סופו של עידן? משרד הביטחון הקפיא הזמנות במסגרת פרויקט טנק המרכבה ונגמ"ש המרכבה (נמ"ר), ועשרות מפעלים קיבלו הודעה כי גם הזמנות העבודה שהועברו לחודשים הבאים מבוטלות – כך דיווח האתר "ישראל דיפנס".
פרויקט טנק המרכבה, שבמסגרתו מיוצרים טנקים ונגמ"שים, הוא אחד הפרויקטים הלאומיים הגדולים והנודעים ביותר של ישראל. הפרויקט, שנערך בשיתוף עם חברת "ג'נרל דינמיקס" האמריקאית, מזרים כ-1.1 מיליארד שקל בשנה למפעלים ישראליים, כמו גם למאות קבלני משנה. לפי ההערכות, מתפרנסים ממנו באופן ישיר או עקיף כ-6,000 אנשים בישראל. בין החברות המעורבות בפיתוח הטנק: תע"ש, אלביט, אלתא, תדיראן, אל-אופ, רפאל, התעשייה האווירית, סולתם, אורלייט תעשיות ועוד. בשנת 2010 אושר לראשונה לייצא את טנק המרכבה, למדינות נבחרות בלבד ולאחר קבלת אישור מיוחד, אך על פי רוב הייצוא נוגע בעיקר לפיתוחי לוואי שונים.
האם ההחלטה תעמיד את חיילי צה"ל בסכנה?
ממשרד הביטחון נמסר כי "(המשרד) מתמודד בימים אלה עם מציאות תקציבית מורכבת – חוסר מיידי של ארבעה מיליארד ש"ח, קיצוץ עתידי שנתי של שלושה מיליארד ש"ח בתקציב הביטחון החל מ-2013, ובסה"כ קיצוץ של יותר מ-15 מיליארד ש"ח במהלך חמש שנים. המצוקה התקציבית מחייבת קבלת החלטות כואבות, לרבות עצירה זמנית של הזמנות עד להתבהרות התמונה. במסגרת זו בוחנת מערכת הביטחון גם את עתידם של כמה פרויקטים, לרבות פרויקט טנק המרכבה (מנת"ק). יודגש כי הבחינה בנושא טרם הושלמה וטרם התקבלו החלטות. עם סיומה יוצגו הממצאים והמשמעויות הנגזרות מכך לראש הממשלה. משרד הביטחון מקיים קשר רציף עם התעשיות הביטחוניות, ופועל למזעור הפגיעה שעלולה להיגרם לתעשיות, לעובדים ולישובי הפריפריה".
"האם מוצדק שבגלל מגבלות תקציביות ילדינו המשרתים בחילות היבשה יהיו מצוידים באמצעים פחות טובים ופחות מוגנים?" כתב אברהם בר דוד ל"ישראל דיפנס" בתגובה להעמדת הפרויקט בסכנת סגירה. "האם במצב המדיני שנוצר לאחרונה במדינות אשר סביבנו מוצדק כי צה"ל יתנה את הצטיידותו במקורות זרים כאשר אנחנו יכולים לייצר כאן מוצר יותר טוב? באם החלטת משרד הביטחון אכן תמומש – כל הידע שנצבר עד כה משך עשרות שנים יילך לטמיון, ואם ירצו לחדש אותו – המשאבים שיידרשו יהיו יקרים מאוד".
טנק המרכבה, פרויקט הדגל של חיל השריון הישראלי, נחשב לטנק מתקדם ומשוכלל גם בקנה מידה בינלאומי. הטנק המתקדם ביותר הוא המרכבה סימן 4, שנכנס לייצור בשנת 2003. הטנק פותח ומורכב בישראל, ורוב חלקיו מיוצרים בארץ, במפעלים הממוקמים ברחבי הארץ ובעיקר בדרום ובצפון. הוא נבדל ממקביליו ברחבי העולם בתכנון הדוגל בהגנה מירבית לצוות. על כן, עובה השריון הקדמי והוצב המנוע בחזית הטנק – מה שאפשר הוספת פתח כניסה אחורי המשמש לנשיאת לוחמי חי"ר ולפריקה רגלית של צוות השריון. הוגה הפרויקט הוא האלוף ישראל טל (טליק).