מי שנכנס לעולמה של היהדות יודע שלהלכה יש מה לומר ממש על כל דבר, כולל על הפרטים הקטנים ביותר בחיים, כולל אפילו על המחשבות והמבטים. יש אנשים שזה מרתיע אותם, אבל יש מי שמרגיש שזה עושה לו סדר בחיים, ואף מעניק לנו הדרכה מסודרת ורצויה. אחד הפרטים הקטנים כביכול הוא השתתפות בתחרויות הימורים שונות. לכאורה, עניין פרטי ושולי. בפועל, עניין שהפוסקים במהלך הדורות דנו בו רבות.
"שורש הדברים טמון במסכת סנהדרין, במשנה שמונה את האנשים שפסולים לעדות", אומר הרב גד ליאור. "אחד מהם הוא המשחק בקוביא, כלומר קוביה. הגמרא דנה - למה המשחק בקוביה פסול לעדות? ובכן, יש מושג הלכתי שאומר שאם אדם מהמר על כסף באופן שהוא לא גמר בדעתו להוציא את אותו סכום, יש כאן אבק גזל עבור מי שירוויח את אותו סכום".
אבל אם הימרת - אז הימרת ולקחת בחשבון את כל האפשרויות, לא?
"אם למשל קבלן יגיד לך 'אני נותן לך מפתחות לדירה החדשה בתחילת חודש תשרי, וכל חודש לאחר מכן, אם לא סיימתי את הבנייה - אתן לך 500 דולר - זה הגיוני. אבל אם אדם אומר 'אם אני לא נותן לך את המפתחות בתחילת בתשרי - תקבל מיליון דולר על כל חודש' - זה מראה שאין לו כוונה ממונית להתחייב על סכום כזה, אלא הוא רוצה לשכנע אותך. זה נקרא אסמכתא. הפעולה הזו לא תופסת, וממילא מדובר בגזל. איך זה קשור לענייננו? הגמרא אומרת שהמשחק בקוביא לא מתכוון באמת לשלם. כלומר, הוא חושב שהוא ינצח. ומאחר והוא סבור שינצח, אם וכאשר יפסיד - הוא לא באמת גמר מדעתו להקנות את הכסף באמת, ולכן יש כאן אבק גזל".
הרב ליאור ממשיך ומסביר שיש כל מני סוגים של משחקים, והיחס ההלכתי אליהם תלוי בסוג הספציפי של אותו הימור. "אם המשחק הוא רק על מזל לגמרי, נערך באופן המוני יחסית, והאדם יודע שיש לו סיכויים להפסיד, יש כאן פחות בעיה של גזל. אבל אם שני אנשים מהמרים אחד מול השני - יש יותר בעיה, כי יש סיכוי שאף אחד מהם לא התכוון להוציא באמת את הכסף".
המהמר מאבד את הערך האמיתי של הכסף
בפועל ההלכה מחולקת היום לשניים. עבור האשכנזים, שהולכים לפי פסקי הרמ"א, המשחק בקוביה - כלומר מי שממלא טפסי לוטו וטוטו - מותר. אך עבור הספרדים, ההולכים על פי פסקי השולחן ערוך והרב עובדיה יוסף, הדבר אסור. "הרב עובדיה יוסף אומר שבמשחקי המזל האלה, מאחר והסיכוי להרוויח קטן מאוד, הם מטעים את האדם", מסביר הרב ליאור. "האדם לא קונה את הכרטיס מתוך שיקול דעת גמור, אלא מתוך הטעייה. משמיעים לו ברדיו את אראלה שמתקשרת לזוכים ומוכרים לו אשליה. מתוך טשטוש הוא קונה טופס, ונדמה לו שהוא יזכה. כשהוא מפסיד יש כאן למעשה בעיה של אסמכתא. לכן הרב עובדיה מאוד מחמיר בזה, ואומר שיש כאן בעיה של גזל כספי. לכן במשך כל השנים הוא לא הסכים שהמוסדות שלו יקבלו תמיכה של מפעל הפיס".
ואם כבר זכיתי ואראלה התקשרה אליי, מה אני עושה עם הכסף?
"אם אתה אשכנזי, אתה מברך על כך ועושה דברים טובים עם הכסף. אם אתה ספרדי - לא היית אמור להגיע לסיטואציה הזו, אבל אם כבר הגעת - שכל אחד יתייעץ עם רבותיו. בעיקרון יש כאלה שמתירים בדיעבד, וזה לא לגמרי ממון של איסור".
מה לגבי הימורים באופן כללי?
"אדם שעיסוקו המרכזי הוא עיסוק בהימורים, וזו פרנסתו - פסול לעדות על פי הגמרא, כי אדם כזה מאבד את הערך האמיתי של ממונות בני אדם. לכן הוא פסול מלהעיד בדיני ממונות, וקל וחומר בדיני נפשות. ההתייחסות שלו לעולם הזה פחות רצינית. הגמרא אומרת שאדם כזה 'לא עוסק ביישובו של עולם', וזה בכלל לא פשוט".
אז מה לגבי החלוקה בין לוטו לטוטו? הרב מנשה בין פורת נכנס לעובי הקורה מהכיוון הספרדי-הלכתי. "טוטו אסור לגמרי, כי הכסף הולך לקבוצות הכדורגל, שחלק מהמשחקים שלהן נערכים בשבת. נמצא שבכסף אנו מסייעים לדבר עבירה. לגבי לוטו, ישנם רבנים שמתירים, אבל דעת מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א לאסור.
"המקור הוא בדברי הגמרא שמשחקי קוביא פסולים לעדות. וישנם בגמרא שני טעמים לכך. ראשית, בגלל ש'אינם עוסקים ביישובו של עולם'. כלומר הם אינם יצירתיים, והם אינם יודעים ערכו של הכסף, כי הכסף בא והולך מהם בקלות, ולכן הם יכולים לשקר בעדות, כי הם לא מבינים את חשיבות העדות שלהם. לפי טעם זה אם הוא עוסק בעוד אומנות אחרת, אינו פסול לעדות. שנית, מדובר בגזל, בלשון הגמרא "אסמכתא". פירוש, האדם שהתחייב לשלם לחברו במשחק בקוביא, ואצלנו בקניית הלוטו, זה רק משום שהוא חושב שהוא ינצח, אבל אם היה יודע שלא ינצח - לא היה מתחייב. לכן נתינת הכסף אינה בלב שלם וגמור, וחכמים אמרו שזה גזל. הרב עובדיה יוסף פוסק כמו הטעם השני, שזה גזל מדבריהם.
"אבל גם לרבנים שמתירים, ודאי שלפי היהדות אסור שאדם יישב כל היום בקזינו או במשחקי מזל, או בקניית הגרלות שונות. שגם לטעם הראשון זו בעיה שאינו עוסק ביישובו של עולם. ומאוד צריך להיזהר גם למתירים, שאדם לא יהיה מכור לזה, ויבזבז הרבה כסף על זה. ישנם הרבה אנשים שבגלל דמיון שירוויחו איזה כסף בעתיד, הורידו את משפחתם לאבדון מבחינה כלכלית".
בציבור החרדי נהוג לערוך מדי פעם הגרלות בין תורמים לארגוני צדקה שונים. למה זה מותר ולוטו אסור?
"בהגרלות לדבר מצווה כולם מתירים, כי אדם נותן הכסף בלב שלם. גם אם לא יזכה - הוא מבין שמדובר במצווה".