השאלה למה נתחפש השנה מעסיקה את כולנו (טוב נו, רק את אלה מאיתנו שאוהבים ליהנות). לכל אחד יש את השיקולים שלו - איזו תחפושת הכי תחמיא לנו, מה הכי קל ליצור, איך תמיד חלמנו להתלבש או פשוט מה נשאר לנו בארון מפורים דאשתקד. אבל לאוהד אזרחי, שהקים עם בת זוגו דון את "הגן, מרכז לאהבה וקבלה", יש נקודת מבט אחרת על האופן שבו אנחנו בוחרים תחפושת.
"כל אדם מתחפש למשהו שיש לו תשוקה בלתי מודעת אליו, ולפעמים תשוקה מודעת. מה שאתם מתחפש אליו קשור לצדדים הלא מדוברים של האישיות שלך, או אלו שלא באים לידי ביטוי באופן הרגיל. לא פעם אנשים משתטים בפורים כי הם מנסים להיות רציניים כל החיים".
ואיך זה קשור לחיים האמיתיים שלנו?
"בתחפושת אני חוקר, אני משחק עם משהו שלא מחייב אותי מבחינה חברתית. מוסכם מבחינה חברתית שזה לא ברצינות, וזה מאפשר לי להוציא תכנים מהלא מודע החוצה. אבל אם אני עושה את העבודה בצורה נכונה, זה משפיע עליי גם לאחר החג. כלומר, בדקתי משהו בעזרת התחפושת, ולאחר מכן לנפש יש מסקנות מהחוויה. המעבר הסימבולי מפורים ליציאת מצרים אומר שאני רוצה לצאת מהדמות הישנה שבי ולפרוש כנפיים. יציאת מצרים זה בעצם לצאת מהארון, ולפני שאני יוצא בהצהרות גדולות אני רוצה לבדוק את עצמי איך זה מרגיש באופן בלתי מחייב". במילים אחרות, פורים זה הפיילוט לפני הביצוע המלא.
מה אומרת עליי התחפושת שאני בוחר?
אוהד אזרחי נותן בהן סימנים:
גיבורי על
מאחורי התחפושת הזו יש בקשה לעוצמה, אולי תחושה של חולשה שמבקשת השלמה מהצד של גיבור העל. הרבה פעמים זה מלמד על רצון להראות שמעבר לחנון שאני, יש בי כוח. אולי מדובר בכוח שאני לא מכיר, אולי מדובר בכוח שלא יוצא לפועל.
דמויות מיניות
בחירה בתחפושת כזו מעידה כי לאדם יש צד מיני המחפש ביטוי שאינו קיים ביום יום, או שהוא מתרחש בחדרי חדרים. זו בחירה המעידה על רצון לחקור ולהכיר את המרחב המיני לסוגיו.
מלכת אסתר, פיה
זוהי בחירה המעידה על חיפוש אחר הארכיטיפ הנשי, דימוי של נשיות, לרוב נשיות טהורה. לפעמים זה מעיד על נתק מהצד הנשי ולעיתים זה מעיד על חיבור לצד הזה ורצון להעצימו.
יצורי אימה
בחירה זו אומרת שהאישיות מתמודדת עם כוחות בלתי מוכרים לה, כוחות המעוררים פחד, אימה וחוסר ודאות. על ידי כך שהאדם הופך להיות עם המפלצת הוא מנסה להכיר אותה, להתיידד איתה, ליצור איזשהו סטטוס קוו עם הכוחות שמפחידים אותו.
מכשפה, קוסם
תחפושת כזו מעידה על צורך בהקניית שליטה על העולם, הנובעת מתחושה של חוסר אונים. מצד שני, זו בחירה המעידה על רצון להכיר בממד שהוא לא מדעי, ממד פלאי של קסם. כמו ילד שאומר שאולי יש אפשרויות אחרות, אולי התפיסה הרציונאלית היא לא בדיוק הדבר המתאר נכון את המציאות.
שוטר, חייל
תחפושת זו מעידה גם היא על רצון בכוח, סמכות. לא פעם האנשים המתחפשים לדמויות אלו מרגישים שהם חסרי אונים ביום-יום.
ואם אני לא מתחפש השנה?
זה מצביע במרבית המקרים על קושי להיכנס פנימה, לאבד שליטה ולפגוש צדדים לא מוכרים, חדשים ומפתיעים בעצמנו. לעיתים זה מעיד על אדם מבוגר ורציני שמתקשה להתחבר עם הילד השובב בתוכו.
איך לבחור את התחפושת המתאימה לנו ביותר?
"לשאול את עצמי מה בא לי באופן ספונטני, איזה דימויים באים ואיזה מרחב אני רוצה לבדוק ואני לא מעיז. איזה דברים בא לי להכיר בתוכי שאני לא לגמרי מעז להכיר. אולי אני אדם רציני שרוצה לבחור דמויות שובבות, או שאני אדם עצלן שרוצה לבחון דמות אחראית. חפשו את הצל, דמות או דמויות בתוכנו שאנו מעדיפים להכניס מתחת לשטיח. פורים מאפשר לחפש פנימה ולהעז להיות מה שבא לנו להיות. אבל גם אם אתם לוקחים את התחפושת לצרכי חיפוש רוחני והבנה עמוקה יותר של מי שאתם, זה חייב להיות עם כיף, אחרת זה לא יעבוד".