האופן בו אנו מתלבשים והדרך בה אנו נעים אומרת עלינו המון, עוד לפני שפתחנו את הפה. אך מה קורה ברגע שאנו מתחילים לדבר? תמי לנצוט ליבוביץ, המתמחה בתדמית, אופנה, סטיילינג ונימוס, אומרת כי אנשים מעטים יודעים להשתמש נכון בקול שלהם. "מה שמפיל אנשים הרוצים להעביר מסרים מסויימים, זה הקול שלהם – סגנון הדיבור ואיכות הדיבור שלהם".
צועקים על הים
בחיי היומיום, אומרת לנצוט ליבוביץ, כל אחד מאיתנו מאמץ סגנון דיבור אישי ההופך לחלק ממי שהוא. כל זה טוב ויפה, אבל הסגנון האישי יכול להפוך לפעמים למכשלה. למשל, בקריירה. "בבואנו לדבר לפני אנשים, בין אם זו הרצאה, נאום או פרזנטציה, לאיכות הקול ולסגנון הדיבור יש חלק ניכר בהצלחת הדובר, או מאידך בכישלונו. כשאדם מדבר, המילים שלו תופסות רק 7% מהעברת המסר. סגנון הדיבור קובע 38%, וההשפעה של המסר הבלתי מילולי מהווה 55% מכך".
לנצוט ליבוביץ מתייחסת לאלמנטים דוגמת הגיית עוצמת הקול – חזק או חלש, יציב או רועד, האינטונציה ואיכות ההגייה של ההברות. "ממה אדם הכי מפחד? מעצמו. הדבר הראשון שהוא חושב הוא לא 'מה יגידו עליי', אלא מה שהוא חושב על עצמו - ואת זה הוא משדר". הפחד גורם לאנשים רבים לדבר בשקט, עם פה סגור יחסית, מה שמקשה על הצד השני להקשיב ומשפיע לרעה על השיחה. פתרון? ללכת לחוף ים מבודד, לעמוד קרוב לגלים ולצעוק. לנצוט ליבוביץ אומרת כי כאשר עושים זאת כמה וכמה פעמים, שרירי הפה משתחררים והדיבור הופך להיות משוחרר יותר ופתוח יותר.
באמא שלי, תקשיבו לעצמכם, אה?
לנצוט ליבוביץ מאבחנת לא מעט בעיות באופן בו אנו מדברים, אלמנטים המשפיעים על החיים שלנו מבלי שאנו מבינים אותם. "בעזרת הקול אנו רוצים להעביר מסר, ולכן צריך לדעת שאנו אחראים שהוא יעבור בצורה שאנו רוצים. אם למשל איש מכירות מדבר מאוד מהר, והלקוח מדבר בשקט ובקול מונוטוני, אותו לקוח לא יקנה מהמוכר את המוצר כי הוא מרגיש שאיש המכירות מתנשא ולא מבין אותו. אם אותו איש מכירות יהיה ער לכך שהלקוח מדבר בצורה מסוימת וינסה לחקות אותו במעט - ידבר יותר לאט, למשל - הלקוח ירגיש שמדובר באדם שמבין את מה שהוא רוצה, והעסקה תוכל לצאת לדרך".
אחת הבעיות שהיא מאבחנת אצל אנשים, היא שהם מתרכזים במשפט הבא שהם רוצים להגיד. התוצאה: האדם הופך מתוח, מתח המשפיע על הקול שלו ובהתאם על השיחה. "צריך להתרכז במילים הנאמרות עכשיו", היא אומרת.
"יש אנשים שמשתלטים על שיחה ולא מקשיבים. הקשבה היא הבסיס לסגנון דיבור בכלל, ובארץ זה לא קיים. חשוב לציין שאדם שלא מקשיבים לו, גורם לשני לא להקשיב לו, כך ששני הצדדים אחראים לסיטואציה.
"בעיה נוספת היא שאנשים מדברים בסלנג שהצד השני לא מבין. יש אנשים שמשתמשים במילות חיבור, כמו 'אה' ו'אהה', מילים המוציאות מהדעת. יש אנשים המקללים תוך כדי השיחה, 'נשבעים באמא של', או מדברים ב'אני' ו'אני'. כל זה מונע הקשבה ומעורר התנגדות בצד השני. לא משנה כמה הקול בסדר ואיכות הקול בסדר, אני כבר לא מקשיבה לו".
תתחילו להתאמן
אתם רוצים לאמץ סגנון דיבור בהיר? בשביל זה צריך להתאמן. דרך טובה לעשות זאת היא להקליט את עצמכם מדברים. "כאשר תאזינו להקלטה, תוכלו לזהות נקודות חולשה בסגנון הדיבור או בשימוש בקולכם, כך שתוכלו לעבוד על אותן נקודות בעייתיות ולשפר אותן".
לנצוט ליבוביץ ממליצה להתייחס לקול ככלי עזר להעברת המסרים, דבר ההופך חשוב במיוחד אם מדובר בשיחת טלפון בה רק שומעים אותנו ולא רואים את שפת הגוף והבעות הפנים. "אם אתם נלהבים, תנו לקול שלכם לעלות ולהביע זאת. שנו את עוצמת הדיבור, היזהרו מדיבור מונוטוני העלול להרדים את הקהל, ובנו את קצב הדיבור כך שיתמוך במסר המילולי אותו אתם מעבירים וירתק אליכם את הקהל. זכרו שקצב דיבור איטי מדי מעייף ומקשה לעקוב אחר רצף הדברים. דיבור מהיר מדי יגרום לחלק גדול מהקהל לאבד אתכם, וחבל.
"חשוב לשמור על קול ברור, צלול וחזק מספיק כך שכולם יוכלו לשמוע את דבריכם, אבל, גם כאן אסור להגזים. קול רם מדי יוצר רתיעה אצל המאזינים". בכל מקרה, היא אומרת, חשוב לדבר באופן ברור.
כדי לנהל נכון את השיחה, ממליצה לנצוט ליבוביץ לפתוח בשיחה על ידי הצגת שאלה – "זו הדרך הטובה והקלה ביותר לפתוח בשיחה". במהלך השיחה, התרכזו במה שמעניין את השומעים ולא במה שאתם רוצים לומר. בזמן הדיבור, הקפידו שלא ליצור רעשים באמצעות תנועות גוף, ונסו לנטרל רעשים מהסביבה, כך שתשומת הלב תתרכז במה שאתם אומרים.
"שקלו את דבריכם לפני שאתם אומרים אותם, והקפידו להיות מלאי טקט", היא מוסיפה. "השתמשו במונחים של מטרות, תוצאות, שאיפות. כשאינכם יודעים משהו, הודו בכך, אולם אל תהפכו את זה להרגל. מאידך, כאשר אתם מקבלים מחמאה, הגיבו עליה ב'תודה רבה'. זה לא הזמן להצטנע". ולסיום השיחה בצורה הנכונה, שלבו הערה ש"תסכם את הדברים ותשאיר רושם חזק".
תמי לנצוט ליבוביץ מקיימת הכשרות וקורסים בנושא תדמית, אופנה, סטיילינג, נימוס ונוהג במרכז שלה