תוחלת החיים של הרכב נקבעת לפי פרמטרים שונים. בין היתר, היא מושפעת מהמצב המכאני של הרכב, מהאופן שבו אנחנו משתמשים בו ומצרכים שמתעדכנים במשפחה. לפי נתונים של משרד האוצר, הישראלי הממוצע מחליף את הרכב כל 3-4 שנים ובשנת 2020 נעו בכבישי הארץ מעל 3.6 מיליון כלי רכב ממונעים.

אז מצד אחד, כלי רכב פרטי הוא אמצעי התחבורה הנפוץ בישראל. מצד שני, גם הוא סובל מתוחלת חיים מסוימת. כאשר מגיעים לשלב שבו הרכב כבר לא במיטבו ורוצים להתקדם, יש כמה אפשרויות פעולה: או לתקן ולהציע אותו למכירה רגילה – או לשקול מכירה לצרכי פירוק. אבל בעוד מכירה רגילה היא הפעולה המוכרת, מכירת רכב לפירוק כבר מחייבת אותנו להכין היטב את שיעורי הבית?

למה למכור רכב לפירוק?

הסיבה העיקרית שבגללה אנשים בוחרים למכור רכב לפירוק היא פער משמעותי בין עלות התיקון לבין הרווח שאפשר להפיק מעסקאות בשוק הפרטי. אם למשל חסר לנו הון עצמי מסוים ונצטרך *מימון לרכב חדש, נוכל להשיג אותו באמצעות שילוב בין *הלוואה לרווח מהמכירה. אך כאשר מחיר המחירון לא מכסה את עלות התיקון, עדיף לנו לחפש מישהו שיקנה אותו במצב המכאני הנוכחי.

החיסרון של מכירת רכב לפירוק בא לידי ביטוי בכך שהסכום שנקבל בגין העסקה בהכרח יהיה נמוך. יש למשל עסקאות שבהן מוכרים רכבים לפירוק ומרוויחים כמה אלפי שקלים בודדים בלבד, גם על דגמים יחסית מבוקשים. מנגד, צריך לזכור שמלכתחילה בחרנו לעשות את זה כי האלטרנטיבות לא יותר טובות.

איזה רכבים אפשר למכור לפירוק?

החדשות הטובות הן שניתן למכור לפירוק את כל סוגי הרכבים. לרוב מדובר על רכבים שבכלל לא יכולים לעלות על הכביש כי המצב המכאני לא מאפשר להם את זה, או על רכבים שלא משתלם להמשיך ולהחזיק בהם כי עלויות הטיפול גבוהות וצריך להגיע איתם למוסך לעיתים קרובות. מעבר לכך, רכבים אחרי תאונה שגורמת להשבתתם יכולים גם הם להימכר לצרכי פירוק ולכל המרבה במחיר.

החברה שקונה את הרכבים לצרכי פירוק מתעניינת בדגמים שונים לפי הביקוש לחלקים. כך לדוגמא ניתן למכור לפירוק גם רכבים פרטיים, גם רכבים מסחריים וגם משאיות וכלים כבדים. במידה והמצב המכאני של הרכב עד כדי כך גרוע שאי אפשר אפילו לפרק אותו ולמכור את החלקים, החברה שקונה אותו תשתמש בו לשם מחזור ברזל.

כך תדעו האם זה משתלם עבורכם

מכירת רכב לפירוק משתלמת אם הם יצאו מכלל שימוש ואם לא ניתן למכור אותם באף מחיר סביר. רגע לפני שמחליטים סופית למכור את הרכב לפירוק או למחזור ברזל, צריך למשל לבדוק כמה נקבל עליו מול סוכנויות רכב, בעסקאות טרייד אין או במסלולי ליסינג. אם לא נמצא גורם פרטי או מסחרי שיסכים לקנות מאיתנו את הרכב במחיר משתלם, כנראה שהאופציה היחידה שתישאר רלוונטית תהיה למכור אותו לגריטה.

הבעיה מתחילה כאשר יש לנו רגש מסוים כלפי הרכב. אם לדוגמא מדובר על רכב פרטי ששימש אותנו שנים רבות ובזכותו גידלנו ילדים ומשפחה, יכול להיות שלא נרגיש בנוח להוציא אותו מהחנייה ולהעביר אותו לפירוק. עם זאת, השיקול האמוציונלי חשוב – אולם לרוב לא כדאי להגיע למצב שבו הוא בא על חשבון השיקול הכלכלי והרציונלי.

 

* כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל