חיל האוויר האמריקאי יבחן בפעם הראשונה פיתוח שיאפשר העברת מידע בין מטוסי החמקן מסוג F-35 ל- F-22 במהלך משימות.
עד היום לא היה ניתן לבצע החלפת מידע כזו מבלי לפגוע ביכולת החמקנית של המטוסים. כעת מסבירים בחיל האוויר האמריקאי כי בעזרת ערוצי תקשורת נתונים הם שואפים: "ליצור סוג של שער דרכו שער דרכו נוכל לחבר את כל המידע שיתקבל משני המטוסים", כפי שציין בכיר במזכירות חיל האוויר.
לדבריו מדובר בתהליך לא פשוט אותו הגדיר "מאפס ל-60 בארבעה חודשים", משום ששני החמקנים האלה עם מערכות תקשורת שונות ונפרדות. בעוד שמטוסי ה- F-22 מעבירים תקשורת דרך מערכת ישנה, מטוסי ה- F-35 מעבירים תקשורת נתונים דרך Link 16 החדישה והעוצמתית יותר.
צרכני המידע יכולים להיות מטוסים, ספינות ומפקדות. כל זה קורה עם מינימום מעורבות של הטייס, בין אם בשידור המידע ובין אם בקליטת המידע. זאת בניגוד לטייס מטוס קרב מדור קודם, שהיה מקבל את המידע אך נאלץ להתמודד עם מאסה גדולה של נתונים וצריך היה לתרגם אותם בעצמו.
האבסורד הוא שהעברת מידע שכזו כבר מתרחשת, רק לא בין מטוסי הקרב הנחשבים בעולם, שנכון להיום לא ניתן לחבר את הקישוריות שלהם מבלי לפגוע בחמקנות.
כבר בשנת 2013 יצרנית מטוס ה-35-F חברת "לוקהיד מרטין" ניסתה לקשר בין שני החמקנים האלו דרך Link-16, אולם נראה שזה לא הצליח או לפחות לא הפך למבצעי.
CSAF Gen. David L. Goldfein speaks with students at AWC, setting expectations for the academic year. He also spoke with AU faculty about the importance of instructor duty and placing greater emphasis on developing the next leaders of the USAF. pic.twitter.com/Zq126Dj3YN
לאחרונה חיל האוויר האמריקאי "נתן גז" כחלק מחזונו של מפקד החיל הגנרל דיויד גולדפין. "אנחנו רוצים לעשות את זה מהר ולהראות שזה אפשרי", הוסיף בכיר בחיל.
רק לאחרונה דיווחה לוקהיד מרטין על הצלחה במה שכונה כפרויקט "Riot" אז מטוס F-35 חדר את מערכי ההגנה של האויב ואיתר שיגור של טיל בעזרת הסנסורים שלו. המידע הועבר דרך מטוס ריגול מסוג U-2 לקצין מערך הגנה רלוונטי על הקרקע.
בשדה הקרב של היום המידע צריך לזרום מהר, בשניות ולא בדקות. דבר שניתן יהיה להשיג באופן מהיר ואמין, ככל שכלל המערכות ישבו על אותו פס תקשורת נתונים.