>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?
רואי עמרם, אב לתאומים, עורר השבוע מחאה לא סוערת, אבל בהחלט חשובה: "אני אבא לתאומים. בן הזוג שלי ואני השתמשנו במוצרים של מטרנה עד שנמאס לנו לקרוא כל פעם שאנחנו 'אימא יקרה'. התסכול גובר כשאני מהאריזה שמתאימה לפרק כף יד עדין - אני לא יכול להכניס את היד לתוך המיכל כדי להגיע לתחתית האריזה. בפעם הקודמת שכתבתי על הקיר של מטרנה בפייסבוק - פשוט מחקו את הפוסט שלי...מעניין אם הפעם תהיה התייחסות קצת יותר רצינית".
לאבא אין תפקיד בגידול הילדים?
תוך שעות זכה הסטטוס למאות לייקים ועשרות שיתופים ברשת החברתית. עמרם עדיין מתקשה לעכל את גודל החשיפה: "כל הסיפור התחיל מזה שאנחנו משתמשים במטרנה לתאומים שלנו, וכלקוחות קבועים אני יכול להעיד שכל הפניה שלהם היא לאימא יקרה. על הקופונים, על האריזה וגם בפייסבוק שלהם. ויש בזה משהו הוא קצת מבאס. אני לא אימא, אני אבא ועדיין משתמש במוצרים שלכם. פניתי אליהם בפייסבוק לפני חודש ולא קרה עם זה שום דבר. כשקיבלתי את הקופונים בדואר, זה הרגיז אותי שוב. פרסמתי פוסט ושיתפתי אותו גם בקיר של קבוצה הנקראת אבות גאים, שזו קבוצה חמה ותוססת שמספקת תמיכה לזוגות חד מיניים".
הכעס של עמרם לא נעצר במטרנה, אותו מוצר בו הוא משתמש כמה וכמה פעמים ביום להאכלת התאומים שלו. מבט חטוף במוצרים הנילווים להורה הטרי מגלה שהם פונים בעיקר לנשים. כאילו אבא הוא לא חלק מהתמונה ואין לו כל תפקיד בגידול הילדים, בזוגות סטרייטים ובזוגות חד מיניים. "יש המון מוצרים שפונים רק לנשים ומפלים גברים", הוא אומר, "למשל השמפו עליו כתוב: רחצי את תינוקך, ואחר כך עסי את עורו. כמו גם כל הפרסומת לכביסה. זה מעצבן ומשפיל נשים. כאילו רק נשים עושות כביסה או מחליפות חיתולים. זה מקבע את חלוקת התפקידים שכבר לא רלוונטית. יש בימינו משפחות רק של אימהות, יש של אבות ויש משפחות שחולקות בנטל באופן ניטרלי".
בין התומכים במחאה הוא אלון בירן, בן 34, שעובד בחברת הפונדקאות "תמוז". "בתור אבא, חד מיני או לא, זה מפריע. זו תפיסה מיושנת שהייתה לפני 20 שנה, פרימיטיבית. היום האבות הרבה יותר מעורבים. יש לי לא מעט חברים סטרייטים ואני לא מכיר את התופעה הזאת שרק האימא מאכילה את הילד. אני מבין שהם רוצים לטעון שהחלב הוא הכי קרוב לחלב אם, אבל כל הפרסומות בתחום הזה תמיד נשים. אימהות מחבקות את הילד, אימהות רוחצות את הילד. אני לא אהיה לקוח של מטרנה בעיקר בגלל המיתוג הזה שלהם. אם זה היה ההיפך, הפימינסטיות היו קמות ועושות מהומה. נראה לי הזוי שבשנת 2012 עדיין יש חברה שלא מתביישת לעשות דברים כאלה. אגב גם כשיש פרסומות לגברים בלבד, כמו של גולדסטאר, זה מציק לי באותה המידה".
אין בכך שום אמירה שוביניסטית
באופן לא מפתיע, האבות הסטרייטים בכלל לא מודעים לנושא הזה. גם כשהם חולקים בנטל באופן שווה, "אני מודה שמעולם לא שמתי לב לפניה רק לנשים", אומר זוהר ישראל, שבדיוק סיים להאכיל ולחתל את בנו בן השלושה חודשים, "יש כל כך הרבה מוצרים שפונים רק לגבר, אז זה לא בהכרח הצדקה למהומה. אז בסדר, יש מספיק חברות ומפרסמים שעדיין מקובעים בתפיסות אנכרוניסטיות שילדים זה של אימא, כמו שעבודה של של אבא. יש הרבה מגזרים או מגדרים שהם מאוד רגישים לכל דבר שנאמר ומחפשים להיות פוליטיקלי קורקט. אם זה המלחמה שהם בוחרים, שיהיה להם בריאות".
גם הפרסומאי הותיק איילון זרמון, בעצמו אב לשתי בנות, לא מבין על מה המהומה: "מדובר בהתחסדות, תפקידו של פרסום הוא לקדם את המוצרים ולקלוע לקהל המטרה המדויק. מה לעשות, ועל אף ההתקדמות והשיוון האמיתי שקיים בין גברים ונשים, עדיין יש תפקידים שכל מגדר לוקח לעצמו, אין בזה שום אמירה שובינסטית. פרסום באופן כללי לא צריך להציק לאנשים. לאותו אדם שיזם את המחאה הזאת אפשר לומר שעדיין רוב האנשים שרוכשים את המוצר הם לא זוגות חד מיניים ורובן נשים, ולכן הפניה תהיה לקהל הספציפי הנ"ל. ככל שהתופעה של גברים מניקים תלך ולגדל כך גם השפה של הפניה של אותה חברת תהיה לאותם גברים מניקים. אין פה אפליה ואין שובינזם. החברה הישראלית היא מתקדמת גם בנושא חד מיניים, מדובר בפרסום בעניין מסחרי גרידא".
ומה יגידו הנשים עצמן, סיוון תמיר משגב, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, המלווה נשים בכל תחום ההיריון, הלידה והחודשים הראשונים תומכת במאבק הזה, לצד הסתייגות. "בתור אישה זה שטויות פלח שוק. אין גברים שלא עושים דברים של נשים, בטח של עניני האכלת תינוקות. בתור יועצת הנקה אני יכולה לומר שמטרנה חייבים לכתוב 'הכי קרוב אליך אימא' כי זה מה שהם מנסים לשדר, אין להם ברירה אחרת"?
תמיר מוסיפה: "אם היו כותבים על האריזה שלהם אבא ואימא יקרים, הם באופן תת מודע ישר היו גורמים לך בתור אישה או גבר לפקפק ולהבין שזה לא באמת חלב אם. לכן השיקול שלהם לוותר על הגברים. זה הדרת גברים מכוונת. זה בגלל שהם רוצים שהורים יחשבו בתת מודע שלהם שמה שהם עושים פה זה ממש טוב כמו להניק".
"לגבי כל המוצרים האחרים, שמפו, חיתולים ונוזלי כביסה. זה סתם שובינזם", היא ממשיכה, "זה הכי סבנטיז, החברות האלה כאלה מיושנות ועדיין תקועות לפני 40 שנה, שאז נשים עשו הכל. היום אמבטיות למשל, זה בכלל גברים עושים, הם חוזרים בשמונה מהעבודה ועושים אמבטיות. הפרסום הזה רק מנציח את אי השיוויון. הגיע הזמן שפרסומאים יבינו את זה. הייתי שמחה לראות גברים סטיירטים מזדעקים על הדברים האלה, ולא רק הורים שאין אישה בתמונה, אבל רחוק היום שבו גברים סטייריטים יקחו פן פעיל בהחזקת הבית ואחזקת הילדים. לצערי זה נדיר לראות סטרייטים שהם שותפים מלאים לעניין הזה, חבל שזה שמור לגייז".