סין פרסמה בימים האחרונים תיעוד ראשון מסוגו של מטוסי החמקן שלה מדגם ה-20-J בטיסת מבנה הכוללת 7 מטוסי קרב כאלו, המבנה הגדול ביותר שתועד אי פעם. עד היום כלל התיעוד הרשמי תמונות וסרטונים של מטוס בודד או לכל היותר זוג.
במשך 4 דקות מציג הסרטון מפגן אווירי של כמה כלי טיס שונים ולא מעט פאתוס כלפי טייסי הקרב המוצגים בו כאלילים של ממש.
"מטרתו של הסרטון להראות שחיל האוויר הסיני קיבל לידיו מספר גדול של מטוסים מסוג זה, שישנו ייצור המוני ושהם מוכנים לקרב", הסביר סונג צ'ונפינג, מומחה צבאי מהונג קונג.
בחודשים האחרונים תועדו לא מעט תרגילי חמקן משותפים לחילות האוויר של ארה"ב ובריטניה עם בנות בריתן בהן ישראל ואיטליה באזור הים התיכון ונראה שזו הגרסה הסינית במסגרת מרוץ החימוש בין המעצמות. קשר נוסף לאזור שלנו ניתן למצוא בהודעה שרמטכ"ל צבא איראן הגנרל מוחמד חוסיין בקארי, ייצא השבוע לביקור בסין להידוק שיתוף הפעולה הצבאי בין המדינות.
הערכה היא שבשנת 2018 הסינים בנו לפחות 20 מטוסי חמקן מסוג J-20 והשנה נכנסו עוד כמה בודדים לשרות מבצעי, אולם פרויקט החמקן הסיני סבל מלא מעט קשיים שעיכבו את הפיתוח והכניסה שלו לשרות מבצעי.
מדובר בעיקר על מנוע WS-15 שלא הגיע ליעד אותו הציבו הסינים עד כדי כך שהערכה הייתה שהמטוס יהיה מבצעי רק בעוד שנה. אולם הסינים החליטו שעד שהמנוע יבשיל הם יתקינו במטוס מנוע רוסי, מה שלטענת המומחים פוגע בכושר התמרון של המטוס וגם בחמקנות שלו.
למרות ההצהרות של הסינים כלל לא ברור עד כמה המטוס הזה יכול להתמודד עם דור החמקנים של ארה"ב, לה כאמור יש ניסיון בפיתוח והפעלת מטוסי חמקן מאז שנות ה-80.
בארה"ב חושדים שחלק מתכנון המטוס מבוסס מידע שהאקרים סינים גנבו מהם, אך עדיין רבים מעריכים שרמת החמקנות של המטוס אינה שווה לזו של האמריקאים. בנוסף טוענים במערב שהיתרון הגדול של מטוסי ה- F-35 הוא במחשב העוצמתי שלהם שמסייע לטייסים בקבלה וניתוח של כמויות מידע אדירות.
"ההשוואה בין ה-F-35 ל-J-20 כמעט שאינה רלוונטית", אמר הגנרל דייויד גולדפין מפקד חיל האוויר האמריקאי, שהדגיש כי טכנולוגיית המחשוב של החמקן האמריקאי היא היתרון מרכזי על פני החמקן הסיני. יש לציין שהסינים מפתחים חמקן נוסף, J-31, שמפותח גם הוא כמתחרה מול מטוסי ה- F-35.