עד לאחרונה העריכו בענף התיירות כי 2014 תהיה שנת שיא לתיירות הנכנסת, וצפו עלייה של כעשרה אחוז במספר התיירים שיגיעו לישראל. מבצע צוק איתן טרף את הקלפים.
זה כשלושה שבועות סובלים התיירנים ביישובי עוטף עזה מביטולי הזמנות בתקופה שהיתה אמורה להיות עמוסה. התפוסה בבתי המלון באשקלון ירדה, וכעת הם מארחים בעיקר כתבים זרים שהגיעו לסקר את הלחימה.
גם בתל אביב ובירושלים מפנימים המלונאים כי כל תוכניותיהם לקיץ, ואולי אף לרבעון האחרון של השנה, ירדו לטמיון. "היו הרבה ביטולים בתל אביב. בסוף השבוע האחרון היינו בתפוסה של 75% בממוצע בשני בתי המלון שלנו, בעונה שבה התפוסה בהם בדרך כלל מלאה. השבוע נהיה בתפוסה של 70% בלבד", אומר שי אסיה, המשנה למנכ"ל רשת מלונות קראון פלאזה והולידי אין. "אנשים רבים פשוט החליטו לא להגיע לישראל".
המצב אינו שונה בירושלים. "בסוף השבוע היתה תפוסה של 80% במלון שלנו בעיר, שתמיד מלא בסופי שבוע", אומר אסיה. "הבעיה כרגע היא שלא נכנסות הזמנות חדשות. הכל נעצר. ככה זה אצל כולם". בשל המצב החליטה הרשת להקפיא קמפיין פרסומי שאמור היה לעלות לצאת לדרך בשבוע הבא. "אין בשביל מי ובשביל מה לפרסם", הוא מוסיף.
בבתי המלון של רשת ישרוטל בתל אביב, רויאל ביץ' וישרוטל טאואר, המצב דומה. "בתל אביב זו ממש קטסטרופה. התיירים לא מגיעים", אומר נחום קרה, סמנכ"ל שיווק ומכירות ברשת, "כי מי שיכול ביטל ברגע האחרון, מקצרים את השהייה ובורחים. היתה אמורה להיות תפוסה של 90% בתל אביב, אבל אנחנו רחוקים מאוד משם".
"עד הצפירה הראשונה בתל אביב הכל היה כרגיל. למחרת הצפירה הראשונה תיירים בודדים עזבו פה ושם את המלונות, אבל הרבה פחות מבעמוד ענן. אני זוכר שאחרי עמוד ענן היתה נטישה מסיבית יותר אחרי הצפירה הראשונה, כך שיחסית למה שידענו זה הפתיע לטובה. הרוב המכריע של האנשים נשארו ולא קיצרו חופשות", אומר אלי זיו, מנכ"ל התאחדות בתי המלון בתל אביב.
זיו מתאר את התנהגות התיירים בעת אזעקה בתל אביב כרגועה. "אין היסטריה ואין פאניקה. ביום חמישי בבוקר היתה אזעקה בזמן ארוחת הבוקר. הקב"טים ביקשו מהם לקום וללכת למרחב המוגן, והם עשו את זה בלי כעס והתרגשות. בפועל, הם גם רואים ששום דבר לא קורה והעיר מתנהגת כרגיל".
"הנזק הגדול במקרים כאלה הוא בעיקר בתיירות נכנסת. הישראלים יחזרו לנפוש כשהכל ייגמר, ואפילו יותר מהרגיל, כי חופשות לחו"ל לוקח יותר זמן לתכנן, כך שתיירות הפנים תחזור מהר לאיתנה. לעומת זאת, את התיירות הנכנסת ייקח יותר מחצי שנה לשקם", אומר קרה. בסוף השבוע סיירו שר התיירות, עוזי לנדאו, ומנכ"ל המשרד, אמיר הלוי, בבתי מלון באשדוד ובאשקלון. משרד התיירות החליט לא להוריד לעת עתה פרסומת המשודרת בערוץ יורוספורט בזמן תחרויות טור דה פראנס. "זה לא נכון ולא רציני להוריד את הפרסומת בגלל המבצע בעזה", אומר הלוי. "אנחנו רוצים להיתפש כמדינת תיירות, אף שמדינת תיירות לא מתיישבת כמובן עם מלחמה. חלק מהצופים בתחרות לא רואים את החדשות בעולם, והם מקבלים את המסר שאנחנו רוצים שיקבלו על ישראל, ואולי הם יבואו אחר כך".
>> האם באמת נקנה קפה בנתב"ג במחיר שפוי?
>> מחקר: למצב הבטחוני השפעה ניכרת על התיירות לישראל