האם טייסי חיל האוויר הרוסי הפועלים בסוריה משתמשים בטיסות במכשירי ניווט אזרחיים מתוצרת ארה"ב, שניתן לרכוש תמורת 150 דולר? כך מדווחים מספר אתרי אינטרנט זרים שונים, בהסתמך על תמונות שעלו לרשת וטענות שהעלה בכיר רוסי בעקבות התמונות.
בשנים האחרונות, חיל האוויר הרוסי נוהג לפרסם תיעוד של כלי הטיס שלו ממשימות בסוריה. לאחרונה, משרד ההגנה הרוסי פרסם סרטון בו ניתן לראות מטוסי קרב מסוג סוחוי SU-34 במהלך תקיפה בסוריה כחלק מהסיוע שלהם לצבא אסד מול המורדים.
הסרטון כולל גם צילומים מתוך תא הטייס וחדי העין הבחינו במכשיר שתלוי ברישול על פאנל הבקרה. בפוסט שעליו הסתמכו הדיווחים השונים ועלה בעמוד הנושא את שמו של ויקטור אלקסניס, פוליטיקאי רוסי וקולונל לשעבר בחיל האוויר הסובייטי, הוא ניתח את התמונות וטען, כי מה שרואים בצילומים אלו מכשירי ניווט אזרחיים, התלויים על פאנל הבקרה.
(הפוסט שיוחס לבכיר הרוסי)
מבט מעמיק יותר מגלה שמדובר במכשיר GPS פשוט מסוג "eTrex Legend" של חברת גרמין האמריקאית, שעלותו בין 150 ל-200 דולר בלבד. הטענות המיוחסות לבכיר הרוסי הן כי: "טייסי חיל האוויר הרוסי משתמשים באופן שגרתי במכשירי GPS מסחריים מתוצרת אמריקה, במהלך משימות קרביות שהם מבצעים".
עוד יוחס לו כי כתב: "מעולם לא ראיתי ב-25 שנותיי בחיל האוויר חיבור כזה במטוסים. זה מכשיר ניווט פשוט לתיירים שכל אחד יכול לקנות בחנות. הטייסים הרוסים מעדיפים את המכשירים האזרחיים כי הם מהירים, אמינים ומדויקים יותר. מערכות הניווט של מטוסי הקרב הרוסים סובלות מתקלות רבות ורמת הדיוק שלהן לא גבוהה, במיוחד באזורים קשים".
את הדברים שיוחסו לבכיר הרוסי, הוא סיים בביקורת וטען כי הטייסים: "נאלצים לרכוש מערכת ניווט של תיירים מכספם כדי לבצע משימות. למה אף אחד לא חושב לשדרג את אחד ממטוסי הקרב הכי נפוצים בסוריה". אם אכן מערכות כאלו נרכשות על ידי הרוסים, לא ברור אם זה נעשה באופן פרטי או בהזמנה מסודרת של משרד ההגנה. יתכן גם כי הטייסים משתמשים במכשיר האזרחי כגיבוי למערכת הניווט הקיימת במטוס.
סוחוי 34-SU הוא מטוס תקיפה לכל שעות היממה ולכל תנאי מזג האוויר. מדובר במטוס דו מנועי ודו מושבי, בו הטייס והנווט יושבים אחד לצד השני בתא טייס ממוגן בכבדות, בשל אופי משימות ההפצצה. כל מטוס כזה מסוגל לשאת 12 טון פצצות על 12 נקודות תלייה. לרוסים 124 מטוסים כאלו וכמה מהם נמצאים בסוריה באופן קבוע.