אחרי שלימדו את עם ישראל איך לנהל נכון את חשבון הבנק ואיך להאמין ביכולות הטמונות בתוכנו, טכניקת האימון האישי (הקואוצ'ינג) מגיעה גם לבית המדרש. השיטה, שמלמדת את האדם לשפר את הישגיו האישיים והמקצועיים, הולכת ותופסת תאוצה גם בקרב הציבור הדתי. אלא שבניגוד לקואוצ'ינג הקלאסי, העושה שימוש בתורות המזרח ככלי לניהול הנפש, האימון היהודי מתבסס על האמונה והיהדות.
בני גל, פרסומאי לשעבר שייסד את שיטת האימון היהודי מפעיל סדנאות אימון יהודי בעיקר עבור המגזר הדתי במסגרת החברה שהקים 'BSD אימון יהודי'. גל, ירושלמי חובש כיפה סרוגה, עמד עד לפני כמה שנים בראש אחד ממשרדי הפרסום הגדולים בעולם החרדי "פרסום גל". אחרי כ-30 שנה החליט לנטוש את עולם הפרסום לטובת עולם האימון והותיר את המשרד בידיו של בנו. "את החלום בתחום הפרסום הגשמתי", הוא מצהיר, "עכשיו אני מתפנה להפריח שממות חדשות. התחלתי כמו באימון - כתבתי תכנית עבודה, בניתי חזון ל-10 שנים והתחלתי לצעוד".
"אימון נובע מהשורש אמונה" הוא משוכנע, "מי שאומר 'אני לא יכול' - פשוט לא מאמין". ההבדל בין האימון הקלאסי לאימון היהודי, לדבריו, הוא שהאחרון מתבסס על האמונה הנמצאת בליבו של כל אדם, ואילו האימון הקלאסי מבקש לדעת מה לא עובד, מה מונע מהאדם לגלות ולבטא את הרצון הפנימי והשליחות שבו ולאפשר לאדם להתגבר על המחסומים ולבנות כלים להגשים את רצונותיו. באימון הקלאסי מדברים על "הגעה לשורשים דרך הענפים" - להגיע לנפש האדם דרך יכולותיו, ולכן כל ז'אנר מהאימון הקלאסי חייב לבחור איזושהי תורה חיצונית לניהול הנפש שתמלא את השורש ברוחניות, מתורות המזרח למשל. האמון היהודי מתחיל מהשורש- מהאמונה הטמונה בכל אדם. האימון היהודי לא בא לפתור בעיות אלא לאפשר לאדם לבחור את השליחות, את התפקיד שלו בעולם. האימון מתחיל מנקודת האמונה שבאדם ורואה בה שריר שצריך רק להפעיל אותו.
המאמן היהודי עוסק בשאלה "מה אתה לוקח על עצמך בעולמו של הקב"ה". מהי השליחות של האדם, המתאמן. כל מתאמן בונה לעצמו חזון, וככל שהוא נקי ברור ומדויק יותר יש מלחמה וצריך להתגבר כדי להשיג את המטרות. בשעת משבר המתאמן לומד לומר לעצמו "אני לא אפס, אני שווה הרבה, אלוקים אוהב אותי". כך, על פי האימון היהודי, יש לו כלים להמשיך לצעד הבא.
לא ליהודים בלבד
לאנשים דתיים יש בדרך ככל כיוון ויעד מוגדר בחיים הנובע מעצם החיים על פי עקרונות היהדות. נראה כי התשובה לשאלה כמו "מה תפקידנו בעולם" כבר נמצאת בידם, מה שמעלה את התהייה המתבקשת - בשביל מה הם צריכים אימון אישי? "להפך", אומר גל, " הם דווקא מאוד מתרגשים לגלות את היסודות של הקואוצ'ינג בתוך התורה. הם מגלים קסם. זה מזכיר להם נשכחות בתוך המערכת שנקראת 'אני'".
מה אנשים מחפשים באימון יהודי?
"הם מבקשים יותר מהחיים, אם זה בעסקים או בזוגיות. הם מחפשים את המקום שלהם בעולם, את נקודת העוצמה שלהם ואת מקור השמחה, לא כחוויה חולפת אלא כדרך חיים".
למה לדעתך המגזר הדתי זקוק לאימון?
"החברה הדתית נמצאת במצב של סיפוק צרכים והישרדות, ולא במקום של מימוש הרצון והגשמה של ערכים וחזון. יש שחיקה של היום יום. אלה לא אנשים שמנסים לרצות את הסביבה אלא דווקא כאלה שמרגישים מחויבות לחברה ולמדינה ובשלב מסוים שואלים את עצמם מה אני אמור לעשות בעולם הזה? יש מאבק בין רוצה לצריך, בין ערכים לצרכים, שיוצר מין מהלך של הישרדות. המאבק בין החומר לרוח נמצא בכל אדם, וארגון האימון מכניס את הרוח לתוך החומר בצורה מעצימה".
האימון מיועד גם לחילונים?
"תכונת האמונה טבועה בכל אדם, גם במי שאינו יהודי. היא תכונה מעצימה, כמו תחנת דלק שפועלת בתוך הגוף ומהווה מקור אנרגיה שאין לו סוף".
"זה צריך לבוא ממקום של קדושה - אחרת זה לא עובד"
גל, שמעיד על עצמו כי אהבות חייו הן התורה והאימון, העניק למושגים משמעות מחודשת כששילב בין השתיים בבית המדרש "רעווא" שבשכונת מגוריו בירושלים. "הייתה לי תחושה שאימון יכול להביא חיבור עוצמתי מאוד בין לימודי הגמרא והתלמוד לבין מה שכל אדם חווה בחיים שלו. אמרתי לעצמי שאם היו לרבנים שם כלים מעולם של אימון, הם היו יכולים להיות מדריכים יותר טובים. הצעתי את הרעיון ללמד אימון בבית המדרש, ובאמת הצלחנו לרתום את התלמידים ובית המדרש הפך בהדרגה להיות מודל של שילוב לימוד תורה עם כלים של אימון".
לאחד ממפגשי ההכרות עם האימון היהודי שערך גל הגיעו בעיקר נשים דתיות בגילאים שונים, עם מטפחות ובלעדיהן. הן מילאו את אולם ההרצאות והקשיבו לדבריו של בני גל, שפתח לפניהן דלת לעולם הקואוצ'ינג. לא מדובר אומנם בהרצאה הכי מרתקת בעולם, אבל נראה כי יושבות השורות הראשונות שאבו הנאה רבה מן המפגש והתמוגגו מסגנונו של המרצה.
גל, מצידו, דיבר לנשים ממש אל תוך הרחם, תרתי משמע, תוך שהוא מתבל את הרצאתו בציטוטי רבנים. "הקורס הראשון באימון מתחיל ברחם, שם התינוק לומד. המשבר שלו הראשון בחיים הוא הפרידה מהרחם ואז הוא צריך ללמוד לתת אמון באמא ובאבא ובסובבים אותו". לאחר מכן הוא עומד על ההבדלים בין האימון הקלאסי לזה היהודי ומסביר שכאשר המאמן מסביר למתאמן שיש לו כוחות צריך להיות לזה מקור, "זה צריך לבוא ממקום של קדושה. אחרת זה לא עובד".
מה החלום שלך?
"אני רוצה להגדיל משמעותית את המקום שתופסת אמונה בחייהם של אנשים בארץ. בצבא, בחברה, בקרב אנשי עסקים. אני לא מאמין בלבנות גטו של יהודים דתיים שצועקים 'שמע ישראל' ,להפך. האימון היהודי מתאים לכל אחד ויכול להביא הרבה שפע לאנשים".