גם אחרי צפייה בשלושת הפרקים הראשונים שנשלחו לביקורת, קשה לדעת האם "ריקוד האש" של yes תממש את הפוטנציאל שלה ותהפוך לסדרת השנה (ספוילר להמשך הטקסט: יש לה את כל חומרי הגלם הנדרשים, בטח אם מצמצמים את התחרות לסדרות ישראליות בלבד). אבל בפרס אחר היא כבר זכתה - וזה דווקא לא פרס השחקן הטוב ביותר ליהודה לוי בפסטיבל סירייס מאניה הנחשק (ספוילר נוסף: הוא זכה בו בצדק). מדובר בפרס לסצינת הפתיחה הכי מטלטלת שנראתה כאן לאחרונה.

 

זוכרים את אומה תורמן נחלצת מארון קבורה באחד מרגעי השיא של "קיל ביל"? אז תהפכו אותו ב-180 מעלות ותשאירו רק את ארון הקבורה. פייגי (מיה עיברין, שם אנונימי למדי וכנראה שלא לעוד הרבה זמן), נערה שחיה בקהילה חסידית בטבריה, מחליטה לשים קץ לחייה. היא נכנסת לתיבה מתכתית, נועלת את עצמה מבפנים ובולעת את המפתח. המסך שלנו ידע אינספור סצינות אובדניות וגרפיות, אבל מעטות מתוכן הצליחו להיות כל כך מעוררות חרדה. דקות ארוכות עוברות, והרב נתן (לוי) מצליח לחלץ אותה.

הדרמה החדשה שיצרה, כתבה וביימה רמה בורשטיין-שי - אחד הקולות החשובים ביותר בתרבות החרדית, שזהו הפרויקט הטלוויזיוני הראשון שלה אחרי הסרטים "למלא את החלל" (זוכה שבעה פרסי אופיר) ו"לעבור את הקיר" (שזכה בעוד שלושה) - יוצאת לדרך מאותה נקודת זינוק מטלטלת. פייגי משתכנעת לא לוותר על עצמה ויוצאת מהתיבה הצפופה, אבל עדיין מרגישה חנוקה. מי שמצליח להכניס לה אוויר לחיים, גם במורד הדרך, הוא נתן. למרות היותה של עיברין התגלית הגדולה של הסדרה הזאת, קשה לגנוב ללוי את הפוקוס. האיש שהחליט שהוא כריסטיאן בייל הישראלי מבריק פעם נוספת עם זהות חדשה לחלוטין, רגע אחרי שגילם את עופר מקסימוב ורגע לפני שייכנס לנעליו של ראש השב"כ.

לפייגי יש כמה סיבות לחוש מצוקה, בראשן אם חד הורית פגועת נפש (נועה קולר, שחייבת חלק גדול מההצלחה שלה ל"לעבור את הקיר"). לא כולן מוסברות לנו על ההתחלה, ובכל זאת ברור שמדובר בנערה קצת אחרת. אבל פייגי נתנה לרב נתן הכריזמטי הבטחה: היא תפסיק לפגוע בעצמה במהלך השנה הקרובה. המפגש הטראומטי הזה מקרב בין השניים יותר ויותר, ורוקם קשר שלא ברור מה טיבו גם כשמתקדמים מעט בסדרה. מה שבטח לא תורם לספקות הוא המוניטין הרעוע של נתן, "רב של נשים" לשעבר שנחשד באהבה אסורה עם אחת מחסידותיו ומאז הפסיק להיפגש עם נשים ביחידות. מה שפייגי לא יודעת, וצופי הסדרה דווקא כן - בזכות קפיצה קטנה בזמן - הוא שבעוד שנתיים היא כבר תתחתן. נכון לפרקים הראשונים, לא לגמרי ברור מי יעמוד איתה מתחת לחופה. זה כמו תעלומת רצח, רק תעלומת חתונה. 

מיה עיברין, "ריקוד האש" (צילום: עידן מילמן, יח"צ באדיבות yes)
לא תישאר אנונימית לעוד הרבה זמן. עיברין ב"ריקוד האש" | צילום: עידן מילמן, יח"צ באדיבות yes

אבל "ריקוד האש" היא יותר מהקשר האחד בין פייגי לנתן, אלא סיפור של קהילה שלמה. נתן, בנו הבכור של אדמו"ר הקהילה שמת בתחילת הסדרה, איבד את הרזומה הנדרש בשביל לרשת את אביו כהלכה. ההיגיון אומר שתואר האדמו"ר יעבור לאחיו הצעיר שרוליק (עידו ברטל), והמחלוקת הזו מובילה לקרב קצר ועמוס באגו גברי, מעין גרסה חסידית ונקיית שפה ל"יורשים". ובכלל, אל תתנו לפאות והשביסים להטעות אתכם: "ריקוד האש" מספרת סיפור שונה מזה שסיפרו יתר סדרות הדתיים-חרדים מאז תחילת המילניום. היא לא סבונית כמו "סרוגים" או קאלטית כמו "שטיסל". מה היא כן? שאלה מצוינת. 

האקס פקטור הזה, שאמור להסביר מה יהפוך את "ריקוד האש" לסדרה משמעותית כמו שהיא יכולה ואמורה להיות, קצת חסר בפרקים הראשונים. זה סיפור על רב שנדחק החוצה מקהילה? מותחן על אהבה אסורה? דרמה אנושית על יחסי אם ובת? התשובה כנראה תתברר בהמשך, בעוד יתר קווי העלילה יתגלו כניסיונות להרחיב את היריעה המעוצבת לעילא. בהסתמך ברזומה של בורשטיין-שי, מתבקש להאמין שהיא יודעת לאן היא הולכת. חומרי הגלם כאן, גם השפית שיודעת את המתכון בעל פה. כל מה שצריך זה להתחיל לערבב.