ט"ו באב נראה לרבים כמו גרסה מעוברתת של ולנטיינ'ז דיי, חג האהבה הנוצרי. אבל זהו למעשה מועד עברי עתיק, שהוזכר לראשונה כבר בספר "שופטים". בתלמוד אף נאמר ש"לא היו ימים טובים לישראל כיום הכיפורים וט"ו באב". אבל מה מקור מועד זה? ואיך הקבלה תפסה אותו לאורך הדורות?
כוח הזכר וכוח הנקבה
בספרו "פרי עץ חיים", מכתבי האר"י, מסביר רבי חיים ויטל על הכוחות המיוחדים של יום זה, שבו יש זיווג רוחני מושלם בין העולמות העליונים והתחתונים.
מבחינת האסטרולוגיה, החמה (השמש) מסמלת בעולם הרוחני את כוח הזכר, המשפיע. כמו שהשפע מגיע לעולם הרוחני דרך הספירות העליונות, הרוחניות, כך בעולם הגשמי שפע החיים מגיע מהשמש. כידוע, השמש נעה במחזוריות של 365 ימים בשנה, כשהשיא חל באמצע הקיץ, בחודש אב (מזל אריה), שבו שולטת החמה. מאחר ששיא כוחו של המזל מתבטא באמצעו, הרי יום ט"ו באב מסמל את שיא כוחה של החמה במחזור השנה, והוא גם היום בשנה שבו הכוח הרוחני הזכרי בגלגל המזלות העברי מגיע לשיאו.
הלבנה, מאידך, מסמלת בעולמנו את הצד הנקבי, את התדר הרוחני שנקרא גם ספירת מלכות, השכינה, המקבלת. כשם שללבנה אין אור משלה אלא היא מחזירה את אור החמה, כך גם האנושות, הצד הנקבי של הבריאה, היא הכלי הרוחני שאין בו אור משל עצמו אלא רק אורו של הבורא. אנחנו מגלים אור זה כשאנחנו פועלים בדרך של אהבה, חמלה, יצירתיות ונתינה לזולת. מחזור הלבנה הוא 29 יום וחצי, ושיאו בא לידי ביטוי באמצע החודש העברי, שהוא תמיד היום בו הלבנה מלאה.
כלומר, בט"ו באב מתמזגים יום השיא השנתי של החמה עם יום השיא החודשי של מחזור הלבנה. הדבר יוצר חיבור מושלם בכוחות שמייצגים את הבורא והבריאה. זיווג מושלם זה שמתרחש בעולמות העליונים, מביא לעולם כוח מיוחד - כוח האהבה.
מהי אהבה?
לפי הסיפור המפורסם, גר אחד ביקש מרבי עקיבא ללמדו את כל התורה כאשר הוא עומד על רגל אחת. הסיפור מסתיים בתשובתו של רבי עקיבא: "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא, י"ט, י"ח). הרב אשלג, מייסד תנועת הקבלה המודרנית, שואל: מה הקשר בין קיום מצוות התורה לבין מצוות "ואהבת לרעך כמוך"? מדוע לא "ואהבת את ה' אלוקיך"?
לדעת הרב אשלג, הבורא הוא לא ישות ממשית עבורנו. אם נרצה להתחבר אליו ואל שפע החיים הנובע ממנו, נצטרך להשתפר ולהתקרב למידותיו, שהן אהבה וחמלה. את זה עלינו להתחיל במערכות היחסים האישיות שלנו. דרך יחסי האנוש שלנו יש לנו הזדמנויות חוזרות ונשנות ללמוד לאהוב, לכבד ולהעריך את זולתנו. רק כאשר נלמד לאהוב אנשים באשר הם "אהבת חינם", נוכל לאהוב את מי שברא אותם - "ואהבת את ה' אלוקיך". כאשר נצא מהטבע האנוכי שלנו, נוכל להתחבר לטבעו האינסופי של בוהרא העולם, ולקבל את כל מה שנרצה (אהבה, הצלחה, אושר, סיפוק וביטחון), כי הנתינה של בורא העולם היא אינסופית. וזוהי, לפי שיטתו של הרב אשלג, תכליתן היחידה של התורה והמצוות.
בית ספר לאהבת אמת
האר"י הקדוש מציין שאהבת גבר ואישה היא בית הספר היעיל ביותר לקניית מדרגת "ואהבת לרעך כמוך", מכיוון שאין מערכת יחסים יותר תובענית מזו שדורשת הקשבה, גמישות, רגישות ואימון בלתי פוסקים ולאורך שנים רבות. כאשר כל אחד מבני הזוג נכנס למערכת היחסים מתוך מטרה לקחת כמה שיותר, לתת כמה שפחות ולא להשתנות, אלא להתאים אליו את בן הזוג, יש לנו מתכון ידוע לאסון. כאשר בני זוג מבינים שהזוגיות היא אמצעי לשיפור אישי, מעין אימון רוחני, קיים סיכוי לאהבת אמת.
ביום ט"ו באב, שבו חל חיבור בין הכוח הנותן לכוח המקבל, מתעוררת ביקום וגם בתוכנו ערגה לחיים של אהבת אמת. ביום זה יש סגולה למציאת הזוגיות, שתביא אותנו לאותה מדרגה מיוחלת שבה כל סודות האושר והחיים הטובים. על כן יצא שמו של יום ט"ו באב כחג האהבה, וכיום שבו התיישבו סכסוכים בדרך טובה, התבטלו הגזירות ונוצרה אחדות במקום שהיה בו פירוד.