>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?
אם תשאלו את חן יאני, היא זכתה במשהו שלא הרבה שחקנים זוכים בו: לשחק בסרט הראשון תפקיד מורכב, מלמד ומאתגר.
"עם כל המודעות שהייתה לי, כי אני באמת בן אדם ליברלי ופתוח, עד שלא באמת חוויתי את הסיפורים ממקור ראשון, כמו סיפורה של אישה מדהימה שליוותה אותי בתהליך , לא באמת התחוור לי עד כמה העולם הזה מורכב", היא אומרת.
ב"עולם הזה" מתייחסת יאני לעולמם הלא פשוט של טרנסג'נדרים בישראל - נושא שלא הרבו לעסוק בו בקולנוע הישראלי.
כניסתה של יאני לדמות המורכבת לא הייתה פשוטה. כדי ללמוד את דמותה של אנה, הדמות הראשית בסרט "נמס בגשם" של הבמאי דורון ערן, הקדישה יאני חודשים של תחקיר ועבודה עם נורה גרינברג והקהילה הטרנסג'נדרית.
"הבנתי שזאת לגמרי לא בחירה, שאדם נולד ככה – בגוף שאינו תואם את המגדר האמיתי שלו".
יאני נדהמה לגלות עד כמה תל אביב עדיין לא מספיק פתוחה לקהילה הטרנסג'נדרית. "הומואים ולסביות זה איכשהו מתקבל, אבל אל מול טרנסג'נדרים עדיין מעקמים את האף ושמים אותם בשוליים", היא אומרת. "אני גאה לייצג את זה ולהביא את זה לפרונט של הקולנוע הישראלי".
האבא חולה בסרטן – ולא יודע שהאחות בביה"ח היא בתו
חן יאני, בת 28 מקרית ביאליק, החלה את דרכה דווקא כדוגמנית, בגיל 17, בלונדון, בפריס ובניו יורק. "המראה שלי נחשב אנדרוגני, ובגלל זה יצא לי לא מעט להצטלם לתמונות בסגנון הזה של בת-בן", היא אומרת.
לאחר כמה שנים מאסה בדוגמנות, והלכה ללמוד משחק אצל יורם לווינשטיין. כיום, שנתיים אחרי שסיימה את לימודי המשחק ורשמה לעצמה תפקידי אורח ב"הבורר" ו"הצרות שלי עם נשים", היא מקבלת את התפקיד הרציני הראשון שלה, בסרט המדובר.
הסרט עוסק במערכת היחסים בין זוג בורגנים, אותו מגלמים לימור גולדשטיין ועמי וינברג, לבין בתם הטרנסג'נדרית, אנה. אלא שהם לא יודעים על זהותה המגדרית האמיתית של בתם. חמש שנים לפני תחילת הסרט, הם זרקו את הבן אסף מהבית, לאחר שגילו בגדי נשים בחדרו. כעת, כשהאבא חולה בסרטן, מחליטה האמא לחפש אחרי אסף, ושוכרת את שירותיו של חוקר פרטי.
החוקר מוצא את אנה במועדון, ומיידע אותה שאביה חולה בסרטן. אנה, שאינה רוצה להיחשף בפני הוריה, מתחזה לאחות בבית חולים – ומשם מתחילה הדרך של הגילוי וההשלמה.
נבחרה לתפקיד – בזכות היכולת להבין מורכבות והמראה האנדרוגני
את יאני הכיר הבמאי דורון ערן מעולם הדוגמנות, והתעניין מאוד בתמונה שצולמה לווג האיטלקי, גם היא בסגנון מאוד אנדרוגני. "הוא ראה את התמונה, והתעניין", מספרת יאני. "היה חשוב לו מאוד שאנה תהיה אמינה גם כאישה, אנה וגם כבחורה שעדיין חיה כלפי חוץ בתור בחור, אסף".
כשהיא נשאלת האם לא היה אותנטי ואמין יותר שטרנסג'נדרית תגלם את דמותה של אנה, אומרת יאני: "זאת שאלה טובה. לפי מה שאני יודעת, היה חשוב לערן שהשחקנית הראשית תהיה מספיק טובה למורכבות של הדמות של אנה".
היא בהחלט חושבת שטרנסג'נדרית הייתה יכולה לשחק טוב את התפקיד, "ברגע שהוא פגש אותי, הוא הרגיש שאני יכולה להבין את המורכבות ולהיכנס לדמות. בסופו של דבר, אני חושבת שהתוצאה היא טובה".
"שיעורי בית" אצל נורה גרינברג
האישה הראשונה עמה נפגשה יאני, כחלק מהתחקיר והלמידה לקראת התפקיד, היא נורה גרינברג, "האמא של הקהילה הטרנסג'נדרית".
"נורה היא פשוט מדהימה", אומרת יאני. "היא לאט לאט נתנה לי להבין מה באמת מרגישה בחורה צעירה שעוברת תהליך כזה, מה התהליך שכל טרנסג'נדר וטרנסג'נדרית עוברים, מבחינה פסיכולוגית, מבחינת ההורים, מבחינה הדחייה של הסביבה".
בנוסף, עבדה יאני גם עם הקואוצ'ר למשחק, רן פסח. כמו כן, לכל אורך התהליך בילתה יאני עם צעירה טרנסג'נדרית, שמעדיפה שלא לחשוף את שמה. "גם הלכתי לקבוצות תמיכה, ספגתי את התהליכים ונכנסתי פנימה לתוך זה".
כשהיא נשאלת מה היא למדה יותר מכל מהסרט הזה, מגיעה יאני למסקנה שהיא נכונה כלפי כל אדם, בכל מצב בחיים – אדם צריך להיות שלם עם עצמו. "אנה היא דמות חזקה ששלמה עם מי שהיא", אומרת יאני. "ברגע שאתה מקרין שאתה שלם עם עצמך, גם הסביבה שלך תהיה שלמה".
צפו בטריילר, ענו על השאלות ואולי תזכו בכרטיס לסרט
ענו על 3 שאלות ואולי תזכו בכרטיס להקרנה