התקופה הקשה שפקדה אותנו, היא אפשרות מצוינת לגיבוש החלטות מקצועיות לגבי הקריירה העתידית. ואולם, גם אקסטרה הזמן הפנוי שנוצר בעת הזו, לא בהכרח יכול לפתור דילמה אחת מרכזית אשר ניצבת בפני צעירים רבים בבואם להירשם ללימודים גבוהים: האם לבחור בתואר "פרקטי" כדי להבטיח מקצוע מסודר בעתיד, או האם ללכת אחרי נטיית לבם, בלי קשר לשיקולי פרנסה. הדבר תקף לחוגים רבים במדעי הרוח והחברה כגון ספרות, לימודי מזרח-תיכון וסוציולוגיה, אולם נראה כי עיקר ההתלבטות היא בקרב צעירים בעלי כישרון המעוניינים ללמוד מקצועות אמנותיים כמו תיאטרון, אמנות וקולנוע, אך חוששים שלא יצליחו להתפרנס בכבוד מן העיסוק בתחום האמנותי בלבד.
נראה כי חששות אלו אינם מופרכים שכן, בעולם דינאמי ומשתנה מתקשים אמנים לחיות ולהתפרנס אך ורק ממכירת יצירותיהם, ורוב האמנים עובדים במקביל גם במקצועות משיקים. לצד האפיקים התעסוקתיים המרכזיים לבוגרי לימודי אמנות - הוראה, ואוצרוּת. אפשר בהחלט לשקול אפיק לימודי נוסף ומרכזי - טיפול באמצעות אמנויות, הנה כל הפרטים:
אמנות ככלי ריפוי
טיפול באמנות הוא מקצוע ותיק שהתפתח בעשור האחרון לתכנית לימודים של תואר שני. השימוש באמנות בטיפול מאפשר גישה עקיפה ובלתי מאיימת לעולמו הפנימי, התוך-אישי והבין-אישי של המטופל. "אנחנו מוסיפים לטיפול הקונבנציונלי בפסיכותרפיה, שהוא טיפול באמצעות דיבור, את הקול השלישי – הקול של האמנויות. במרחב הטיפולי נוכחים המטפל, המטופל והאמנות, שבה אנחנו בוחרים להשתמש: חומרי האמנות החזותית, טקסטים וספרים, תנועה, מוסיקה או משחק", מסבירה ד"ר נעמה לב ארי, ראש בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות בסמינר הקיבוצים.
מדובר בטיפול שמותאם ונעשה גם באופן אישי, אחד על אחד, וגם בקבוצות. אחת ההתמחויות הפופולריות מבין תכניות התואר השני שלנו היא טיפול באמנות חזותית. זה מתבטא גם ברישום ללימודים וגם בהתנסות בשטח: "מדי שנה יש לנו עשרות רבות, אפשר לומר אפילו מאות, פונים ומתעניינים, שרבים מהם נרשמים, ללימודים", אומרת לב ארי. "זה סוג הטיפול הנפוץ והשכיח, אולי בגלל העובדה כי הוא כרוך בשימוש בחומרי יצירה נגישים ומוכרים לכולנו, כבר מגיל הילדות – צבעים מסוגים שונים, חימר, דפים, וחומרים נוספים".
המעסיקה העיקרית של מטפלים באמנויות היא מערכת החינוך, בעיקר בתחום החינוך המיוחד. "הטיפול אפקטיבי בקרב ילדים, גם בילדים עם בעיות רגשיות או עם צרכים מיוחדים, כי לא צריך להתמודד עם הקושי הכרוך בלדבר על, לפחות לא במפגשים הראשונים. אפשר להתחיל את התהליך הטיפולי בשלבים, תחילה רק באמצעות היצירה האמנותית. אחרי מספר מפגשים האמון בין המטפל למטופל מתחזק, מתחילים יותר להעמיק ולדבר על הדברים, תוך עיבוד היצירות מהמפגשים הראשונים אומרת לב ארי.
הטיפול באמנויות הפך למקצוע מבוקש בקרב רבים, ולב ארי מסבירה מדוע: "מדובר באתגר בלתי רגיל - אינטלקטואלי, רגשי וחווייתי. התחושה שאתה יכול להשפיע ולעשות טוב לאנשים היא תחושת סיפוק אדירה. מעבר לכך, אנחנו חיים בישראל במציאות רוויית בעיות, טראומות וחרדות, ולמקצוע הזה יש המון מקום. למשל, אנחנו עובדים עם מערכת הביטחון בטיפול באנשים פוסט טראומטיים, עם ילדים באזור העוטף, ועוד".
בסמינר הקיבוצים מוצעת בשנים האחרונות תכנית לימודים לתואר שני בטיפול באמצעות אמנויות שמטרתה להכשיר מטפלים אקדמאים ומקצועיים. זאת לצד פיתוח תחום המחקר בטיפול באמצעות אמנויות בארץ, וחיזוק המודעות למקצוע הייחודי. כבר במהלך התואר הראשון בלימודים במחלקה לאמנות הסטודנטים והסטודנטיות לומדים קורסים הנדרשים כתנאי קבלה לתואר שני בטיפול באמנות, כך שיש אפשרות לבנות מסלול המשכי למקצוע מבוקש זה, המבוסס על ידע רב בתחומי האמנות, הפסיכולוגיה והטיפול.
הגשמה עצמית לצד ביטחון תעסוקתי
לאמנות מעמד מרכזי בתרבות האנושית, עוד מימי ציורי המערות בתקופה הפרה-היסטורית. לימודי האמנות מושכים את אלה שיש להם פוטנציאל וכישרון בתחום, לכן האפשרות ללמוד במסלול אקדמי שכולל גם הכשרה פרקטית באפיקים מגוונים היא קריטית היום, והיא מאפשרת את הגשמת החלום לצד ביטחון תעסוקתי.
"היום המוסדות האקדמיים צריכים לכוון את הסטודנטים לאפיקים מקצועיים, כדי למשוך אותם ללמוד את מה שהם רוצים, אך גם חשוב שזה יהיה מקצוע שיצליחו להתפרנס ממנו", מסבירה ד"ר הדרה שפלן, ראש המחלקה לאומנות בסמינר הקיבוצים.
"אמנות היא מקצוע פותח עולמות!" אומרת שפלן, "יש לנו בוגרים ובוגרות, המציגים בתערוכות בארץ ובחו"ל אך גם מלמדים או עוסקים בטיפול, עובדים כמעצבים במקצועות דיגיטליים, בונים אתרים, כי לומדים אצלנו לעבוד על הרבה תוכנות. אמנות נוגעת בכל דבר בעולם התרבותי, ולכן האפשרויות הן באמת רבות".
לפרטים נוספים: 03-6901200