בסוף השנה צפוי להסתיים בטרם עת הסכם ההתקשרות של רשות שדות התעופה (רש"ת) עם מפעילתו הנוכחית של נתב"ג, ג'יימס ריצרדסון, בעקבות שינויים והתאמות שערכה רש"ת במכרז להפעלת השדה. ההתקשרות עם הזכיין החדש צפויה להתחיל ב-1 בינואר 2018 ולהימשך כשבע שנים, עם אופציית הארכה לשלוש שנים נוספות.
קשייה של ג'יימס ריצ'רדסון מקורם בעיקר בעלייה במספר הנוסעים העוברים בשדה, שגרמה לגביית מוגברת של תשלומים ממנה. לפי הערכות, התמלוגים אותם נדרשה ג'יימס ריצ'רדסון לשלם, כנגזרת מסך המכירות ומספר הנוסעים הגובר, האמירו ב-2015 ל-210 מיליון דולר. זאת, לאחר שבמכרז בו זכתה החברה ב-2013, היא התחייבה לשלם לרש"ת תמלוגים של 169 מיליון דולר בלבד בשנה, בצמוד למדד. בעקבות הקשיים של ג'יימס ריצ'רדסון לעמוד בתנאי המכרז, הודיעה רש"ת כי בתנאי ההפעלה החדשים יירד שיעור ההצמדה לתנועת הנוסעים מ-70%, כפי שהיה במכרז האחרון, ל-40%.
חנויות הדיוטי-פרי בנתב"ג נתפשות כפעילות בהשוואה לשדות אחרים בעולם, אך נראה כי דווקא העלייה במספר הנוסעים פוגעת ברווחיותן. העובדה שרבים מהנוסעים העלו את תדירות הנסיעות, וחלקם עוברים בנתב"ג כמה פעמים בשנה, הפכה את העצירה לקניות בדיוטי-פרי - שבעבר היתה חלק חשוב מחוויית היציאה לחו"ל - לדומיננטית פחות.
המכרז החדש צפוי להתפרסם באתר רש"ת היום (ב'), והצגת מועמדות אפשרית עד 9 באוגוסט. המתמודדים להציע את עצמם בראשונה, להפעלת הדיוטי-פרי בטרמינל 1 בלבד לטיסות הלואו-קוסט, להפעלת טרמינל 3 לטיסות בינלאומיות, או לשני הטרמינלים יחד. עם פתיחתו המלאה של טרמינל 1 לטיסות לואו-קוסט בינלאומיות ב-19 ביוני, צפויים לצאת ממנו מדי שנה כ-1.5 מיליון נוסעים, ומטרמינל 3 כ-8 מיליון נוסעים.
במסגרת המכרז יוכלו להשתתף חברות בינלאומיות בעלות ניסיון בתחום שירותי מכירת מוצרי דיוטי-פרי (מוצרי פארם וקוסמטיקה, טבק ואלכוהול) בשדות תעופה, וכן רשתות מקומיות בהן נמכרים במכירה קמעונאית בשמים, קוסמטיקה ומוצרי פארם. בכך מקל המכרז על כניסתן של חברות חדשות לפעילות בטרמינל 1, לאור היקפיו הקטנים בהשוואה לטרמינל 3. לפי הערכות, בכוונת ג'יימס ריצ'רדסון להגיש מועמדות גם במסגרת המכרז החדש.
עוד במסגרת המכרז הודיעה רש"ת על הרחבת מתחמי הדיוטי-פרי הממוקמים בזרועות העלייה למטוס. כמו כן, תוכל החברה הזוכה להפעיל ממשק אינטרנטי לקנייה מקוונת בטרם הנסיעה לחו"ל, כשהתשלום בעבור המוצרים ייעשה במעמד האיסוף – לפני ההמראה. כך החברות יוכלו להגדיל את היקפי המכירה, ולהפחית את התורים בדיוטי-פרי בימי עומס. לפי תחזית רש"ת, ב-2017 צפויים לעבור בנתב"ג 18 מיליון נוסעים. בטרמינל 1 צפויות לעבור מדי שבוע כ-216 טיסות בינלאומיות מ-24 מדינות ו-45 יעדים.