מצעד הגאווה בתל אביב התרחב במהלך שנות האלפיים מאירוע בודד לשבוע, המתרחש במסגרת אירועי "חודש הגאווה" שמצוינים ברחבי ישראל. עם התרחבותו של המצעד עלו גם סכומי הכסף שמעורבים בארגונו. בעוד ההשקעה גדלה, גדלו עמה גם הרווחים של כל המעורבים באירועים השונים, ובמיוחד של בתי העסק בתל אביב.
מצעד הגאווה ה–19 בתל אביב ייערך מחר, והעירייה נערכת לכ–200 אלף צועדים שיצעדו מגן מאיר לאורך חופי תל אביב, עד למסיבה שתיערך בגן צ'ארלס קלור. לעירייה אין נתונים מדויקים לגבי מספר התיירים הגאים שיגיעו לתל אביב לכבוד המצעד, אך לפי הערכות המארגנים והשותפים לאירועי הגאווה, צפויים השנה להשתתף במצעד כ–30 אלף תיירים.
לפי המידע שמקבלת העירייה מבתי המלון שבעיר, כ–4,000 מהתיירים המשתתפים במצעד ילונו במלונות בתוך תל אביב. בשנה שעברה, 53% מהתיירים שהגיעו לתל אביב בתקופת אירועי הגאווה לנו בדירות שכורות, רובן דרך airbnb; 52% מהם לנו בבתי מלון, על פי סקר שערכו עיריית תל אביב ומנהלת עיר עולם — תאגיד התיירות העירוני של תל אביב — בתקופה המקבילה אשתקד. יתר התיירים התארחו בדירות של מכרים וחברים, או לנו מחוץ לתל אביב.
התיירים שלנים במלונות מבוגרים יותר מהתיירים שמתאכסנים במקומות אחרים: גילם הממוצע הוא 44, לעומת 37 בממוצע בקרב שוכרי הדירות.
על פי נתוני העירייה, יותר ממחצית מהתיירים בתקופה זאת הם תיירים חוזרים, שכבר ביקרו בעבר בישראל — וביקורם נמשך חמישה ימים בממוצע.
עיריית תל אביב־יפו משקיעה כמעט 2 מיליון שקל באירועי הגאווה ובמצעד — שאינו נתמך על ידי שום גוף ממשלתי אחר.
סך ההכנסות הצפויות לבתי העסק בתל אביב יגיעו, על פי הערכות, לכ–140 מיליון שקל.
על פי הערכות העירייה, כל תייר צפוי להוציא כ–270 דולר (כ–960 שקל) ביום, שמהם ייהנו בין השאר בתי עסק, מוקדי בילוי, מסעדות ושירותי התחבורה בעיר. לשם השוואה, ההוצאה הממוצעת ביום של תייר בישראל היא כ–155 דולר (550 שקל), לפי משרד התיירות.
מה שמגדיל את ההוצאות של תיירי הגאווה הם מאפייניהם הסוציו אקונומיים המאופניים בהכנסה גבוהה והשתייכות לדפוסי צריכה של זוג בוגרים ללא ילדים, לרוב. לצד זאת גם מחירי המסיבות והפעילויות המיוחדות בשבוע זה מגדילות את ההוצאות.
מחירי הכרטיסים המשווקים בימים אלה לתיירים מתחילים ב–70 יורו (כ–279 שקל) לאירוע בודד; כרטיס משולב לשלוש מסיבות נמכר החל מ–100 יורו (כ–400 שקל), ועשוי אף להגיע לסכום גבוה בהרבה. בשבת צפויה להתקיים בגני התערוכה בתל אביב מסיבה של הדי. ג'יי עופר ניסים. בפארק הירקון תופיע להקת הפט שופ בויז. המועדונים הגדולים בעיר, הבלוק והאומן 17, יערכו גם הם מסיבות גדולות.
בין נותני החסות: מיקרוסופט וטבע
מיליון שקל נוספים מושקעים באירועי הגאווה ובמצעד על ידי יותר מ–20 נותני חסויות. בין החברות שנותנות חסויות למשאיות המשתתפות במצעד נמנות אי־ביי, מיקרוסופט, חברות המשקאות ייגרמייסטר וסטוליצ'ניה, וחברת התרופות גלעד (Gilead). גם שגרירות בריטניה בישראל החליטה השנה לקחת לראשונה חלק באירועים, ולהפעיל משאית למשפחות במצעד. מתחמי בילוי רבים, ובהם דיזנגוף סנטר, שוק שרונה ושוק אלנבי־רוטשילד, מארחים פעילויות לקהילה. חברת התרופות טבע נותנת חסות לכנס בריאות בסימן ביסקסואליות במרכז העירוני לקהילה הגאה.
"בשנים עברו כיתתנו רגלינו אחרי חברות מסחריות שחששו לקחת חלק או לתת חסות לאירועי הגאווה. שמחנו לגלות שהשנה אנו זוכים להרבה פניות יזומות", אמר גידי שמרלינג, ראש מינהל דוברות והסברה בעיריית תל אביב־יפו.
יניב ויצמן, חבר מועצת העיר תל אביב המחזיק בתיק הקהילה הגאה, אמר כי בעבר משך המצעד נותני חסות המזוהים עם הקהילה, כמו חדרי כושר. אולם "השנה מותגים כמו גוגל, רשת פתאל ונייקי נרתמו ונתנו חסויות. הדבר מעיד על התחזקות הקהילה הלהט"בית ועל המשך תהליך כניסתה למיינסטרים הישראלי, ועל השינוי בחשיבה של הגופים העסקיים, שרואים בקהילה הגאה שותף צרכני", הוסיף.
לדברי נדב פרץ, בעלי חברת התיירות הגאה OUTstandingTravel, בתי העסק והחברות מרוויחות מהתנועה הערה בתל אביב בשבוע הגאווה, אך הרווח הגדול הוא של מדינת ישראל, שתדמיתה בעולם משתפרת. לדבריו, התיירים הלהט"בים המבקרים במדינה "הופכים לשגרירים של ישראל הליברלית והמתקדמת. זה אולי נשמע מוזר, אך הם ה'אוונגליסטים החדשים' והם מדברים טובות על ישראל ומחכים לחזור אליה". במהלך השבוע מארח גם משרד התיירות קבוצה של מובילי דעת קהל מהקהילה הגאה העולמית לסיקור האירועים והחגיגות.