חופשת קרוז מתקשרת תמיד לאונייות מפוארות עד בלי די, אוכל מסביב לשעון, פינוקים ובילויים. אולם לתעשיית הקרוזים יש גם צד אפל שמחירו בחיי אדם.
חדשות חוקי הקרוז (Cruise Law News) הוא הבלוג היומי של עורך הדין הימי ממיאמי ג'ים ווקר ממשרד עורכי הדין ווקר & אוניל. ווקר מייצג נוסעים ואנשי צוות בתביעות נגד חברות השיט והוא כרגע הבלוג הפופולרי ביותר בנושאי חוקיים בספינות תענוגות ובעיות ימיות בעולם. כדבריו, זהו בלוג על פשעים, תאונות וכל עניין "שחברות הקרוזים אינן רוצות שתדעו".
>> לפייסבוק של mako חופש
לפי אתר האינטרנט CruiseJunkie.com נמנו בשנת 2015 עשרים ושניים מקרים של נפילות או היעדרויות מספינות קרוז. בין השנים 2006-2015 נמנו 214 היעדרויות, שהן 21.4 היעדרויות בממוצע בשנה. בחמש השנים האחרונות. בשנים 2011-2015 עלה המספר ל-116 – 23 היעדרויות בממוצע לשנה. כמעט אף חברת קרוזים גדולה לא נמלטת מהתופעה המחרידה הזו.
כבר מתחילת השנה הנוכחית נמנו ארבע תאונות בלב ים, שלוש של נוסעים ואחת של איש צוות, שכנראה קפץ מרצונו.
5 במרץ - על האוניה Navigator of the Seas של רויאל קריביאן, דווח על היערו של נוסע אמריקני בן 46 מטקסס שלכאורה נעלם במים לילה לפני כן. נוסעים דיווחו כי שמעו את הכריזה "אוסקר אוסקר" בסביבות השעה 23:00. חליפות הצלה מוארות הושלכו לים. הודעה נמסרה למשמר החופים ומסוק הגיע למקום לאחר כשעה וחצי. נוסע ציין כי האזור היה מאוד חשוך והנסיבות קשות מכדי לנסות להציל מישהו. ספינת התיור חזרה לנמל בפורט אוורגליידס ללא הצלתו או איתור גופתו. הרשויות לא הציגו גרסה משלהם של אירועי הערב ולא אישרו אם האיש נפל מהספינה בטעות, נפל מרצונו, או נדחף.
אם לארבעה נעלמה במפרץ מקסיקו
13במאי – העיתון USA Today מדווח כי משמר החופים האמריקני מחפש אשה בת 33 מאוניית הקרוז קרניבל ליברטי של חברת קרניבל קרוז ליינס. היא הוכרזה כנעדרת על ידי חבריה לקרוז. לפי דיווחי החברה, "תמונות ממצלמת האבטחה מראות כי האורחת ישבה על מעקה הסיפון ונפלה לאחור לתוך המים. הדבר היה ב-2 לפנות בוקר של יום שישי, אולם היעדרה לא דווח לצוות עד יום שישי בצהרים,". משמר החופים קיבל את ההודעה על ההיעדרות רק אחרי 15 שעות והחיפושים אחרי האשה, אם לארבעה ילדים, הופסקו אחרי 20 שעות.
11 במאי – נוסע נעלם מהאוניה קורל פרינסס של חברת פרינסס קרוזס. לפי ציוץ בטוויטר של אחד הנוסעים, קפטן האוניה הודיע כי נוסע ממוצא רוסי קפץ מעבר למעקה בבוקר שביום לפני כן. נוסעת אמריקאית ציינה כי כאשר חזרה מן הקרוז התפלאה לגלות שאין שום איזכור בתקשורת למקרה.
ווקר טוען כי קיימות כיום טכנולוגיות המזהות חום ותנועה וכן רדאר אינפרא אדום, שאינם מיושמים כיום באוניות ועשויות להציל חיי אדם. אחד מהמגיבים לווקר טוען כי שהשימוש בטכנולוגיות הללו הן למעשה כבר חובה והן מותקנות ברוב האוניות, "אבל אף אחד לא מאייש אותן ולא מסתכל בהן. אתה יכול להביא את הסוס אל המים, אבל אתה לא יכול להכריח אותו לשתות", הוא כותב.
סוגיה נוספת שג'ים ווקר מעלה היא סוגיית הגשת האלכוהול לנוסעים, מאחר שלדעתו החוט המקשר בין מקרים רבים של נפילות הוא האלכוהול. "לדעתי, על חברות השיט חלה חובת זהירות לגבי הנוסעים על פי החוק הימי," כותב ווקר באתר האינטרנט שלו. לדבריו, יש הרבה יותר מדי ברים באוניות ומלצרים ששכרם מבוסס על טיפים ומוכרים הרבה יותר מדי אלכוהול בקרוז. "כן, יש חובה על מבוגרים לפעול בסבירות, אבל כך גם החברות הענקיות שמוכרות אלכוהול ומרוויחות כך מאות מיליוני דולרים", הוא אומר.
התאחדות חברות השייטAssociation CLIA – Cruise Lines International טוענת בתגובה כי נפילות מאוניות הן נדירות: כ-19 בשנה מתוך 23 מיליון נוסעים.
הכתבה באדיבות אתר MoniTour