מחר (21:00) ישודר בקשת הסרט "סבנה", שמגולל את סיפור חטיפת מטוס סבנה לפני 43 שנה, 8 במאי 1972, על-ידי ארגון "ספטמבר השחור". הסרט, שמועמד בקטוגריית סרט הדוקו הטוב ביותר בטקס פרסי אופיר, שופך אור חדש על אירועי החטיפה באמצעות ראיונות והקלטות, שייחשפו בו לראשונה. רגע לפני שזה קורה, החלטנו להכין רשימה של כמה חטיפות מטוסים בלתי נשכחות מההיסטוריה - כל אחת מסיבותיה שלה - שחשוב שתשמעו עליהן, אם עוד לא שמעתם.
הפעם הראשונה שבה אירעה חטיפת מטוס נוסעים מהסוג שמוכר לנו כיום היתה ב-1956, כששבעה צעירים הונגרים, אותם הוביל פרנק איזק, חמושים במפתחות ברגים מפלסטיק - לא פחות ולא יותר - חטפו מטוס נוסעים קטן כדי לברוח לחצות את מסך הברזל ולהגיח בצדה השני של אירופה.
חטיפת מטוס נוספת שאי אפשר לכתוב על הנושא בעברית בלי לציין אותה, היא חטיפת מטוס אלעל היחידה שאירעה עד היום (כאן יש לעצור את הקריאה על מנת לדפוק על פיסת העץ הקרובה למקום הימצאך) - שהיתה גם הטיסה הראשונה הנחטפה על רקע הסכסוך הישראלי פלסטיני. בקיץ 1968 השתלטו על טיסה 426 מרומא לישראל מחבלים מהחזית העממית לשחרור פלסטין. 38 הנוסעים ועשרת אנשי הצוות שהיו על המטוס (שהונחת באלג'יריה) שוחררו לבסוף לאחר מסע ומתן עם ישראל, ששיחררה בתורה, במסגרת המו"מ, 24 מחבלים.
אבל יש גם סיפורי חטיפת מטוס יוצאי דופן ונטולי הקשר פוליטי, וכזה הוא הסיפור הבא: בנובמבר 1971 נחטף מטוס שעשה את דרכו מאורגון לוושינגטון (ארה"ב) על ידי אדם ששמו אינו ידוע עד עצם היום הזה, אבל כונה על ידי התקשורת בשם דן קופר. אותו "קופר" איים לפוצץ את המטוס אם לא יעבירו לו 200,000 דולרים ו-4 מצנחים. לאחר שקיבל את מבוקשו שיחרר החוטף את המטוס, ובנחיתה נמצאו עליו אנשי הצוות בלבד - שסיפרו כי הוא צנח מהמטוס (לא הפריע לו שהיתה זו שעת סופה). מדובר בחטיפת המטוס היחידה שאירעה בארה"ב ולא פוענחה, ועד היום לא ידוע מה עלה בגורלו של "קופר".
מבצע אנטבה, שידוע גם כמבצע יונתן, או בכינויו הצבאי: "כדור הרעם", נערך במטרה להציל את הנוסעים והצוות ממטוס אייר פרנס שנחטף על ידי טרוריסטים ביולי 1976. למרות שהמטוס הונחת באוגנדה (באופן אירוני, לא בדיוק חובבת גדולה של ישראל), המבצע הוכתר כהצלחה וכמעט כל הנוסעים חולצו - אבל כידוע, מפקד סיירת מטכ"ל, יוני נתניהו, נהרג בו, ולכן נקרא המבצע על שמו.
כמה עשרות שנים אחר כך, בבוקר ה-11 בספטמבר, 2001, כל העולם עצר למבזק חדשות מיוחד, וכל ניו יורק סיטי עצרה למראה עננה מבהילה בשמי העיר, הרגועים בדרך כלל. 19 טרוריסטים מאל-קאעידה חטפו ארבעה מטוסים, ששניים מהם הוטסו במכוון אל תוך מגדלי התאומים בניו יורק, שקרסו לתוך עצמם תוך שעות ספורות בלבד. מטוס שלישי רוסק אל תוך הפנטגון בוושינגטון הבירה, אך המטוס הרביעי התרסק בשטח פתוח פנסילבניה, לאחר מאבק בין הנוסעים למחבלים. כ-3000 איש מצאו את מותם באירועי ה-11 בספטמבר, ובהם כל מי שהיה מצוי על ארבעת הטיסות - מחבלים ונוסעים כאחד.
לבסוף, אם לחזור להווה, ימים ספורים הגיעו לסופן הספקולציות לגבי היעלמות המטוס המלזי במרץ 2014, עם ההודעה הרשמית שהוא אכן התרסק למי האוקיינוס ההודי. בצרפת הודיע היום משרד התובע הראשי כי כנף המטוס שנמצאה לפני כחודש אכן שייכת לטיסה 370 של החברה המלזית שנעלמה מהמסכים לפני כמעט שנה וחצי. אבל מה גרם לו להתרסק כך? הספקולציות רבות, וכחלק מהן ישנה גם האפשרות של חטיפה. איזו מן חטיפה? ובכן, האפשרויות מסתברות כבלתי נגמרות. יש כאלה שמאשימים את צפון קוריאה שהורידה את מטוס עם טיל, ויש גם כאלה שמאמינים שהצפון-קוריאנים בכלל הטו את המטוס כך שינחת בשטח מדינתם. אחרים חושבים שנשיא רוסיה, וולדימיר פוטין, הוא בכלל האחראי על היעלמות המטוס, ויש שמרחיקים לכת עוד יותר ומשערים כי מטוס ה-MH17 שהתרסק בשטח אוקראינה חודשים ספורים אחר כך הוא למעשה אותו מטוס ראשון (בניסיון להסוות את אותו מבצע רוסי היפותטי). יש ספקולציות גם לגבי האפשרות של חטיפת מטוס "פשוטה", או לגבי חטיפה בסגנון ה-11 בספטמבר, יש כאלה שחושבים שמישהו פשוט היה חייב הרבה מאוד כסף ורצה שמשפחתו יקבלו את ביטוח החיים שלו (והחליט לרסק מטוס שלם בשביל זה. הגיוני, לא?). לבסוף, אחד מתוך עשרה אמריקאים מאמינים כי חייזרים, נוסעים בזמן או יצורים ממימד אחר אחראיים להיעלמות המטוס. גם זו סוג של חטיפה, בכל זאת.
"סבנה" - שלישי, 21:00