נופשון ברודוס, סיבוב קניות ברומא או חופשה אקזוטית בתאילנד - כולם יודעים שהישראלים אוהבים לטוס לחו"ל, אבל סקר חדש מוכיח שמדובר במשהו שהוא כמעט שגרתי אצלנו. בסקר עולה כי 92 אחוז מהישראלים נוסעים לחו"ל לפחות פעם אחת בחייהם, רובם נסעו בפעם הראשונה בגילאים 19-24.
בסקר, שנערך עבור mako וקבוצת ישראייר, ע"י חברת המחקר "מידע שיווקי סי. איי.", וכלל 500 משתתפים מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל, נבדקו הרגלי הטיסה של התייר הישראלי בארץ ובחו"ל. בין היתר עולה מתוך הסקר, כי בשנתיים האחרונות כ-73.7 אחוז מהנבדקים נסעו לנופש מחוץ לגבולות המדינה. רק 8.2 אחוז מהנשאלים הצהירו כי הם לעולם לא יצאו מגבולות הארץ.
נתיב הבריחה שלנו
מדובר בנתונים שלא מותירים מקום לספק בנושא תכיפות החופשות שלנו. מהסקר נובע באופן מוחלט כי בכל הנוגע להוצאות השנתיות שלנו, ועל אף הקשיים הכלכליים, חופשה שנתית מוצבת במעלה סדר העדיפויות.
"אני חושב שהסיבה בגללה אנחנו לא מוותרים על נסיעות לחו"ל, היא בעיקר פסיכולוגית", אומר דורי שושן, סמנכ"ל השיווק של קבוצת ישראייר. "ההוויה שאנחנו חיים בה מחייבת אותנו למצוא נתיב בריחה ראוי, ושלא כמו התייר האירופאי או האמריקאי, אנחנו צריכים לנסוע לחו"ל כדי לשחרר קיטור - אפילו באופן ספונטני. אחת הראיות הכי חזקות לכך היא העובדה שמיד אחרי "עמוד ענן" הייתה עלייה דרסטית בביקוש לנופשים בחו"ל ובאילת".
עובדה נוספת שמוכיחה עד כמה אנחנו משתדלים לברוח מכאן אחת לכמה זמן, טמונה בנתונים שפרסמה למ"ס, לפיהם ב-5 השנים האחרונות, נרשמות מדי שנה למעלה מ-4 מיליון יציאות של ישראלים לחו"ל בשנה. עוד לפי נתוני הלמ"ס ל-2010, הציבור הישראלי הוציא 444 שקל בממוצע לחודש, על טיולים בחו"ל - בשכבות החלשות מדובר בהוצאה של 106 שקל בממוצע לחודש, ובעשירון העליון - 1,921 שקל לחודש.
קונים מחיר במקום מותג
אבל לא רק הגזרות הכלכליות, או סיר הלחץ הביטחוני בו אנחנו חיים משפיעים על לוח החופשות שלנו. גם העובדה שהנסיעה לחו"ל הפכה להיות עסק זול וזמין, מגבירה את את הביקוש. "נופש בחו"ל הוא כבר לא עניין של מותרות", לדברי שושן. "יש מבצעים כמעט כל השנה, הרבה דילים מוצעים ברשת וחלק מהלקוחות בוחרים להזמין חופשה מהיום למחר".
הספונטניות הפכה ממזמן לשם המשחק בכל הקשור להזמנת חופשות, וזה כנראה מה שהופך את הנסיעה לחו"ל ליותר קלילה , זמינה וזולה ממה שהיא הייתה פעם. אבל שינוי מהותי נוסף שמשפיע על הגישה שלנו לנסיעות, הוא העובדה שאנשים קונים היום מחיר ולא מותג. "פעם ישראלים היו בוחרים יעד ופשוט הולכים לסוכן נסיעות", מסביר שושן, "היום זה לא ממש משנה אם זה רומא או פריז - מה שמשנה זה מה הכי זול. בנוסף, לרוב לא חשוב לנו עם איזו חברת תעופה נטוס, אלא מי תיתן לך את המחיר הטוב ביותר".
יותר נשים נוסעות לחו"ל מגברים
אגב, במלחמת המינים, כפי שהיא מתבטאת בענף התיירות, מעניין לגלות שיותר נשים חוקרות את העולם מגברים. כמעט 93 אחוז מהנשים ביקרו בחו"ל לפחות פעם בחייהם, לעומת 90.6 אחוז מהגברים.
ועם מי אנחנו בוחרים לנסוע לחו"ל? מהסקר עולה שכ-60 אחוז מהנוסעים לחו"ל עושים זאת יחד עם בן/בת זוגם, כ-26.1 אחוז נוסעים לבד ורק כ-23.9 אחוז נוסעים כמשפחה.
הישראלי יוצא לחופשה פעמיים בשנה
גם בתיירות הפנים, מסתבר, התוצאות זהות. מהסקר עולה כי 78.5 אחוז מהנבדקים יצאו לנופש בארץ בשנתיים האחרונות.מכאן נובע שלא רק לחו"ל אנחנו מגיעים כדי להיטען מחדש ולקבל את מנת האסקפיזם השנתית שלנו, ושרובנו לא מוותרים על חופשה משחררת בארץ.
"הישראלי יוצא לחופשות לפחות פעמיים בשנה", מסביר שושן. "מדובר בחופשה אחת קצרה - לרוב של שני לילות באילת או בים מלח, וחופשה נוספת בחו"ל לתקופה של 3-5 לילות. אילת, אגב, באופן גורף היא היעד הכי פופולרי בארץ בקרב הישראלים".
היעד החלומי שלנו: איטליה
אז לאן אתם מתכננים לנסוע בשנה הקרובה? מהסקר עולה כי ברשימת היעדים החלומיים שלנו, כ-21 אחוז מהנשאלים היו רוצים לבקר באירופה, רובם באיטליה, 10.7 אחוז במזרח הרחוק, רובם בתאילנד, 5.8 אחוזים בדרום אמריקה, 2.7 אחוזים באוסטרליה וניו זילנד, רובם באוסטרליה, ורק 1.5 אחוזים באפריקה.