אורטל ורוסתם נפגשו ליד מכונת הצילום של המתנ"ס בגיל 19 ומאז הכל היסטוריה. היום הם מגדלים יחד שלושה ילדים בחינוך ביתי, היא מדריכת הכנה ללידה ומורה למחול, והוא איש חינוך ומדריך הורים. לגישה החינוכית שאותה הם מייצגים ב"מבחן ההורים הגדול" (חצי הגמר הערב, אחרי החדשות, קשת 12), יש יתרונות רבים, כמו יקיצה טבעית וזמן איכות מרובה, אבל גם מקומות מאתגרים. כעת, הם מספרים על איך נראה סדר היום בחינוך ביתי ועל הקשר המיוחד בין הילדים.
משתתפים: אורטל כהן (37), רוסתם מאילוב (37), עמנואל (9), אביתר (6) והתינוק אלישע (חצי שנה).
מקום מגורים: אלוני אבא, מושב ליד טבעון.
עיסוק: אורטל היא מדריכת הכנה ללידה ומורה למחול. רוסתם הוא מדריך הורים ואיש חינוך.
הילדים והעיסוק: עמנואל היא שחקנית ורקדנית מדופלמת, אביתר מדריך צלילה ואלישע סטנדאפיסט. "הבחור כל הזמן מחייך וצוחק - זה הורס".
היכן איך ומתי הכל התחיל: "בחדר הצילום במתנ"ס נווה יוסף בחיפה, ליד מכונת השכפול. היינו בני 19, אורטל הגיעה לעשות שירות לאומי במתנ"ס שאני עבדתי בו", רוסתם מספר ואורטל מוסיפה: "הוא הדריך את הקומונה שבה עשיתי שירות לאומי על השכונה שבאנו לעבוד בה".
מאיפה הגיע הרעיון לחינוך ביתי? "בזמנו לא היה לנו רצון או צורך לשים את התינוקת במסגרת. אז היינו צריכים למצוא לה חברה והגענו לתרבות שנקראת 'חינוך ביתי'. הבנו איך קוראים לזה ומה בדיוק האינטואיציה שאנחנו מרגישים, זה קיבל שם וצורה", אמרה אורטל ורוסתם הוסיף: "עברתי 14 שנות לימוד, סיימתי גם י"ג ו-י"ד, ואם משתמע מזה שאהבתי ללמוד- אז לא, זה קרה כי אמא שלי הכריחה אותי. סיימתי כהנדסאי אבל כל הדרך לא הייתה הדבר הכי נעים שיש, אז זה רק חיבר לי עוד יותר את מה שאני רוצה שיהיה עם הילדים שלי".
הגישה החינוכית: "בתוכנית אנחנו תחת הכותרת של חינוך ביתי, בפועל יש הרבה סוגים של חינוך ביתי. מלימודי בית, בהם אנשים ממש עושים שיעורים, מביאים מורים ומלמדים את הילדים לפי מערכת מובנת שהם יוצרים. ויש גישה של לא-למידה שבה לא לומדים, אלא יש הרבה באמצע. נראה לי שאנחנו ממש בגישת הלא-למידה, שום למידה מובנית או תוכנית פדגוגית שמחליטים עליה מראש. יש המון למידה, ראש פתוח לגדול ומקורות מידע, אבל הכל קורה תוך כדי תנועה ומתוך צורך ורצון".
סדר היום המשפחתי: "אנחנו מתעוררים ביקיצה טבעית, כל אחד בשעה אחרת אלא אם כן יש משהו מיוחד באותו הבוקר, אנחנו כן יודעים גם להתעורר גם בשש וחצי במכוון אם צריך. מה שקורה בדרך כלל זה שאורטל עדיין ממשיכה לישון ואני עם הילדים בבוקר", מספר רוסתם ואורטל ממהרת להוסיף: "לשם הפרוטוקול, אני ישנה הכי פחות מכל תושבי הבית, אני צריכה הכי פחות שעות שינה בפועל".
רוסתם ממשיך בתיאור שגרת היום, "עד השעה עשר אנחנו יושבים קצת ביחד. אפשר לקרוא ספרים או לשחק משחק סביב השולחן, להכין יחד ארוחת בוקר משותפת, לעשות טיול במושב, יש לנו הרבה זמן של ביחד. בסביבות עשר וחצי אני יוצא לעבודה ואורטל ממשיכה את היום".
אורטל מוסיפה: "ואז זה משתנה מיום ליום, יש לנו ימים של מפגשים עם משפחות שמחנכות בחינוך ביתי, חוגים פרטיים או קבוצתיים. ויש גם ימים שאנחנו יחד בבית בארגונים ובישולים, או יוצאים לסידורים. בצהריים יש ימים שבהם הילדים בזמן סרט, ואם הספקנו לחזור לנוח בצהריים אז יש להם חוגים במושב עם ילדי מסגרות או שם הולכים למגרש לשחק עם חברים"
"אני חוזר למקלחות, ארוחת ערב וסיפור", מספר רוסתם ואורטל ממשיכה, "ואז אני יוצאת לעבוד בדרך כלל. אני מלמדת הכנה ללידה או מחול"
שעת כיבוי אורות: "בשמונה הם כבר בחדרים", מספר רוסתם ואורטל מוסיפה בצחוק: "בתשע אמא הופכת להיות מפלצת, ככה אנחנו קוראים לזה. אם לא יצאתי לעבוד ואני בבית, בתשע הם לא פונים אליי. אני לא יכולה יותר", היא מבהירה, "הורים מן המניין פוגשים את הילדים רק אחר הצהריים אז יש להם סבלנות, אני מיציתי את היום ואני חייבת אוויר, להיות קצת עם עצמי".
רוסתם מוסיף: "אז בשמונה הם בחדר אבל לא בהכרח הולכים לישון, הם בעיקר המון אחד עם השנייה. לפעמים עמנואל מקריאה לו סיפורים או שהם סורגים יחד".
הקשר בין הילדים: "יש להם קשר מדהים, גם בגלל שהם חיים באותו חדר אבל גם בגלל שהם המון שעות ביחד אז הם העוגן אחד של השנייה", אורטל משתפת ורוסתם מוסיף: "עמנואל יודעת את כל הגינונים הקטנים ורגעי העוד-רגע-תסכול של אחיה הקטן, היא ממש יודעת לדבר את זה. לצורך הדוגמא כשהסבתא פוגשת את אביתר ביום פחות טוב שלו, היא יודעת ללחוש לה באוזן מתי היא חייבת לשחרר".
זמן משפחתי: "אנחנו אוהבים לבשל ביחד, אני מבשל הרבה אז הם מבשלים איתי", משתף רוסתם. אורטל מוסיפה על הפעילויות המשפחתיות האהובות על הילדים: "ללכת לים, לעשות יצירות ארבעתנו יחד, הם עפים על לשחק משחקי קופסא כולם יחד".
ממרקו לנועה קירל: "הסלון שלנו צופה לחצר ואין שם טלוויזיה, יש לילדים טלוויזיה בחדר המשחקים אבל היא מחוברת רק לאינטרנט. אנחנו רואים סרט בכל יום חמישי בערב עם פופקורן", מספר רוסתם. אורטל מוסיפה: "כשאנחנו בבית בצהריים ואני רוצה שעה של שקט, הילדים צופים בפלייליסט סדרות ייחודי ביוטיוב שכולל כל מה שנעשה לפני שנות ה-80. מרקו וצבי הנינג'ה שזה הכי הולך פה. הם מכירים את החינוכית ופרפר נחמד. לאט לאט הם נחשפים לעולם, כל פעם יש עוד התמודדות, עכשיו אנחנו חזק בנועה קירל".