שני מטוסי התדלוק 46-KC שעל רכישתם הודיע אתמול משרד הביטחון, הראשונים מתוך שמונה, מיועדים להחליף את מטוסי הבואינג 707 "המזדקנים" שקיימים כיום ועל פי כמה פרסומים, לאפשר לישראל לתקוף באיראן במידת הצורך.
מטוסי התדלוק יירכשו בעסקה צבאית מול חיל האוויר האמריקאי ויותאמו לתצורה ישראלית ולדרישות המבצעיות של חיל האוויר. כמו כן, במטוסים ישולבו גם מערכות ישראליות.
אספקת המטוסים הראשונים צפויה באמצע העשור הקרוב. הדבר יעניק לחיל האוויר יכולות תדלוק אווירי מתקדמות בזכות השקעה של מיליארדי דולרים, אבל גם מעבר לכך.
Following gov. approval of the IDF acquisition plan, the MOD has begun to construct procurement programs. These are conducted with US Military channels, utilizing Foreign Military Financing. The first LOA was signed over the weekend for the procurement of 2 Boeing Tanker Jets.1/2 pic.twitter.com/9vAE52G3a1
מטוס KC-46 מגיע לטווח העולה על 11,000 ק"מ וחשוב מכך, מסוגל לשהות באוויר 11-12 שעות כשהוא נושא 94.1 דלק. מטוס כזה יכול לפתוח ארגז מתדלקים בים התיכון או בכל מקום אחר ולתדלק עשרות מטוסי קרב דרך "פוד" התדלוק שלו, שרק בפיתוח שלו הושקעו מיליארדי דולרים.
על פי בכירים ביצרנית באמצעות מטוס התדלוק הזה ניתן לתדלק מטוס קרב תוך זמן 3 דקות בממוצע.
החלק החשוב מבחינת ישראל, הוא שמדובר במטוס מודולרי, תאי הדלק שלו נמצאים מתחת לרצפה, כך שמדובר גם במטוס תובלה עליו ניתן להעמיס טונות של מטען או חיילים, מבלי לפגוע ביכולת התדלוק האווירי. עבור חיל האוויר הישראלי, בו כל מטוס צריך לבצע כמה משימות - זו נקודה קריטית.
המתדלק מבוסס על מטוס נוסעים 767 ותא הטייס על ה"דרימליינר 787". יש לו שריון, מערכות הגנה ואפילו יכולת לנחות במנחת מאולתר בחושך מוחלט באמצעות מערכות המותקנות בו. מערכת המטוס אוטונומית ברובה ונשלטת ממסך מגע 24 אינץ', דרכו איש צוות מנהל ומפקח על התהליך.