עליית מדרגה בעולם המטוסים ללא טייס. ענקית התעופה בואינג ומשרד ההגנה האוסטרלי חשפו את אב הטיפוס הראשון של "Loyal Wingman", כטב"מ חמוש לא מאויש שתפקידו לפעול כחלק ממבנה משימה של מטוסי קרב מאוישים.
הראשון שתוכנן, הונדס ויוצר באוסטרליה זה למעלה מ-50 שנה ובבואינג מציינים שמדובר בהשקעה הגדולה ביותר של החברה במטוס בלתי מאויש מחוץ לארצות הברית.
הכטב"מ הזה יבצע את המשימות שלו לצד מטוסי F/A-18 וחמקנים כמו F-35 במבנה מעורב שישלט על ידי מטוס מאויש, למשל החמקן. הטייס האנושי יוכל לתקוף כשהכטב"מ מגבה אותו או משתתף בתקיפה או קרב האוויר.
לחלופין הוא יכול לשלוח את הכטב"מ לפתוח לו את הדרך ולהעביר לו מידע מאזור מאוים. בנוסף הם יכולים להגן על כלי טיס אחרים, למשל מטוסי תדלוק או בקרה.
את כל זה המטוס יעשה באופן אוטונומי כאשר השולט רק נותן לו את פקודת המשימה. מערכות נוספות שיותקנו עליו, יאפשרו ביצוע משימות לוחמה אלקטרונית, סיור ומודיעין.
בואינג לא חשפה מידע על החימוש של המטוס ורוב הביצועים שלו, מלבד זה שגודלו יהיה כשל מטוס קרב סטנדרטי באורך של 11.7 מטרים, וטווח טיסה של כ-3,700 ק"מ. גם נושא המחיר לא ברור עדיין אולם צפוי כרגע להיות נמוך מזה של מטוס קרב.
למרות שעולם הכטב"מים נוגס כבר שנים בתחום המאויש, מומחים בעולם לא צופים שנראה את תפקיד הטייס נעלם משדה הקרב.
מנגד נראה שבעתיד, לפחות הנראה לעין, חילות האוויר בעולם ילכו לכיוון של מבנים וטייסות מעורבות בכלים מאוישים ולא מאוישים. וניתן לראות את זה בעוד פרויקטים כמו XQ-58A "ואלקירי" או מטוס התדלוק הלא מאויש מסוג MQ-25.
המטוס הונדס בעזרת תאום דיגיטלי כדי לדמות את המבנה, המערכות, יכולותיו ודרישות מחזור החיים המלאות. אב הטיפוס של מטוס ה-Loyal Wingman עובר כעת לבדיקת קרקע, ולאחריה נסיעה על מסלול וטיסה ראשונה בהמשך השנה.