רק היום! מחירי סוף עונה בחברת החשמל | צילום: חדשות 2 אם הגיע אליכם לאחרונה חשבון חשמל דו חודשי, בוודאי שמתם לב לעלון המצורף, עלון המתאים יותר לרשתות השיווק הגדולות: "כך תחסכו עד 20 אחוז מחשבון החשמל בקיץ 2012". מכיוון שחשבון החשמל מושמץ תמידית, וגם כך מחירי החשמל האמירו לאחרונה, הרי שזו בשורה צרכנית משמחת. אבל איך בכלל מקבלים את ההנחה? מסתבר שמדובר בתרגיל לא פשוט. בוא ננסה לפתור אותו.
בכניסה לאתר חברת החשמל מופיעה באנר בולט: "חיסכון קיץ 2101, עד 20 אחוזי הנחה בחשבון החשמל" עם ציור של כף ודלי בחוף הים. בפנים כבר יש פירוט. לקוח שיחסוך בין 15 ל-20 אחוזים יחסית לצריכתו באותה תקופה בשנה שעברה ייהנה מ10 אחוזי הנחה ממחיר החשבון. אם תתאמצו יותר ותגיעו למעל 20 אחוזי חיסכון, אז זה כבר ממש משתלם וחברת החשמל תזכה אתכם בעשרים אחוזים נוספים של הנחה.
אבל זהירות! נא לא להתאמץ יותר מדי. צרכן שיפחית מעל ל-30 אחוזים יחסית לשנה שעברה, לא יהנה מהמבצע וישלם מחיר מלא. למה? במועצה לצרכנות עונים לנו אחרי בדיקה עם הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, האחראית על התעריפים: "אי אפשר בשימוש סביר בחשמל להפחית מעבר ל 30 אחוז. זה לא הגיוני. הפחתה מעבר ל30 אחוז מעידה בדרך כלל כי הצרכן לא שהה בבית בתקופה האמורה. הזיכוי מיועד למי שצימצם את הצריכה באמת מתוך שימוש מושכל". הגיוני.
אביב לביא, עיתונאי סביבה ובעל טור בmako בעד התכנית עם הסתייגויות: "כל תכנית שמטרתה לחסוך חשמל ולחסוך כסף לציבור אני בעדה. ובכל זאת אגיד שתכנית כזאת היתה צריכה להיות מופעלת כבר לפני עשר שנים. ויש בה גם בעיה מובנית, היא מצ'פרת את הבזבנים של הקיץ שעבר".
אביב לביא: "תכנית טובה שהיתה אמורה להיות מיושמת כבר לפני שנים" | צילום: חברת חשמל כדי להצטרף למבצע צריך בראש ובראשונה להרשם באתר חברת החשמל. הליך ההרשמה מצריך פרטים כמו מספר תעודת זהות, מספר הטלפון הרשום בכתובת, כתובת אי-מייל וארבע ספרות אחרונות של מספר המונה. פשוט? לא לכולם, אבל ברשות לשירותים ציבוריים מסבירים: "ניתן להירשם ולקבל את ההנחה גם שלא דרך האינטרנט- יש לפנות למוקד 103 בטלפון ולתת את כל הפרטים בעל פה".
על איזה תקופה מדובר? יוני עד ספטמבר 2012, אבל כאן העניינים מתחילים קצת להסתבך. כך זה נראה באתר של חברת החשמל.
דוגמה לחישוב לגבי הצריכה בחודש יולי 2012
תאריכי קריאת המונה המוצגים בחשבון שנערך ב- 13.8.2012:
קריאה קודמת - 13.6.2012, קריאה נוכחית - 12.8.2012.
סה"כ הצריכה: 1200 קוט"ש, וסה"כ מספר הימים בתקופת החשבון: 60.
הצריכה היומית הממוצעת: 20 קוט"ש ליום (1200/60)
בחודש יולי 31 ימים, לפיכך סה"כ הצריכה המתאימה ליולי 2012 היא 620 קוט"ש (31 ימים X20 קוט"ש ליום).
אם, לדוגמה, הצריכה המקבילה בחודש יולי 2011 הייתה 740 קוט"ש, הצריכה בחודש יולי 2012 מבטאת ירידה בצריכה של 120 קוט"ש, הפחתה של 16.2% מהצריכה ביולי 2011.
המשמעות היא שחודשים מאי ואוקטובר, שלא משתתפים במבצע, מחושבים לצורך ממוצע הימים והחיסכון גם בהם הוא רלוונטי לחלוטין. לכן יש להתחיל את הצמצום בצריכה החל מאתמול. ואם לא אתמול, היום. ולסיים אותו לא לפני סוף אוקטובר, כשאנחנו כבר אחרי החגים. ומה אומרים על החישוב המורכב הזה במועצה לצרכנות? "כל תהליך קריאת מונה מבוסס על קריאה אחת לתקופה ולכן אין מנוס מחישוב ממוצע. מטרת המבצע איננה שינוי התנהגות לטווח ארוך אלא פתרון לעומס הצפוי בתקופה הקיץ. חיסכון כלל ארצי יפחית את הסיכון להפסקות חשמל עקב עומס, כחלק מתוכנית חרום להיערכות לקיץ הקרוב".
"לנקות את דוד השמש, לשטוף כלים ביד"
ממזגנים למאווררים, ממייבשים לכבלי כביסה | צילום: רויטרס, חדשות אוקי, נניח שהבנו, אבל איך חוסכים בחשמל בקיץ הישראלי הלוהט? אביב לביא מתנדב לתת טיפים ששוים לכם כסף: "מה שהכי מבזבז אלה דברים שמחממים ומקררים. שם פוטנציאל חסכון הכי גדול. כלומר, כמה שפחות מזגן, כמה שיותר מאווררי תקרה, חלונות פתוחים ובריזה. טיפ ידוע של חברת החשמל הוא לכוון את המזגן ל25 מעלות. לי זה נראה חם מדי, אבל בעיקרון תחשיב מקובל במדינות חמות הוא שכל מעלה של המזגן זה 5 אחוזים חסכון באנרגיה".
"דבר נוסף, אין סיבה להפעיל דוד חימום למים. תנו לדוד שמש לעבוד, כמובן אחרי שניקיתם אותו קודם כדי שיעבוד בצורה מקסימלית. תלו כבישה, כי מייבש צורך המון חשמל. כנ"ל לגבי שטיפת כלים. באופן כללי, מדיח, מייבש ומכונת כביסה צריך להפעיל כשהם מלאים לגמרי ובתכניות הכי חסכוניות. גם הדברים הקטנים חוסכים המון חשמל לטווח ארוך: כשמסיימים להטעין סלולרי, לנתק את המטען מהחשמל כי הוא ממשיך לצרוך זרם. עדיף גם לנתק את כל מכשירי הסטנד ביי מהתקע. טלויזיות, ממירים, מחשבים, הם צורכים חשמל גם כשנראה שהם כבויים. כמובן לכבות אורות בכל מקום בבית בו אתם לא נמצאים ולרשת את הבית בנורות חסכוניות".
אז רוצו להרשם ותתחילו לחסוך. זה טוב לכיס, זה טוב למשק, וזה טוב לסביבה. ובמועצה לצרכנות מצטרפים לקריאה: "למרות הביקורת על התכנית, אנחנו ממליצים לצרכנים להירשם – מה שבטוח, אין מה להפסיד".