ביום רביעי הקרוב ינחת נשיא ארה"ב ברק אובמה בשדה התעופה בן גוריון – טיסה שנחשבת למבצע צבאי של ממש, שכולל צי לא קטן של מטוסים ומסוקים. בראש הצי הזה, היהלום שבכתר הוא מטוס הנוסעים המוגן בעולם –"אייר פורס 1". מדובר במטוס שעלותו מוערכת בכ-500 מיליון דולר ועל סיפונו מותקנות מערכות ההגנה הכי מתקדמות בעולם. המטוס המוכר ביותר של אמריקה, כוכב הוליוודי של ממש, מסוגל לטוס ימים רצופים ומספק לנשיא המעצמה העולמית את כל מה שהוא צריך, החל מחדר שינה מפנק ועד למפקדה מעופפת עליה ניתן לשלוט על כל הזרועות של הכוחות המזוינים.
היסטוריה ארוכה של קוד קריאה
עד אמצע שנות ה-40 הסתמך נשיא ארה"ב על מטוסי נוסעים של חברות התעופה האזרחיות. מפקד חיל האוויר האמריקאי דאז החליט שזה מסוכן ופקד על הסבה של מטוסי חיל אוויר להובלת הנשיא ופמלייתו. אות הקריאה הנשיאותי "אייר פורס 1", בו משתמשים כל עוד נשיא ארה"ב נמצא על סיפונו, נוצר למעשה בשנות ה-50, והנשיא הראשון שזכה לחנוך אותו היה דווייט אייזנהאואר.
את עידן הסילון הנשיאותי פתח הבואינג 707 שהטיס את אייזנהאואר 35 אלף קילומטר ב-19 ימים. באמצע שנות ה-60 הוחלפו המטוסים בדגם ה-SAM 26000, שזה נגזרת מתקדמת יותר של ה-707 הכוללת תוספות מיגון מפני טילים ומערכות קשר מתקדמות. דגם זה הטיס את קנדי המנוח. בתחילה צבעו את המטוס בצבעי זהב וארגמן אולם הגברת קנדי טענה שהוא מלכותי מדי, והמטוס קיבל את הצבעים שיש לו כיום. ב-1972 הוחלף המטוס לדגם מתקדם יותר, ה-SAM 27000, אם כי הדגם הקודם נשמר כמטוס גיבוי. מטוס זה נשאר בשרות עד 1990, אז נכנסו לשרות מטוסים שמבוססים על הבואינג 747 שטסים עד היום. באוגוסט 2012 פרסם הפנטגון מכרז למטוס שיחליף את הקיים.
מבצר מעופף
אייר פורס 1 הוא אומנם מטוס נוסעים מדגם בואינג 747, אולם שמו המקצועי הוא VC-25, בעיקר בגלל שחוץ מהמעטפת אין בו שום דבר שדומה למטוס הנוסעים המוכר והטוב. על המטוס הותקנו מערכות קשר מיוחדות שמאפשרות לנשיא לנהל את הממשל מהאוויר ולפקד על הצבא. זה כולל מערכות לווייניות שכולל את מיטב יכולת ההצפנה. מלבד פיקוד ושליטה המערכות האלה מאפשרות לנשיא לתקשר עם בסיסי הטילים הגרעיניים של ארה"ב. כמו כן, בזכות אותן מערכות הנשיא יכול להמשיך לנהל את המדינה והצבא גם אם וושינגטון תושמד. על סיפונו יש לא פחות מ-87 קווי טלפון.
בתוך המטוס נבנה חדר פיקוד נשיאותי ממוגן. בחדר הפיקוד הזה יש חדר ישיבות ממנו ניתן לנהל את ענייני היום יום וכשצריך גם לנהל מלחמה. לחדר הישיבות צמוד משרד מרווח של הנשיא ממנו הוא יכול להתקשר לכל העולם בצורה מאובטחת. הקומפלקס כולל כמובן גם חדר שינה פרטי מפנק ומעוצב. עד כמה שידוע אזור זה מתוחם במיגון נגד קליעים למקרה הכי גרוע.
לאייר פורס 1 יש מערכות הגנה מפני טילי כתף שנפוצים באזורים רבים בעולם ואהובים על ארגוני הטרור. במידה וטיל כזה ישוגר לעבר המטוס, המערכת יודעת לייצר מטרה משנית שתסיט את הטיל מהמטוס. מעבר לזה המטוס חסין מפולסים אלקטרו-מגנטים שנוצרים כתוצאה מפיצוץ גרעיני. פולס כזה יכול לשתק את מערכות הקשר והחשמל ומפה החשיבות של ההגנה ממנו. ככל הנראה יש עוד מערכות רבות שמספקות הגנה על פי פרמטר של מרחק, אולם מטבע הדברים בארה"ב מסרבים לספק על כך מידע.
את המטוס ניתן לתדלק באוויר כך שהוא יכול לטוס ימים ארוכים. הדבר היחיד שיגרום לו לנחות זה כשתיגמר בפנים אספקת האוכל והמים. בכל פעם שהמטוס הזה באוויר, מטוסי תדלוק של חיל האוויר נמצאים באוויר גם הם, פרוסים בנקודות שונות על פי תוכנית מסודרת שכוללת גם נקודות חירום. כמו כן, יש על סיפון המטוס חדר טיפולים רפואי מהמתקדמים בעולם. לכל טיסה מצטרף באופן קבוע רופא בכיר וצוות רפואי של הכוחות המיוחדים של החיל. המרכז הרפואי מאובזר במערכת תקשורת בווידיאו שמחוברת למרכזים הרפואיים במדינה למקרה הו יהיה צורך בייעוץ רפואי מהקרקע. על פי השמועות, אולי האגדות, ובטח הסרטים, על המטוס יש תא מפלט מיוחד שנועד להצניח את הנשיא במקרה חרום.
ארמון מפנק באוויר
המטוס בנוי משלושה מפלסים, בהם ניתן למצוא בין השאר חדרי אמבטיה, חדרי כושר ומרחבים משרדיים מלבד זה הנשיאותי. בנוסף יש בו מתחם מוגדר לאנשי תקשורת שזוכים להצטרף לטיסות. כמו כן, כל גורם בכיר שמצטרף לטיסה, זוכה לחדר שינה אישי משלו שכולל אבזור מלא וקווי תקשורת מאובטחים. על המטוס צוות מטבח שמורכב מאנשי חיל האוויר וכמובן שבראשם עומד שף. אנשי הצוות עובדים בשני מטבחים שמסוגלים לספק מנות למאה איש בשלוש ארוחות. בסך הכל מאוחסנות על המטוס למעלה מאלפיים מנות.
אורכו של המטוס הוא כשבעים מטר והוא מתנוסס לגובה של כמעט עשרים מטר, מוטת הכנפיים שלו מגיעה לשישים מטר והמנועים האדירים שלו מרימים לאוויר מטוס שמשקלו כמעט מאתים ארבעים טון. צוות המטוס מונה בנוסף לטייסים בסך הכל עשרים ושבעה אנשים שכוללים גם דיילים, טבחים, פקידים ועוד.
הטייסת עם הטייסים הטובים בעולם
בצי הנשיאותי יש למעשה שני מטוסים מסוג זה, מחיר כל אחד הוא 500 מיליון דולר, כשהם מוכנים תמיד להמראה בתוך דקות ספורות. מלבד כל מערכות המיגון, למטוס יש יכולת לתפקד בצורה עצמאית בכל שדה תעופה בו ינחת וזה כולל אפילו מדרגות נעות ויכולת העמסה עצמאית. צוות המטוס נבחר בקפידה על ידי חיל האוויר האמריקאי ועובר תקופת הכשרה שנמשכת מספר חודשים. כדי להתקבל לטייסת צריך ניסיון של אלפיים שעות טיסה לפחות. כיום, מפקד על המטוס קולונל סקוט טרנר, שבתפקידו הקודם היה סגן מפקד הטייסת הנשיאותית. לטרנר ניסיון של אלפי שעות טיסה והוא החליף בתפקידו את מארק טילמן שמוכר כטייס של הנשיא הקודם, בוש.
הצי הנשיאותי כולל גם מטוסי תובלה גדולים מסוג C-17, מטוסי מנהלים ולפחות עשרים מסוקים מדגמים שונים. כל טיסה של אייר פורס 1 מתוכננת בטייסת שבועות מראש לפעמים גם חודשים. הם עושים זאת יחד עם השירות החשאי שאחראי על תחום האבטחה. כל משימה כזו מתחילה כשצוותים של חיל האוויר והשירות החשאי מגיעים למדינת היעד לפחות שבוע לפני המטוס. הם בוחנים את המקום, מתכננים ומתאמים מה שצריך עם הרשויות המקומיות. לאחר מכן, מגיעים מטוסי התובלה הכבדים ומטוסי הנוסעים עם המסוקים וכל הציוד שדרוש לפמלייה הנשיאותית. רק אחרי אישור שלהם מגיע אייר פורס 1 בכבודו ובעצמו. אגב כבר בשבוע שעבר הגיעו לנמל התעופה בן גוריון מטוסי ה C-17, מטוסי מנהלים ועשרה מסוקי בלק הוק.
מטוס העתיד
במשרד ההגנה האמריקאי מתכננים להכניס בשנת 2023 את המטוס שיחליף את הקיים. לצורך כך הם הקצו לא פחות מ-757 מיליון דולר ועוד 1.8 מיליארד להחלפת המסוקים. במשרד ההגנה הוקמה חטיבה שתפקידה לנתח ולבחון את הדרישות ולהתאים אותם לאיומים שיש כיום, ואף לנסות עד כמה שאפשר לכסות את האיומים העתידיים.