בידיעה שהוגדרה כמרעישה והתפרסמה במגוון רחב מאוד של אתרים ביטחוניים ברחבי העולם, נטען על ידי חברה גרמנית שהצליחה לייצר מכ"ם חדיש, המסוגל כביכול לאתר מטוסי חמקן.
לטענת החברה הם פיתחו מכ"ם פסיבי בשם "TwInvis" שהוצב בחוות סוסים ליד ברלין ומשם הצליחו לאתר בשנת 2018 שני מטוסי F-35 ממרחק של כ-160 ק"מ.
בעוד שמכ"ם רגיל עובד על גלי רדיו שמשודרים ממנו ומוחזרים על ידי העצם בו פגעו, המכ"ם הפסיבי כמו זה של החברה מנצל מגוון של משדרים קיימים בסביבה. המערכת מנתחת פליטות אלקטרומגנטיות, למשל אותות טלוויזיה, מגדל טלפון סלולרי, מכ"מים מסחריים ועוד. מהניתוח הזה המערכת יודעת לזהות את כלי הטיס ולאתר אותם.
#ArcontesOficial El sistema de radar pasivo TwInvis habría detectado a las aeronaves a pesar de que el mando de la Fuerza Aérea de EE.UU. y el fabricante de estas carísimas aeronaves aseguraban que los F-35 no podrían ser localizados por ningún dispositi… pic.twitter.com/BPoCBSkmuc
על פניו מדובר בסיפור משמעותי, כשמדובר על מטוס קרב שעלות הפיתוח והרכש שלו מגיעה למאות מיליארדי דולרים. אך האם מדובר בפייק ניוז? מה שברור הוא שצריך לצנן את ההתלהבות ולקחת את הדברים בעירבון מאוד מוגבל.
חמקנות, בניגוד לאיך שזה נשמע, לא "מעלימה" את המטוס כאילו מדובר בקסם. היא בעצם מקטינה את חתימת המכ"ם שלו למינימום כך שניתן לאתר אותו רק במרחק של מיילים קצרים מאוד מהמכ"ם כך שזה מאוחר מדי.
הטענה שמכ"מים פסיביים יכולים לזהות חמקנים כבר עלתה כמה פעמים ללא שום הוכחה, מה גם שבאופן מחשיד טענה זו התפרסמה במקביל לכך שהגרמנים שוקלים לרכוש מטוסי F-35 ולא מטוסי קרב אירופאים, כפי שעשו עד כה באופן מסורתי.
בנוסף, חלק ניכר מהגיחות של מטוסי חמקן כמו F-35, במיוחד באימונים, מתבצעות ב"תצורה לא חמקנית", כלומר מציבים עליהם מערכות משדרות בכדי שניתן יהיה לאתר אותם ומערך הבקרה יכול לשלוט במרחב, בלי לחשוש מתקרית בטיחותית. כמו כן הדבר נעשה גם לצרכי אימונים מסוימים.
על פניו, נראה שהחברה הגרמנית הצליחה לאתר טיסות כאלה בדיוק של מטוסי חמקן וניצלה זאת לצרכים מסחריים, לכאורה.