אורנה, תושבת מרכז הארץ, הגיעה בשבוע שעבר יחד עם בני משפחתה לנופש באחד מבתי המלון היוקרתיים באילת. "לכל בית מלון שאני מגיעה יש לי את הקטע הזה שאני חייבת לבדוק שהחדר נקי וסטרילי", היא סיפרה. "אמרתי לבעלי שייקח את הילדים לשחק בבריכה והתחלתי לבדוק את החדר. מצאתי כתמי דם על המצעים, מתחת למיטות היו שערות, עטיפות שוקולד והרבה אבק כאילו לא ניקו חודשים את החדר. במקלחון ובאמבטיה היה עובש. השמיכות מלאות באבק ושערות ולא כיבסו אותם זמן רבה. במרפסת מצאתי בדלי סיגריות, קליפות גרעינים וג'וקים. שילמנו 17 אלף שקל לארבעה ימים וקיבלנו אפס שירות ואפס יחס. הרגשה שעקצו אותנו".
לדברי אורנה, לאחר דין ודברים עם מנהל המשמרת היא ובני משפחתה הועברו לחדר אחר נקי יותר. "זו תחושה קשה שאתה משלם אלפי שקלים לחופשה בבית מלון יוקרתי באילת ומקבל שירות מזעזע, שלא לדבר על החדרים המלוכלכים. בבריכה אורחים השאירו אחריהם לכלוך ולא היה מי שינקה אחריהם. ביקשנו מגבות ואמרו לנו לחכות. אז חיכינו 30 דקות. חלק מהילדים התייאשו וחזרו לחדרים. לפני הקורונה השירות היה הרבה יותר טוב", טוענת אורנה.
אורנה לא היחידה. לא מעט ישראלים שוויתרו על חופשות בחו"ל בעל כורחם נחרדו לגלות חדרים מלוכלכים, שירות חדרים ותחזוקה ירודה גם בבתי המלון היוקרתיים. "בן זוג שלי נכנס למקלחת ולפתע כל הזכוכית התנפצה, ככה בלי שום סיבה", סיפרה ר', תושבת תל אביב שבילתה חופשה עם בן זוג במלון יוקרתי באילת. "התברר לי בדיעבד שהיה עוד מקרה שבו מקלחון התנפץ לאורח. זה יכול היה להסתיים באסון".
בנוסף, אורחים רבים סיפרו על המתנה ארוכה לחדרים. "הבטיחו שנקבל את החדר בשעה 15.00, אבל רק בשעה 18.00 קיבלנו את המפתח. כל הזמן הזה היינו בחוץ עם הילדים, ישבנו בלובי חסרי מעש' עייפים וזועמים. זה ממש מייאש", סיפר ליאור מהקריות. "בחדר מכשיר הטלוויזיה לא עבד ולא היה גם שלט. שילמנו המון כסף ולמרות המחיר השירות והיחס היו מחרידים. החדרים שקיבלנו היו מלאים באבק, אפילו קונדומים מצאנו מתחת למצעים ועטיפות של חפיסות שוקולד".
"המחירים עלו והשירות צנח"
שנה הקורונה פגעה קשות בכלכלת העיר אילת בפרט ובמלונות בעיר בכלל. כ-50 מלונות יש בעיר הקיט הדרומית והם מכילים כ-12 אלף חדרים. מתחילת השנה, כאשר הוסרו ההגבלות על בתי המלון באילת הישראלים הסתערו על החדרים ומילאו אותם עד אפס המקום.
בשבועות האחרונים לא ניתן למצוא חדר פנוי בעיר. התפוסה מלאה כולל בתי דירות בבניינים, צימרים ווילות. המחירים קפצו בעשרות אחוזים לעומת שנת 2020 - שנת הקורונה. "העיר מפוצצת לגמרי שזה מגניב מאוד, אבל יש המון תלונות על השירות והיחס המזלזל שיש בבתי המלונות שלוקחים את האורחים כקהל שבוי וכמובן מאליו כי אין לו ברירות אחרות אלא לנפוש בישראל", טוען גורם בענף התיירות באילת. "המלונות בחלקם מזלזלים בנופשים הישראלים וחוטפים בראש ובצדק ברשתות החברתיות. הם הרוויחו ביושר את השיימינג. למרבית המלונות אין אפשרות לתת שירות כמו בעבר. המחירים בבתי המלון עלו אבל השירות צנח משמעותית".
"המחירים הזויים ולא שפויים. המלונות מנצלים את זה שהיעדים הכי אטרקטיביים סגורים, שאי אפשר לטוס עם הילדים שלא חוסנו ושישראלים חוששים להידבק בחו"ל. אם אין להם כוח אדם לתת שירות שיצמצמו את מספר החדרים, אבל הם רוצים להרוויח עם חשבון הגב שלנו", זועמים אורחים שהיו באחד מבתי המלון בעיר.
מחסור חמור בכח אדם
יו"ר התאחדות בתי המלון באילת לשעבר, שבי ישי, טוען כי הרקע לתלונות האורחים לנעשה בבתי המלון בעיר נובע מכך שחסרים כ-1,000 עובדי ניקיון, חדרניות ואנשי תחזוקה.
"בעקבות הקורונה אלפי עובדים לא חזרו לבתי המלון כשנפתחו מחדש. חלקם מצא עבודה חדשה, אחרים העדיפו להישאר בחל"ת. נוצר מחסור גדול בעובדים בניקיון ותחזוקה. אישרו לבתי המלון להכניס 700 עובדים מירדן ועוד 40 נוספים הוכנסו לעבודה בעיר בזמן האחרון, אבל זה לא מספיק לעמוד בסטנדרטים של האורחים הישראלים", טוען ישי. "מרבית בתי המלון מנסים לשמור על סטנדרט גבוה אבל זה לא קל שיש מחסור של עובדים".
לדבריו, בחלק מבתי המלון עשו הסבה לעובדים כדי למלא את החלל של עובדי הניקיון וניסו להביא עובדים מבתי מלון מצפון הארץ שהתפוסה בהם לא מלאה. למרות זאת, עדיין יש מחסור בכוח אדם. "זה ממש לא מספיק. אפשר להבין את האורחים שמשלמים ממיטב כספם ורוצים שירות טוב וחדרים נקיים אבל אני יודע שהמלונות משתדלים ועושים ככל יכולתם", הוסיף ישי. "הממשלה צריכה לסייע הבאת עוד עובדים מירדן או לתת מענקים לצעירים שיגיעו לעבוד במלונות בעיר".