מטוס סוחוי SU-27 של חיל האוויר האוקראיני, תועד בימים האחרונים כשהוא נושא טילים אמריקאים נגד קרינה מסוג AGM-88 "הארם". נראה כי זה מטוס הקרב השני מתוצרת רוסית עליו הצליחו לשלב את הטיל האמריקאי, אחרי שלאחרונה דווח באופן רשמי שהטילים האלה מופעלים ממטוסי הקרב מסוג מיג-29 של אוקראינה.
מטוס הקרב מתוצרת רוסית של חיל האוויר האוקראיני, תועד (התיעוד מופיע בהמשך הכתבה) נושא על המתאם / מסילת שיגור, מה שמכונה "פיילון" החיצוני טילי אוויר-אוויר לטווח קצר. על שני הפיילונים הפנימיים שתחת הכנף, שם נושאים בד"כ טילי אוויר-אוויר לטווח בינוני וארוך, תועדו טילים מסוג AGM-88 "הארם". אמנם התמונה מטושטשת, אולם נראה שישנו טיל "הארם" נוסף, גם על פיילון שתחת גוף המטוס.
- עוד בנושא:
- "רשימת נשק שחורה" באוקראינה? שרידי הטיל שעוררו את החשד
- טיל משמיד מכ"ם בדרך למטוסי החמקן
- המטוס הרוסי שחיל האוויר עמד להפיל: התיעוד נחשף
לא ברור האם מדובר במטוס שנמצא בתצורה מבצעית בדרך למשימה, או שאולי מה שתועד זו טיסת ניסוי, לבדיקת שילוב הטיל האמריקאי גם על מטוס הקרב הזה. חשוב לציין שמדובר באירוע טכנולוגי מורכב מאוד. זאת משום שלא "תולים" טיל על מטוס. כדי שהשילוב יעבוד, הטיל צריך לדעת "לדבר" עם מערכות המטוס כדי שאלה ידעו להכווין אותו למטרה, ובכלל כדי שהטיל ישוגר ברגע שהטייס לוחץ על הכפתור.
מעבר לזה, נדרשת בדיקת בטיחות טיסה ייחודית של דגם המטוס עם אותו הטיל, בדיקת ההתנהגות שלו באוויר ובזמן שיגור, כמו גם תחומים נוספים. שילוב המערכות ובדיקת מעטפת הטיסה עם הטיל, זה דבר שדורש מעבר לתכנון, פיתוח טכנולוגי והטמעה של מערכות או תוכנות, גם טיסות ניסוי.
Unverified image purportedly showing US AGM-88 HARM ARM also integrated onto a Ukraine Air Force Su-27 Flanker pic.twitter.com/2sB2noGkMA
היכולת החדשה של אוקראינה
לא ברור איך הצליחו לבצע את האירוע המורכב הזה. יתכן מאוד שיש לא מעט "גורמים" אמריקאים באוקראינה שסייעו בכך. יתכן שטיסות הניסוי בוצעו בפולין, שמפעילה למשל את המיג-29 או שאולי בארה"ב עצמה, שמפעילה בטייסות מיוחדות מטוסי מיג-29 וגם סוחוי-27.
למטוס הסוחוי-27 כושר תמרון גבוה וטווח ארוך, עם יכולת לשאת כ-8 טון חימוש. האוקראינים השתמשו בו בעיקר למשימות יירוט וחיפוי על מטוסי התקיפה שלהם מול הרוסים.
למטוס זה טווח וזמן שהות ארוכים יותר מאשר המיג-29, מה שמאפשר לאוקראינים לפגוע בנ"מ של הרוסים גם בעומק השטח שלהם. בזכות השילוב של טילי ה"הארם" נראה כי המטוס משתלב או ישתלב גם במשימות דיכוי הגנה אווירית (SEAD).
הטיל "ננעל" על המכ"ם של סוללות טילי הנ"מ וכך פוגע בו ומשמיד אותו. כדי להתחמק מפגיעה, מפעילי סוללות הנ"מ נוהגים לכבות את המכ"ם וכך "לשבור" את הנעילה. אולם בדגמים המתקדמים של הטיל, הוא "זוכר" את מיקום המטרה וכך משמיד אותה. אחרי שהמכ"ם מושמד, מגיעים מטוסים עם פצצות ומשמידים גם את משגרי הנ"מ, ובכך את הסוללה.