מתחת לאדמה קשה לנחש מהו מזג האוויר - האם בחוץ משתוללת סופת שלגים, או שזורחת שם שמש חמימה. לבקרים של יחידת הבקרה האווירית (יב"א) הצפונית זה כלל לא משנה: הם יודעים בדיוק מה קורה בשמים, ובגובה רב יותר משהעין יכולה לקלוט.
לפני כשבוע וחצי חדר למרחב האווירי של ישראל מל"ט (מטוס ללא טייס), שעל שיגורו לקח אחריות מאוחר יותר ארגון חיזבאללה. לאחר שטס מעל הים, הגיח המל"ט ממערב, דרך רצועת עזה. הוא המשיך להתקדם לכיוון מזרח ועמוק יותר לתוך שטח המדינה, עד שיורט והופל באזור יער יתיר. האירוע אמנם נוהל על ידי בקרי היב"א הדרומית, אבל גם חבריהם בצפון חלקו איתם את הדקות מורטות העצבים, כשכולם הביטו במסכים בתדהמה. "ישבתי מול העמדה כשזה קרה, הייתי אחראי משמרת", סיפר סגן חזי, בקר ביב"א הצפונית. "זה התחיל כאירוע שגרתי, כזה שהאמנתי שבזמן קצר ייסגר ככלום, אבל אז התברר שבאמת יש שם משהו בשמים וכולם הופתעו, מהחוגר הכי הצעיר ועד הקצין הכי בכיר. היה קשה להאמין, בכל זאת זה אירוע שקורה פעם בכמה שנים".
איום של שנים
בצוותים של שלושה, הכוללים מש"ק בקרה, מפעיל תמונה אווירית וקצין בקרה (בקר), מבקרים ומנטרים אנשי היב"א את תנועת כלי הטיס הצבאיים, האזרחיים וגם הלא־מוכרים במרחב האווירי הצפוני של המדינה. הבקרים הם אלה שמנחים את הטייס בקשר, משמשים לו עיניים, ובמידת הצורך, בידיהם גם הסמכות להזעיק מטוסים או להורות לסוללת טק"א (טילי קרקע־אוויר) ליירט כלי טיס שמסתמן כאיום.
בעוד שעבור הבקרים הצעירים הופעתו של המל"ט הייתה מסעירה ויוצאת דופן, אנשי המערך הוותיקים דווקא לא מתרגשים. מפקד היב"א הצפונית, סא"ל אסף, זוכר היטב את מלחמת לבנון השנייה, במהלכה שיגר חיזבאללה שני מל"טים לשטח ישראל שיורטו בהצלחה. גם לפני כן, כשהיה אסף מפקד גף בקרה ביב"א ב־2004־2005, שיגר חיזבאללה מל"טים מלבנון לישראל. "באירועים הקודמים של חדירות המל"טים ב־2006, הם הספיקו לטוס כמה דקות ויורטו מיד. הפעם הוא טס קצת יותר", אמר סא"ל אסף והבהיר, "מהשנייה שהוא נכנס למרחב הריבוני של המדינה, הייתה לנו יכולת להפיל אותו. זה עניין של החלטה ויש לנו הרבה שיקולים שבסופם קובעים איך ואיפה מפילים מטוס".
לדבריו, כשמדובר במל"ט, היד על הסטיק קלה הרבה יותר. "המל"ט שונה ממטוס מאויש - אין עם מי לדבר, אין את מי להזהיר, אי־אפשר לירות לידו ולהפחיד אותו. כך שבסופו של דבר ההחלטה להפיל מל"ט היא הרבה יותר קלה", הוסיף. "לא מדובר בחיי אדם, אלה בסך הכול מכונות, אבל גם פה יש שיקולים טקטיים. אנחנו מתכוננים, עומדים על המשמר כל הזמן ולא חוסכים בשום משאב", הוא הרגיע, "ולא רק מפני איומים כמו מל"טים של נסראללה, אלא גם מפני תרחישים כמו ה־11 בספטמבר למשל, טרור אווירי".
בעקבות המל"ט: יותר מכ"מים ויחידות אש קרקעיות
התחקיר סביב האירוע אמנם טרם הושלם, אבל כבר ניתן לראות שינויים שנוקטים ברמה המידית בחיל. סוללת ה"פטריוט" שהוצבה בכרמל בשבוע שעבר למשל, היא רק פן אחד בהיערכות של חיל האוויר לקראת אירועים דומים. "עיבו את כמות המכ"מים הפעילים וגם את יחידות האש הקרקעיות, וזה תמיד טוב", ציין מפקד היב"א.
נכון לעכשיו, הדאגות של היב"א בצפון לא מסתכמות רק במל"טים עוינים. "אויב" נוסף מתקרב, ואותותיו כבר ניכרים. החורף בהר מירון, המתנשא לגובה של כ־1,200 מטר, מקום מושבה של היחידה, הוא קשה. נדידת הציפורים למקומות חמים יותר, העננים וכמובן הקור - כולם מקשים על עבודת הבקרה בבסיס שבו גם באוגוסט לובשים פליז. "אנחנו נמצאים בסיומה של היערכות שנתית לקראת החורף. הצטיידנו בביגוד חם ובסולר, והועברו הדרכות למניעת כוויות קור", פירט סא"ל אסף. "גם ברמה המבצעית, יש לנו מכ"מים מיוחדים שיודעים לגלות להקות ציפורים, ואנחנו מקיימים אימוני עננים. מזג אוויר קיצוני הוא אתגר לטייסים, וכשהם טסים עיוורים בתוך ענן למשל, הם מאוד זקוקים לבקרים".