הנה נתון שכנראה לא יפיל אתכם מהכסא: כל מעבדת שירות שניה בישראל עובדת עלינו כשאנחנו שמים אצלה את הסלולארי לתיקון. סיבה מספיק טובה בשביל חיים הכט ו"יצאת צדיק" שחוזרת הערב (21:00), לצאת ולבדוק את מאחורי הקלעים של מעבדות הסלולר בהן כולנו מפקידים את המכשירים הסלולארים שלנו לתיקון.
ישראל היא אומת סלולר
פרט נוסף שכנראה לא יפתיע אף אחד מכם, הוא שמדינת ישראל היא בעצם אומת סלולר: סקר של הלמ"ס קובע ש-94.8 אחוז מהמשפחות מישראל מחזיקות לפחות סלולרי אחד בביתם, ובירת הסלולר היא ראשון לציון, שם 98 אחוז מהתושבים מחזיקים במכשיר.
בעיה נוספת באותן מעבדות, מעבר למחירים המופקעים שאנחנו משלמים ללא סיבה, היא היעדר כל פיקוח, ולפעמים מדובר ביותר מסתם עוד הונאה בתיקון: ברגע שהפקדתם את המכשיר במעבדה הרי שלא רק נתתם להם את הטלפון הסלולרי שלכם, אלא בעצם את כל עולמכם הדיגיטלי: תמונות, מיילים, ומספרי טלפון, ובעצם אין לכם מושג מה קורה עם המכשיר שלכם בעת התיקון מאחורי הפרגוד.
"כל מוכר כיסוי יכול להכריז על עצמו כאילו הוא מעבדה"
במהלך התכנית נשלח למעבדות שונות סלולארי תקין לחלוטין, כשהבעיה היחידה בו, היתה שרוקנו לו את הסלולה. כצפוי, לא מעט מעבדות ללא פיקוח החליפו רכיבים שלא לצורך, עם בקשה לתשלום של מאות שקלים וכשהמכשיר חזר לטכנאי לבדיקה, התברר שה"תיקון" היה מיותר לחלוטין.
עוד התברר שרבות מהמעבדות הפרטיות בישראל הן כאמור ללא פיקוח, ולמעשה כל מוכר כיסוי, וכל בעל דוכן, יכול להכריז על עצמו כמעבדה. אז איך נדע שלא עובדים עלינו? הנה מספר טיפים שתורם צחי הופמן, כתב הטכנולוגיה של מגזין "גלובס":
א) לפני הכל כדאי לשים לב שמדובר ברשת מוכרת, אם זה סניף קטן, כדאי לדבר עם המוכר, לבדוק אם הוא משתמש בחלקים מקוריים, ולברר עם אנשים שביקרו במעבדה בעבר אם מדובר במקום אמין.
ב) כדאי לברר האם נמצא הפתרון לתקלה, או שהיא חוזרת אחרי כמה ימים, ולבדוק אם המקום יקבל את המכשיר חזרה לתיקון ללא בקשה לתשלום נוסף.
ג) הכי חשוב לבדוק את מחירי התיקון במעבדות של הספקים המורשים ולהשוות מול "מעבדות הרחוב" כדי לראות מהי עלות התיקון, להשוות ורק אז להחליט.
אז ביטוח או מעבדה? ״יצאת צדיק״, הערב ב-21:00