה, לאתגר אותה עם שאלות כמו "איך היית רוצה להתנהג, מה היית רוצה שיהיה אחרת?". הן טוענות שיניב יכול להבין בדידות וכמיהה לדרכים חדשות, וגם "האח הגדול" עצמו יכול לסייע. אבל בשביל להתפתח ולהשלים את התהליך, טהוניה תצטרך למצוא דרך לשתף ממקום פגיע ורך, ולמצוא כלים חדשים לתקשורת. "היא תצליח, אם היא לא תאכל לעצמה את הלב יותר מדי", אומרת לב.
"כל אחד מהדיירים מייצג עבורנו משהו שאנחנו יכולים לשנוא או לאהוב", אומרת לב, "טהוניה היא מודעת, כועסת על עצמה, מנסה להשתלב. הצופים תופסים עמדה לגביה, מתוך המקומות שנוגעים להם. זה לא תמיד מודע, אבל כל מי שיש לו איזה קונפליקט פנימי שקשור לרצון למרוד, למופנמות מול אסרטיביות, יכול להזדהות איתה. הדיירים בעצם משקפים את הקונפליקטים שלנו".
לקהל יש תפקיד מרכזי בחייה של טהוניה, טוענת לב. "במערכת סגורה כמו בית האח, התחושה שאתה רצוי היא כמו אוויר לנשימה", היא אומרת, "אם מצליחים לקבל אהבה כזו בתוך הבית, זה טוב. אבל אם לא - יש את האהבה מהקהל בחוץ. בסופו של דבר, המראה הכי גדולה - זה הקהל". והקהל, נכון להיום, מחזיר לטהוניה הרבה אהבה.