זמן קצר אחרי שמטוסי חיל האוויר תקפו בסוריה, על פי פרסומים זרים או שלא, יצאנו על גבי מטוס F-16 לשמי לבנון. "זה הגבול ושם זה צור", מסביר לי רס"ן במיל' י', רגע אחרי "גיחת דאווין" בשמי חיפה. "תטוס לשם, תעבור ליד הערובות של משפחת סימפסון", הוסיף בחיוך, כשבדרך אנחנו גם מרעידים את הנמל.
אם זה לא היה ברור עד כאן – זכיתי "להטיס" מטוס קרב והחוויה שעברה עליי הייתה לא פחות ממדהימה. כל זה מבלי שיצאנו ממתחם הסינמה סיטי שבגלילות. לאחרונה, נפתחה שם טייסת הקרב האזרחית הראשונה מסוגה בעולם, כשכל המדריכים במקום הם טייסי קרב במילואים של חיל האוויר.
"זו טייסת סימולטורים, שהרעיון מאחוריה הוא להקים טייסת קרב אזרחית, שתאפשר לנו להביא את כל היתרונות שגדלנו עליהם בחיל האוויר לכולם", מסביר רס"ן במיל י'. "התרבות הארגונית בחייל עזרה לנו להתקדם גם בחיים וגם מבחינה מקצועית, עם הכלים שקיבלנו במהלך השרות", מוסיף רס"ן במיל' א' (31) שהשתחרר מחיל לפני שנה אחרי מגוון תפקידים במערך ההדרכה וכטייס קרב במערך ה F-16. רס"ן במיל י' שלצדו, השתחרר גם הוא כטייס קרב במערך מטוסי ה F-16 כולל מספר תפקידי מטה.
שניהם גויסו על ידי אל"מ במיל קובי רגב. מי שהקים את הטייסת הייחודית הזו, אחרי שבין השאר פיקד על שתי טייסות קרב בחיל האוויר. על העיצוב החדשני אחראית אשתו, אדמית, שהיא גם שותפה מלאה לניהול ולהקמה.
במקום יש 10 סימולטורים וסביבם חדרי תדריכים. בכניסה מוצב דגם ענק של מטוס 16-F וחדר הלבשה בו אפשר לעלות על סרבל טייסים ולאחר מכן עובר תדריך, בדיוק כמו בדבר האמיתי. גם אחרי הטיסה עוברים תחקיר מסודר.
מלבד חווית הטיסה יש את הפן הלימודי שחשוב להם לא פחות. בין אם מדובר בנערים שחולמים על קורס טיס או יחידה מיוחדת ובין אם חברות גדולות שמעוניינות ללמוד ולאמץ את הכלים הארגוניים של חיל האוויר, כפי שמסביר רס"ן במיל' י'. "למקום מגיעים גם חברות וארגונים שעושים סדנאות פיתוח, משתמשים בטיסה כפלטפורמה להעביר את התכנים. יש גם תיירים שבאים לפה, מה שמאפשר להראות את הפנים היפות של ישראל מלמעלה. זה הדבר שממחיש להם עד כמה המדינה שלנו קטנה".
"בחברות וארגונים ממש מקבלים ציון מספרי לטיסה ודרך זה הם משתפרים. יש להם זמן ייעודי לתכנון, בסוף עושים תחקיר בו מתמקדים במה שהיה החל מהתכנון ובמה שניתן היה לעשות יותר טוב. טסים שוב ורואים איך זה עזר להם לתוצאה הסופית של הטיסה. ככה אנחנו נותנים להם לחוות את המודל שלנו להליך תכנון נכון".
עבור בני נוער חשוב להדגיש שהביקור בסימולטור לא מהווה הכנה לקורס טיס. "אולי בהמשך נעשה משהו כזה", אמר רס"ן במיל י. "הרעיון המקורי של קובי רגב היה לפתוח את הטייסת לבני נוער. יותר ממקום ערכי ופחות ממקום רווחי. סוג של חינוך לדור הצעיר. יש לנו קורס ייעודי לבני נוער שכולל 20 מפגשים שבועיים שבנוי מטיסות "קלות" שממשיכות אל הקשה, שזה אומר טיסות ניווט, בהן החניכים צריכים לעבור דרך נקודות ציון ועד לשיא, שזה קרבות אוויר של ממש".
"היכולת לתחקר את עצמך, לעבוד בצוות ולעמוד במשימה, להבין שיש לך אחריות למה שאתה עושה", מסביר רס"ן במיל' א', "זהו סט כלים שמתאים להרבה מאוד מקומות. אבל אנחנו מביאים את הזהות שלנו כשאנחנו מדברים על הכל בהקשרי הטיסה. אפשר לחלק את הקבוצה לשניים, חובבי טיסה וחבר'ה שיש להם אפס ניסיון ובאו בגלל האקסטרה שאנחנו נותנים".
למי שלא בא מהתחום הטיסה מרגישה ממש אמיתית. החל מהנוף ועד למטוסים שטסים לידך. גם במהלך הטיסה שעשיתי, יצא לי לראות מספר מטוסים חולפים לידי. "התוכנה היא של לוקהיד מרטין, שמייצרת את ה F-16, זה אומר שהמטוס מתנהג כמו שלוקהיד תכננו אותו", מסביר רס"ן במיל' א'. "גם הקוקפיט עצמו נראה אחד לאחד".
גם המדריכות והמדריכים הם אחד לאחד. "כל המדריכות פה היו מדריכות סימולטור בחיל האוויר. יש להן הרבה ניסיון בהדרכה כשהן הדריכו את כל צוותי האוויר במנעד גדול של סוגי אנשים וגילאים", מסביר רס"ן במיל י. "המדריכים הם כולם צוותי אוויר במילואים וכוללים גם כאלה שהיו מפקדי טייסות, כנפות ואף בסיסים בחיל האוויר". המארגנים מספרים שיש כבר מחשבה להרחיב את החוויה גם למסוקים.
צר לי לאכזב אתכם, את הסודות המסווגים של טייסים בחיל האוויר לא תקבלו שם. מצד שני, כן תלמדו לחשוב כמו טייס, תספגו מהתרבות הארגונית של אחד מהגופים הכי מסודרים בארץ ובשורה התחתונה, פשוט תיקחו את ה F-16 לסיבוב שישאיר אתכם מרחפים עוד הרבה זמן אחרי שתרדו ממנו.