במשך שנים, זו הייתה ספק בדיחה ספק אמונה רווחת: האם הדם הניגר ממצחו של הגיבור בסרט הפעולה, זה קטשופ או חומר מיוחד אחר? אבל מה שהיה רלוונטי לסרטים הישנים, כבר ממש לא ככה היום. מאחורי כל שריטה, דקירה או פצע ירי שאנו רואים על מסך הטלוויזיה או הקולנוע, ישנן שעות רבות של עבודה קשה, סיזיפית ומתגמלת, שבסופה מחזות מהפנטים - כאלו שאי אפשר להסתכל עליהם, אבל במקביל גם לא להוריד מהם את העיניים.
גם "השוטרים" (פרק חדש בשלישי, אחרי החדשות, ערוץ 12) מלאה ב"קישוטים": הדקירה המפוארת על צווארו של באומן, הקעקוע מלא המשמעות על חזהו של הסוכן המשטרתי איברהים והפצעים הרבים מסצנות האקשן שבסדרה. מי שאמונה על המלאכה היא המאפרת רונית דוגו-ארביב, אשר עבדה עם כוכבים הוליוודים מהשורה הראשונה כמו גלן קלוז בהפקות רבות בקולנוע ובטלוויזיה, בהן "סבוי", "טהרן" ו"שעת נעילה".
בשיחה עם mako, דוגו-ארביב מכניסה אותנו לעולם המרתק והיצירתי שבו האירועים על המסך הופכים למציאות, מסבירה כיצד מבגרים או מצעירים שחקנים וחוזרת לרגע שבו הכל התחיל. "בזמן השירות הצבאי, כשעוד הייתי קצינה בקבע, לקחתי קורס אצל מוטי בר-לב, שהיה המורה היחיד כמעט למקצועות האיפור", היא נזכרת. "עולם האפקטים המיוחדים, הפציעות והאיפור עניין אותי, אבל לא תיארתי שזה יהפוך בסוף למקצוע שלי - מקצוע שמאתגר וממלא אותי כבר 30 שנה".
איך מתכוננים לצילומי סדרה חדשה?
"לפני כל פרויקט אני מקבלת את התסריטים, קוראת אותם ונפגשת עם הבמאי. אני שומעת ממנו איך הוא רואה את הדמויות ומביאה את הרעיונות שלי לעיצוב הדמויות. זה כולל את כל המראה החיצוני שלהם: עיצוב שיער, פנים וצבע העיניים. הכל נעשה גם לגברים וגם לנשים - אבל לנשים יש גם עניין של איפור, גם אם נראה שהדמות לא מאופרת".
"בהתחלה עושים אפיון של הדמות בראש. לאחר שאני קוראת את התסריט, אני מבינה את הדמויות ובדרך כלל מדמיינת את השחקנים עוד לפני שליהקו אותם. לא תמיד הליהוק הוא ברמה כזו שאדע מי השחקן, ולכן רק לפעמים יש התאמה למה שדמיינתי בראש ולמה שאצטרך להתאים אחר כך לשחקן. בפועל, אפשר לשנות מבנה אף או פנים, להשתמש בעדשות מגע לשינוי צבע העיניים או לשנות את מבנה השיניים. יש גם מקרים של הזקנה או הצערה של דמויות, וגם שימוש בפאות. הבמאי ואני מגבשים יחד את הדמות ועושים לה טסט לפני הצילומים".
"השוטרים" מביאה למסך את עולם הפשע המרתק, האפלולי ורווי האלימות והדם, ולצידו גם את חיי היום-יום של החפים מפשע שמנסים לשרוד במציאות הלא פשוטה הזו. דוגו-ארביב תרמה לסדרה מהניסיון הרב שרכשה: "הבאתי לידי ביטוי את הניסיון והידע שצברתי באיפור טבעי, ואפשר לראות את זה במיוחד עם הדמות של שני כהן, מיקי. רצינו שהיא תתחבב על אנשים, שתיראה כמו דמות מהחיים, אישה שאנחנו יכולים להכיר ברחוב או במפגש אקראי ולהתחבר אליה".
מה המסר מאחורי הקעקועים שבסדרה?
"לקעקועים יש משמעות רבה. בקעקוע החזה של איברהים עזר לנו השחקן פיראס נסאר, ששיחק את אחד המפעילים בסדרה. הוא הביא שורה משיר, וכדי לא לטעות נעזרתי בחבר לטובת ההגייה. לשחקן אסף זגה (ישי, יד ימינו של באומן) ציירנו קעקוע על העורף - המילה 'משפחה' באותיות סיניות. לא תמיד רואים את הקעקוע, אבל הוא תמיד נמצא שם. זה עוזר לשחקן להיכנס לדמות. גם לאלי אלטוניו (דדה, גיסו של מאור עזרא) יש קעקוע על גב היד שבו כתוב 'פרלה' וגם ציפורן ארוכה בזרת. זה נותן נופך נוסף לדמות".
יש איפור שנקשרים אליו יותר, כמו הצלקת המרשימה על הצוואר של באומן?
"הצלקת של באומן היא עדות של בושה לעבריין. מדובר בריטואל קבוע של השחקן והמאפרת בכל יום צילום, תהליך של הכנה והסרה. יש משהו בצלקות שמספר סיפור, ואני אוהבת את כל הצלקות שלי".
יש משהו שאת רוצה לעשות בתחום ועדיין לא יצא לך?
"לשמחתי אפשר להגיד שהפרויקטים שעשיתי לקחו אותי למפגש עם אנשים ודמויות מרתקים מאוד. נגעתי כמעט בהכול, עשיתי איפור טבעי וגם איפור אפקטים מורכבים בסרטי מלחמה. מה שהכי חשוב זה לעבוד עם אנשים טובים, ולא אכפת לי אם זו עבודה בחו"ל או בארץ. העיקר שיאהבו את העבודה שלהם, שיהיו מקצועיים, ובעיקר אוהבי אדם".