באמצע "מיסטר אפריקה", סרט הדוקו החדש של HOT8, צצה תמונה מדהימה בסוריאליסטיות שלה: דגל ישראל מתנוסס על ראש התורן באחד החורים הכי נידחים באפריקה. מתחת הדגל הזה ניצב "בית ישראל", מקלט במלאווי המיועד לניצולות סחר בבני אדם - וכשיש תשעה מיליון עבדים ביבשת כולה, הדבר האחרון שחסר הוא דיירים פוטנציאליים לשם. אבל בלב מדינה כל כך רקובה ומושחתת, כל ניצולה שמצליחה להגיע לשם היא הישג לא מובן מאליו.
סרטה של אפרת לכטר, המוכרת בזכות עבודתה ב"אולפן שישי" וחדשות 12, מתמקד בסיפורו של ניר גז - מיליונר ישראלי לא מאוד ידוע, איש עסקים שהוא גם קונסול כבוד של מלאווי ומי שייסד את אותו מקלט. גז עצמו הרוויח את ההון שלו בזכות ניצול משאביה של אפריקה, כולל במהלכים הכי מפוקפקים שיש, וברשימת מכריו מהעבר נמנה אפילו אחד בשם פבלו אסקובר. "בית ישראל" הוא הניסיון שלו לזכות בגאולה. "אתה לא יכול לשנות את מה שעשית, אבל אתה יכול לשפר את ההרגשה שלך במה שאתה עושה", הוא מסביר ללכטר במהלך הסרט, "אני לא יכול לתקן את העבר, אבל אני בהחלט יכול לעשות עתיד טוב יותר".
אפילו יחסית לסרט שעוסק בו, גז מדבר על עצמו לא מעט במהלך "מיסטר אפריקה". זה רק אחד מהמרכיבים שהופכים את דמותו למעוררת אי נוחות - אחד נוסף מגיע כשהוא גוער במנהלת המקלט ש"זה לא מלון חמישה כוכבים" ויוצא רע להחריד - אבל לזכותו ייאמר שהוא מעניק ללכטר גישה מוחלטת לכל מה שהיא רק תרצה. גם לחלקים המחמיאים פחות, שזה דבר שכבר לא רואים בתעשיית הדוקואים שמוקדשים כולם לאישיות מסוימת. לזכותו של גז אף נזקפת העובדה שאכן נראה שהוא נעקץ ברמה כזו או אחרת, ואין חשד לאיזושהי מניפולציה מצדו של המיליונר: לכטר, לתשובת לבם של עיתונאים רבים אחרים שהופכים ליוצרי דוקו, לא מוותרת על אף שאלה קשה שיש.
כך, למשל, לכטר לא מפחדת לשאול את גז על התחושות שעשויות לצוף בקרב צופי "מיסטר אפריקה" - ואלו אכן צפות - שלא מבינים למה צריך להיות להם אכפת מאדם שניצל את היבשת כדי להתעשר ועכשיו מנסה לפצות על זה. ייתכן שהיא גם ערה לעוד אלמנט חשוב שיצא שם: זה שגז הוא האדם הלבן היחיד בסרט. ודווקא כשמושא הסרט לא תמיד במיטבו, כך הדמות המורכבת נעשית אנושית יותר. וככל שהיא נעשית אנושית יותר, כך נעשה קל להאמין לו באותם רגעי חסד. כשגז מדבר איתה על הצורך "להיות בצד של אנשים עם לב", כחלק מאותו מאבק שטרם נגמר (אבל שאין סיבה להיות אופטימיים לגביו), הוא חד משמעית נמצא בצד הזה.