מטוס נוסעים (צילום: thinkstock / אימג'בנק)
הנחיתה התקיימה כמתוכנן, אבל לא ברור מה כמעט הביא להתרסקות המטוס (אילוסטרציה) | צילום: thinkstock / אימג'בנק

תחום כלי הטיס הבלתי מאוישים גדל בשנים האחרונות בקצב מטורף. יותר ויותר אנשים וגופים מחזיקים בכלי טיס שונים למטרות שונות – צילום חובבני, אבטחת מתחמים, ריגול, מעקב ועוד. עם התרבות כלי הטיס בשמיים, עולה ההסתברות לתאונות אוויריות. ב-22 במרץ השנה, תאונה שכזו כמעט התרחשה כאשר טיסן זעיר כמעט התנגש במטוס נוסעים מעל לפלורידה. האירוע הסתיים אמנם בשלום, לא התרחשה התנגשות והמטוס הגיע לקרקע ללא פגע, אבל איש אינו יודע מה זהות הטייס שהטיס את הטיסן הזעיר, האם מדובר באירוע שהתרחש בטעות או שמדובר אולי בפעילות שנעשתה במזיד מתוך כוונה להפיל את המטוס, ממניעים פליליים או לאומניים.

על פי הביזנס אינסיידר, מנהל התעופה הפדראלי בארצות הברית נתקל בקושי בניהול המרחב האווירי של המדינה עם כל הכלים המעופפים שנוספו אליו בשנים האחרונות ומכאן גם נובע הקושי שלו באיתור האדם שעומד מאחורי כלי הטיס המסתורי שכמעט והביא למותם של נוסעי המטוס.

עם זאת, ישנם פרטים שכן ידועים על אותו כלי הטיס. לפי הפרסום, סביר שכלי הטיס המסתורי נושא במערכת מתוחכמת של שלט רחוק האופיינית לטיסני חובבים. הקברניט של מטוס הנוסעים שראה את המטוס הזעיר שכמעט התנגש בו סיפר למנהל התעופה כי "זה היה כלי טיס קטן שהיה נראה כמו מטוס פנטום ולא היה הליקופטר או מסוק רב רוטורי". המנהל למד על אותו המטוס גם על פי החתימה של המערכת שלו לשליטה מרחוק והפרופיל הכללי שהם הצליחו לדלות ממנה, סביר מאוד להניח שהמטיס לא ידע אפילו על התאונה שכמעט התרחשה ולא היה מודע להשלכות של טיסה בטווח הזה.

סברה נוספת שהועלתה היא שמקור כלי הטיס הוא בכלל בבסיס חיל האוויר האמריקאי טיינדול הסמוך לעיר פנמה שבפלורידה. זוהי הסברה החזקה יותר מכיוון שהבסיס ממוקם בסמוך למקום שבו כמעט התרחשה התאונה, זאת בנוסף לעובדה שסביר יותר שחיל האוויר יצליח להביא כלי טיס לגובה כזה באוויר לעומת כלי טיס של חובבים. בנוסף, התיאור של הטייס שהיה באותה השעה בקוקפיט מזכיר כלי טיס שמטיסים באותו הבסיס. במידה ואכן היה מדובר בכטב"ם שמקורו בבסיס חיל האוויר האמריקאי, האירוע הזה מציף בעיה קשה בתיאום שבין התעופה האזרחית לתעופה הצבאית בארצות הברית, מה שעשוי להצביע על ליקויי בטיחות חמורים.

הכמעט תאונה הזו היא בעצם סממן לבעיה קשה שתוקפת את שוק התעופה העולמי עם הכניסה של הכטב"מים. בישראל כבר הבינו ממזמן שהנגישות של הכלים האלו לארגוני טרור ומדינות עוינות מצריך היערכות מיוחדת. העניין הזה הובן ביתר שאת כשיירטו כטב"ם מול חופי חיפה, כטב"ם שאמור היה שלשמש ל"פעולת התאבדות" על אחת מאסדות הגז הטבעי.

>> המטוס כבר 500 יום בחלל - איש אינו יודע למה