העלייה המתמדת במחירי הירקות ובעיקר של העגבניה החזירו לתודעה את השוק הסיטונאי שעל הקמתו הוכרז לפני כשנתיים. השוק שאמור להיפתח בצומת מסובים בעוד כשנתיים על שטח של כעשרת אלפים דונם יגביר את פיקוח המדינה על התוצרת ובכך ידאג לרווחיות החקלאים ולכיסו של הצרכן.
הקמת השוק נתקלה מהיום הראשון בקשיים בירוקרטיים קשים, ובראיון מיוחד למאקו, תוקף יו"ר השוק, ד"ר רענן כהן, את פקידי הממשלה: "מי שאמור לאשר את הקמת השוק הם שרי החקלאות והאוצר. לצערי, הממשלה לא מסוגלת לשלוט במדינה ומי ששולט בה הם היועצים המשפטיים והפקידים שעושים ככל העולה על רוחם. זו ממשלה של פקידים. הם יחליטו אילו החלטות לבצע ואלו לא. הבירוקרטיה בישראל היא בלתי נסבלת, מטורפת. אם לא יהיה שינוי במבנה הדמוקרטיה של מדינת ישראל השוק יהפוך לכשלון. על ראש הממשלה להסיר המכשולים הביורקרטיים. צריך לפטר חצי מהם, זהו מצב בלתי נסבל".
כהן: "הבירוקרטיה בישראל היא בלתי נסבלת"כהן, שבעברו שימש שר העבודה והרווחה ויו"ר הבנק לפיתוח התעשייה, מונה לאחרונה ליו"ר השוק הסיטונאי החדש. כהן רואה בהקמת השוק את פרוייקט חייו, ולטענתו הוא יביא לחסכון עצום לצרכן הישראלי: "העלייה המטורפת של מחירי הירקות בחודש האחרון שגרמה לעליית המדד רק צריכה לדרבן את גורמי הממשלה למהר ולאשר את הקמת השוק שיביא לירידה דרסטית במחירים. זה שוק שיפעל בסטנדרטים בינלאומיים על ידי האנשים הטובים ביותר. למדנו את כל השגיאות שעשו שווקים ברחבי העולם. תהיה שקיפות מוחלטת של המחירים כשפער התיווך של התוצרת החקלאית יירד בעשרות אחוזים ויחסוך כ-2.5 מיליארד וחצי שקל לצרכן". גם על האיכות כהן לא מתכוון להתפשר: "הפירות והירקות יעברו בדיקות מעבדה לפני שיימכרו לצרכנים. כלומר, הצרכן ירוויח מחיר נמוך ויקבל איכות טובה מאוד".
לטענתו הסטנדרטים של השוק הנוכחי בצריפין מיושנים והצרכן משלם מחיר גבוה על איכות ירודה. "השוק בצריפין לא נותן מענה הולם לצרכן הישראלי, לא במחירים ולא באיכות. משרד הבריאות מועל בתפקידו. אם היה מפקח על השוק בצריפין הוא היה נפסל מיידית. אני לא בטוח שהם בכלל עורכים ביקורות במקום. בריאות הצרכנים לא בדיוק נמצאת בראש מעייניהם".
אתה לא חושש שהשוק הסיטונאי החדש יהפוך לפיל לבן?
כהן: "הפנינג משפחתי של 24 שעות""הוא לא יהיה פיל לבן. אנחנו מדברים על פרוייקט לאומי שישתרע על פני עשרת אלפים דונם. יהיה בו שוק איכרים, מסעדות שיפעלו 24 שעות והוא יהיה נגיש מאוד מבחינת תחבורה. נהפוך את המקום להפנינג משפחתי".
עלות הקמת השוק היא כ-600 מיליון שקלים כשלטענת כהן ההשקעה תחזור לקופת המדינה תוך פחות משנה. "זה כמו חינוך. אתה משקיע ומקבל חזרה. למדינה יש אינטרס שהשוק הזה יוקם. כשנתבקשתי על ידי שר החקלאות דאז, שלום שמחון לעמוד בראש השוק לא התלהבתי, אבל שוכנעתי ואני רואה בזה את אתגר חיי".