החברות הישראליות שובתות זה היום השני, הממשלה מתבצרת בעמדותיה ונוסעים ישראלים תקועים בכל רחבי העולם ומחפשים פתרונות חלופיים לטיסות שבוטלו – ובינתיים מטפלות חברות התעופה הזרות בישראל בעומסים כבדים בהזמנות.
"יש גידול משמעותי בביקוש, והטיסות לכל השבוע הקרוב כבר מלאות", מוסרת יעל קטן, המנהלת המסחרית של בריטיש איירווייס בישראל. גם באייר פראנס ובדלתא מדווחים על תפוסה מלאה בכל הטיסות הקרובות, והמחירים, בהתאמה, גבוהים. "מחירי הכרטיסים לא התייקרו", מסבירה קטן. "לכל מושב בטיסה יש מחיר אחר, ובאופן טבעי המושבים הזולים נמכרים הרבה זמן מראש. היות והטיסות מתמלאות מהר עקב השביתה, נותרים מקומות יותר ויותר יקרים".
"יהיה לא נכון לומר שהחברות הזרות 'עושות קופה' על חשבון הציבור", מוסיפה גם אסתי הרשקוביץ, מנהלת דלתא בישראל. "המחירים לא השתנו; הטיסות שלנו היו יחסית מלאות גם לפני השביתה, ובאופן כללי אי אפשר לצפות מהחברה שתגבה מחיר על כרטיס למטוס בתפוסה כמעט מלאה כאילו היה בתפוסה נמוכה. זהו אופן ההתנהלות הטבעי של מחירי טיסות".
מאירופה לישראל עם שלוש החלפות
גם בסוכנויות הנסיעות מורגשים עומסים כבדים בהזמנות. "אני בטירוף", אומר היום דניאל ביטון, סוכן נסיעות עסקי בחברת "אופקים" נסיעות, "הלחץ גבוה. אני נכנס בכל חמש דקות למערכת, לבדוק אם מופיעה טיסה פנויה. הנוסעים שנתקעו נאלצים לקחת טיסות זוועתיות במחירים מופקעים, ולטוס מאירופה לישראל, למשל, עם שלושה קונקשיינים בטיסה שלוקחת המון שעות".
העבודה מאומצת, אבל סוכני המכירות עובדים קשה כדי לתת פתרון לכל לקוח ולקוח, גם במחיר יקר במיוחד. "אנשי העסקים הם אלה שדחוף להם לעלות על טיסה בכל מחיר, והמטרה שלנו היא להשיג להם את המקומות האחרונים שנשארו, אפילו בצ'רטרים. אתמול הוצאתי שלושה אנשי עסקים שרגילים לטוס במחלקת עסקים בטיסה פשוטה ב-1,400 דולר, עם קונקשיין. אפילו הצ'רטרים יקרים מאוד - באייר ברלין, למשל, כרטיס עולה 1,300 דולר".
לדבריו, מעמדו של סוכן הנסיעות מתחזק בימי משבר כמו היום. "הלקוחות מעריכים את העבודה שלנו ואת התוצאות, כי ברגעים כאלה אנחנו נותנים את הנשמה ללקוחות הוותיקים". לעומתו סבור מאיר ציקואשוילי, שותף במשרד הנסיעות התל אביבי MC טרוול, שהשביתה דווקא פוגעת במשרדי הנסיעות. "בסופו של דבר אנחנו לא פנויים לטפל בהזמנות חדשות, אלא נותנים עדיפות לאנשים שנתקעו", הוא אומר.
בנוסף, ציקואשוילי מאמין שחברות התעופה הישראליות הן אלה שישלמו את המחיר. "אנשים מאוד כועסים, גם כאלה שלא נתקעו בחו"ל. אם עד לפני שבוע לקוחות רבים שהתקשרו ורצו להזמין טיסה לקיץ ביקשו לטוס אלעל, היום כולם מבקשים אופציה נוספת".