הפתרון החדשני התאפשר הודות לשיתוף פעולה יוצא דופן בשוק הישראלי, כאשר כלמוביל יבואנית יונדאי לישראל, החלה בשיווק המשאית בישראל, בזן מייצרת את המימן, וסונול מקימה את תחנת הדלק המימנית הראשונה בארץ. אין ספק, כי מדובר בנקודת ציון אסטרטגית וחשובה בקנה מידה עולמי. 

שיתוף הפעולה הראשון בישראל בין חברת כלמוביל, בזן וסונול, ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות, יוצא לדרך בימים אלו, כאשר כלמוביל מציגה לראשונה בישראל את יונדאי XCIENT Fuel Cell, משאית מונעת מימן. מדובר באבן דרך משמעותית במהפכת המימן המתרחשת בישראל, כאשר השימוש בהנעה מימנית אינו פולט מזהמים לסביבה, ומאפשר זמן תדלוק קצר וטווח נהיגה ארוך.

טכנולוגיית תא דלק שהינה הליבה של המשאית מהווה פתרון נקי ויעיל, שצפוי להאיץ מעבר ממנועי בעירה פנימית (דיזל ובנזין) במשאיות כבדות, אוטובוסים תיירותיים ובין עירוניים וציוד כבד, אשר לא יכולים להסתמך על סוללה חשמלית. בשל משקלם, השימוש בסוללות הדורשות טעינה חשמלית מהווה עבורם חסרון משמעותי.

הודות ליישום טכנולוגיה זו, כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מספקים זמן תדלוק קצר יותר שבין 8-20 דקות תלוי בטמפרטורת הסביבה, טווח נסיעה של כ – 400 ק"מ, שהוא ארוך יותר  משמעותית בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה. יתרון נוסף של תאי דלק מימנים הוא באפס פליטת מזהמים, כשהתוצר הנפלט כתוצאה מהשימוש הוא אדי מים בלבד. כל זאת לצד  כוח זמין בכל תנאי הדרך גם תחת עומס מלא, נסיעה שקטה וחלקה במיוחד הודות להנעה חשמלית ישירה ומשקל כללי נמוך יותר בהשוואה להנעת סוללות חשמל. לטכנולוגיית תא דלק פוטנציאל השפעה משמעותי במונחים של קיימות ובעיקר בכל הקשור לצריכת אנרגיה.

טכנולוגיית תא דלק הינה טכנולוגיית ההנעה של העתיד, שתשתלב בעתיד בתעשיית הרכב העולמית, ובכלל זה גם ברכבים פרטיים, לצורך כך כמובן תידרש הקמת תשתיות של ייצור מימן ואספקתו בתחנות ייעודיות. לטכנולוגיה פוטנציאל השפעה משמעותי לטובת איכות הסביבה, הקיימות, ובכל הנוגע לצריכת אנרגיה בתעשיית הרכב.

ישראל הינה המדינה השלישית מחוץ לאירופה, שתפעיל משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בין  השאר לדרום קוריאה וניו-זילנד. באירופה בולטת שוויץ עם 47 משאיות שצברו כבר למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד.

3 משאיות הראשונות מדגם 4x2 ובמשקל 19 טון, ישרתו את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול. וזה לא נגמר כאן - בימים אלו כלמוביל נמצאת במו"מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק מתחומי התובלה, התעשיה ומזון, למכירת משאיות נוספות שיעלו על כבישי ישראל כבר ב-2023.

לאור חשיבות המהלך, משרדי הממשלה המובילים לקחו יד בדבר. בשנת 2021 הגישה חברת כלמוביל בקשה להשתתף בקול קורא חלוץ והדגמה של יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה, במסגרתו קיבלה מענק להבאת 3 המשאיות. משרד האנרגיה השקיע בפיילוט כ-20 מיליון שקלים, זאת בנוסף להשקעה במחקר ופיתוח ישראלי בתחום. הפיילוטים כללו בין היתר הקמה של 2 תחנות תדלוק במימן.

"אנו גאים להתחיל עידן חדש המבוסס על טכנולוגיית המימן של יונדאי ושמחים על שיתוף הפעולה ביישום חדשנות אנרגטית עם בזן וסונול. כלמוביל מובילה אסטרטגיה שעיקרה חיזוק הקשר עם לקוחותיה והרחבת סל השירותים והמוצרים עבורם״, אומר יניב שיראזי, מנכ״ל כלמוביל ומרחיב, ״בין היתר, אנחנו משקיעים ומפתחים פתרונות אנרגיה, הכוללים בין השאר: ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים, מחזור סוללות ליתיום יון ומעתה גם יבוא כלי רכב מונעי מימן. תודות למשרדי האנרגיה, התחבורה והאוצר מושקת כעת אבן דרך חשובה להאצת השימוש בתאי דלק בישראל".

״ברבעון הראשון של 2023 תיפתח סונול את תחנת המימן הראשונה בישראל. אנו נפעל בשנים הקרובות לפריסה והחדרה של אנרגיה זו, שהיא התחליף היחיד, היעיל והנקי ביותר לאורך זמן לשימוש המזהם בדלקים פוסליים. טכנולוגיית המימן תאפשר לישראל להתנתק מהתלות במשאבי אנרגיה חיצוניים וליהנות מעצמאות אנרגטית״, מוסיף ניר גלילי, מנכ״ל סונול, ״זאת ועוד, ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. לממשלה החדשה  יש אפשרות להפוך את השימוש באנרגיית מימן למשימה לאומית ולהציל חיי אדם, לא פחות מזה".

לדבריהם מצטרף גם אסף אלמגור, מנכ״ל בזן: ״בזן גאה להביא יחד עם שותפיה את בשורת המימן הנקי לתחבורה לישראל. המשאית הזו היא הסנונית הראשונה המבשרת את מימוש האסטרטגיה החדשה של קבוצת בזן״.