בדו"ח הפעילות שפירסמה רשות שדות התעופה לסיכום 2016, בלטו נתוניהן של שלוש חברות התעופה הישראליות, שהגדילו את נפח הפעילות שלהן ב–24% מתחילת השנה החולפת. ואולם, אף שב–2016 הפעילה אל על 32% מהטיסות מנתב"ג ורשמה צמיחה שנתית של 10% בתנועת הנוסעים למרות סכסוך פנימי מתוקשר — דווקא החברות הקטנות, ישראייר וארקיע, רשמו כל אחת גידול של כ–30% במספר הנוסעים מתחילת השנה. זאת, למרות כניסתן של חברות לואו־קוסט זרות נוספות לישראל ופתיחת קווים ליעדים חדשים.
בארקיע ובישראייר יודעים שהגידול בפעילות לא קשור רק במהלכים האסטרטגיים שביצעו, אלא במידה רבה גם לדפוסי הצריכה המשתנים של הנוסע הישראלי — עם 1.4 מיליון ישראלים שיצאו מישראל יותר מפעם אחת במשך השנה.
"אנחנו רואים שינוי משמעותי בהרגלי הצריכה", אומר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. "היכולת של חברות התעופה והתיירות להציע חבילות בעלויות נמוכות ולתקופות שהות קצרות הופכת את הטיסה לחו"ל לאטרקטיבית ומתגמלת. אנחנו עדים למגמה של קיצור ימי השהייה כדי לאפשר יותר מנסיעה אחת בשנה. זה ניכר אפילו בכבודה שהישראלים מביאים — כבודת יד בלבד או מזוודות קטנות יחסית".
לדברי ניר דגן, מנכ"ל ארקיע, "הישראלי מיישר קו עם מקביליו באירופה וארה"ב, כשהוא מבקש לשנות אווירה במרחק של שעה־שעתיים נסיעה. כך הוא בוחר יעדים קרובים יותר ותקופות שהייה קצרות יותר, פעמים רבות יותר במהלך השנה. ימי הנסיעה לחו"ל לא מסתכמים רק בשיא העונה כמו ביולי־אוגוסט, אלא גם 'בריחה' לכמה ימים באירופה המושלגת בדצמבר ובמהלך חופשת פסח — אלה דברים שנעשו שכיחים יותר". עם זאת, בענף התיירות טוענים כי הביקושים לחופשה בישראל שומרים על יציבות ולא נפגעו מהעלייה בביקוש לחופשות בחו"ל.
רוצים ארוחת בוקר כמו באילת - גם באירופה
חברות התעופה הישראליות פועלות בשני מישורים שמותאמים לדפוסי הצריכה של הנוסע הישראלי. הראשון הוא מעבר ממכירת טיסות כמוצר עצמאי למכירת חבילות נופש — מלון, העברות וטיסה. כך מגדילות החברות את שורת הרווח שלהן לא רק מהטיסה עצמה, אלא גם מחדרי המלון ושירותי הקרקע הנוספים שאותם רוכשות החברות מראש בסיטונות ובמחיר נמוך, שמתורגם גם בהורדת המחיר ללקוח. הנוסע, מצדו, חוסך זמן בחיפוש אחר ספקים ונהנה גם מאחריות חברת התיירות כלפי השירותים הנוספים הכלולים בחבילה.
המישור השני הוא ההבנה של הלקוח הישראלי והידע שיש לחברות התעופה המקומיות, דבר שמהווה יתרון משמעותי על פני חברות לואו־קוסט זרות או אתרי בוקינג בינלאומיים. ישראייר וארקיע, למשל, מציעות חבילות נופש של טיסות ומלונות ברמה שהישראלים אוהבים, ופוטרות אותם מהצורך לחפש את המלון הנכון במיקום המתאים או ליצור קשר בעצמם עם ספקים במדינה זרה.
"ביעדים רבים שלנו הצבנו נציגים ישראלים, שמדברים בשפה של הלקוח ונותנים לו שירות בעברית ומענה זמין לכל שאלה", מסביר דגן. "הישראלי מצפה לארוחת בוקר בסטנדרט שהוא מכיר מהבופה במלונות באילת, ובבתי המלון באירופה — גם של ארבעה וחמישה כוכבים — זה עדיין לא דומה. כשאנחנו בוחרים בתי מלון לאורחים שלנו אנחנו בודקים את היצע המזנון בארוחת הבוקר ומבקשים לתגבר אותו, כדי שהלקוח הישראלי לא ירגיש שהוא נדפק. זה חלק מהעניין".
לדברי סירקיס, "עם הכניסה הגוברת של חברות תעופה זרות לישראל התחרות תגבר ותלך, וניאלץ להתמודד איתה. כבר ביצענו סדרת פעולות כמו הגנה על מחירי הדלק בהתקשרויות שונות או רכישות של מלאי חדרים — תוך ניצול חולשתו הנוכחית של היורו. הרעיון הוא להבטיח שהגידול יישמר, לא רק במספר הנוסעים אלא גם בשורת הרווח".
היעדים החמים של 2017: קרקוב וסופיה
בדצמבר 2016 בלטו במיוחד הישגיה של ישראייר, שהגדילה את נפח הפעילות ב–135% לעומת התקופה המקבילה ב–2015. זאת בעוד שאל על רשמה עלייה של 2.6% בלבד וארקיע ירדה ב–7% בהשוואה לפעילותה בדצמבר 2015. בכך השלימה ישראייר תהליך של הכפלת מספר הנוסעים בה מאז 2014, השנה שבמהלכה מונה סירקיס למנכ"ל קבוצת אי.די.בי תעופה ותיירות, שבבעלות אדוארדו אלשטיין.
"בשנה הקרובה נראה התחזקות בטיסות ליעדים במזרח אירופה או ללונדון — בגלל התמורה הגדולה המגולמת במחיר שהצרכן משלם", אומר דגן. "לצד אלה, איי יוון הם הבסיס המוצק של היעדים האהובים על הישראלים והם ימשיכו להוות מוקד משיכה גם בשנה הקרובה. בנוסף, ב–2016 היה ביקוש גבוה גם לזנזיבר וברצלונה".
במפת היעדים המתוירים של ישראייר ל–2017 מופיעות בלגרד, סופיה, ורשה וקרקוב, והחברה כבר ביצעה הסכמי רכישה מוקדמים בעבור שירותי קרקע (חדרי מלון והובלות) בבלגרד ובסופיה, כדי להבטיח היצע רחב של חבילות נופש ביעדים אלה. ב–2016 היתה ישראייר החברה היחידה שהפעילה קו ישיר למונטנגרו, ושיווקה במהלך השנה חבילות נופש ליעד זה לכ–18 אלף נוסעים.