מתברר שבישראל מגדלים דור חדש ומבטיח של מעצבי רכב, שהופכים אותה לשחקנית משמעותית ואף מובילה בתחום שעד היום נתפס כשמרני ובלתי חדיר. במחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, למשל, שמים דגש מיוחד על הכשרת מעצבי מכוניות, או תחבורה כפי שהם נקראים בעולם (Transport Designers) - מעצבים המסוגלים לעצב ולפתח מוצרים בעלי ערך מוסף משמעותי.
"אם מכונית היא 'הקתדראלה של המאה העשרים' כפי שטען רולנד בארת עם הצגת הסיטרואן דה אס, נותר לנו רק להגדיר את המכונית של המאה העשרים ואחת", אומר אלכס פדואה מרצה בכיר בשנקר ובעל תואר שני בעיצוב מכוניות מה-RCA הבריטי, "תהליך עיצוב של מכונית הוא מורכב ביותר ומפעיל פרמטרים ואילוצים שונים ומנוגדים". פדואה כנראה יודע על מה הוא מדבר, בכל זאת מדובר במעצב שעבד מספר שנים כמעצב מכוניות בענקית הרכב הצרפתית סיטרואן, ובהמשך עיצב עבור מיצובישי, פרארי ופורד. "השאיפה שלנו היא שהסטודנטים יפנימו את חוקי המשחק הנוקשים של העולם הסגור של עיצוב מכוניות, ומצד שני ינסו לנסח אמירה אישית מובהקת".
פדואה ממשיך ומסביר שעיצוב מכוניות אינו מתווכח עם האנושיות שלנו, אלא מתחבר אליה, לומד אותה ובונה עליה; ומציג כדוגמא את אחד מפרויקטי הגמר שעוצבו במחלקה: רכב מודולרי המבוסס על "מערכת פתוחה" המאפשרת התאמה אישית לצרכי הנהג. איגור לוינסקי, המעצב שמאחורי הפרויקט, טוען שבדומה לבגד שאנחנו בוחרים ללבוש, כך גם כלי רכב מייצג את בעליו ואת זהותו: "שלדת הליבה עוצבה באופן מינימליסטי, כך שניתן להרכיב עליה תוספות בהתאם לצורך ולסגנון האישי". הגיוני, לא?
אפשר להתאים לצרכים, למזג האוויר וכן - גם לבגדים | עיצוב והדמייה: איגור לוינסקי
ככה זה נראה בשלב השרטוט. פייר? התעלפנו | עיצוב: איגור לוינסקי
תחום עיצוב המכוניות בעצם מקבל ומבין את חוסר ההיגיון המסוים שטמון בקשר בין בני האדם למכוניותיהם - אותו "חוסר היגיון" שגורם לאנשים לקנות רכב סופר יוקרתי כי זה סמל סטטוס, או להימשך לרכב מסוים כי הוא נורא יפה, ולאו דווקא כי הוא נורא טוב. "בעצם מדובר בתחום שיוצא מנקודת הנחה שתשוקה היא צורך אנושי לגיטימי", קובע פדואה.
ואם כבר תשוקה, חובבי הדו גלגלי שביניכם בוודאי מודעים לבעייתיות שבתנוחת הרכיבה וההתנהלות עם אופנועי ספורט בחיי היומיום. בדיוק בשבילכם עיצב אייל מלניק, גם בוגר של המחלקה, אופנוע ספורט חשמלי מתכוונן שבשעת הצורך, ובשליטת הרוכב, יודע להשתנות ולהתאים עצמו לרכיבה עירונית.
כי תשוקה היא צורך אנושי לגיטימי | עיצוב והדמייה: אייל מלניק
"אם לא נהפוך למעצמת רכב, נוכל לייצא מעצבי מכוניות למעצמות אחרות"
בחזרה למציאות, ישראל אינה מתיימרת להיות מעצמת רכב, אבל מספר מעצבי המכוניות הישראלים המשולבים בתעשייה בעולם גדל בהתמדה, וכמו כן מתעצמת גם נוכחות הסטודנטים הישראלים בלימודי תואר שני בעיצוב מכוניות בעולם (אירופה וארה"ב). הבולט ביניהם הוא ניר זיגל, שחי היום בלונדון ומעצב רכב בחברת פורד, זאת אחרי שעבד במקלארן והשלים סטאז' בלנד-רובר.
זיגל, בעל תואר ראשון בעיצוב תעשייתי משנקר ותואר שני בעיצוב רכב ב-RCA שבלונדון, עיצב בפרויקט הגמר שלו בשנקר רכב קונספט חשמלי שיתופי לתל אביב העומד לרשות הציבור וניתן להשכרה. זיגל פיתח שפה עיצובית המתייחסת לאדרכילות העיר, לאופי העיר, לצרכי תושביה ומעודדת אינטראקציה עם כלי הרכב. תפיסה של רכב כרהיט ציבורי הממוקם ברחוב. גישה זו הובילה לפיתוח מבנה ופרופורציות החורגות מהמקובל, יחד עם פתרונות פונקציונאליים ואלמנטים האופייניים לאורח החיים בעיר. פרויקט זה זכה בפרס Car Design Awards בפריז 2010, מה שכאמור פתח המון דלתות לזיגל.
הרכב העירוני כרהיט ציבורי | עיצוב והדמייה: ניר זיגל
>> לעוד פרויקטים על גלגלים לחצו כאן
הצעד הבא: מכונית שאפשר להדפיס בבית
אחד הדגשים הכי חשובים בלימודי עיצוב רכב הוא בחינה מתמדת של שימוש בטכנולוגיות חדשות, בשאיפה לכלול רעיונות, הליכי פיתוח וייצור שאולי יתקיימו בעתיד. טל דרי, לדוגמא, עוד בוגר שנקר שמסיים בימים אלו את לימודי המאסטר שלו בעיצוב רכב ב-IAAD - Istituto d'Arte Applicata e Design, החליט בפרויקט הגמר שלו להימנע מקלישאות חזותיות ומבניות האופייניות למכוניות, ולהציג צורה חלופית. "טכנולוגיית הדפסה תלת מימדית הופכת זמינה וזולה יותר, מאפשרת לשמר את התנופה והראשוניות של דגמי הקרטון והסקיצות הידניות, זו הייתה ההשראה הצורנית שהובילה את הפרויקט", מסביר דרי שבסופו של דבר הציג מודל מאוורר וקליל לרכב שבעתיד, אולי, ניתן יהיה להדפיס.
פשוט לשלוח להדפסה | עיצוב: טל דרי, צילום: תמי דהן
אגב, את פרויקט התזה שלו עשה דרי עם חברת פורשה שבחרו בו למקום הראשון מבין חמישה אחרים שהיו במחזור שלו ומעבירים אותו לשלב המידול. המשמעות היא שאולי בקרוב ננהג בפורשה שעוצבה ע"י מעצב ישראלי, והיי - אולי אפילו נוכל לזכות בה ב"אוטוטו".
הפורשה הבאה שלכם | עיצוב והדמייה: טל דרי
"אוטוטו" - החל מיום שלישי ב-21:00