בזמן שברצועת עזה רעמו התותחים, התחוללה בגזרה אחרת, עורפית, מלחמונת קטנה וסוערת לא פחות. הזירה הייתה הרשת, החיילים היו הגולשים, ואמצעי הלחימה היו הממים (meme), אותן תמונות ויראליות מעשה המחשב הביתי, המופצות ברחבי הרשת כשהן נושאות כיתובים שנונים. הגולשים השתמשו בהם בשביל תעמולה ציונית, בשביל הבעת מסרים פוליטיים, בשביל ביקורת על התקשורת, על ביבי, על אהוד, על שלי – ובעיקר, בשביל הרבה מאוד דאחקות. זה לא תמיד הצחיק, אבל תמיד ניסה להעביר מסר.
מבט מהיר אל תוך הפיד שלכם מהשבוע האחרון יבהיר שהממים הם הקטע החם של הרשת החברתית. הם אולי איתנו כבר מעל שנה, אבל האינטנסיביות שלהם עולה דרמטית כשבחוץ מתרחש אירוע שאי אפשר להתעלם ממנו. "בישראל הממים הפכו לנפוצים אחרי שחרור גלעד שליט, כשהתמונה של ביבי נתניהו מלווה אותו בדרך למפגש עם הוריו הולידה את ה'ביבי-גאמפ': גל של ואריציות בהן ביבי נדחף לכל תמונה בהיסטוריה, כמו בסרט פורסט גאמפ", מזכיר איציק וינברגר, יוצר ומפעיל העמוד 100meme בפייסבוק. "מאז התחיל המבצע יש ברשתות החברתיות מבול לא רגיל של ממים, וכל מם שעולה מקבל עשרות שיתופים תוך דקות. בכל האתרים יש כתבות שמרכזות את הממים המוצלחים, ונפתחו עמודי פייסבוק מיוחדים רק לממים מלחמתיים. אפשר לומר שכשהאנשים במקלטים המוזות רועמות".
"מצבים כאלו מעוררים הומור מאוד מיוחד, וזה תענוג לראות את זה", אומר אלכס זזרינס, שהקים את האתר הסאטירי 10גג, ומזהה תנועה יוצאת דופן באתר שלו בימים האחרונים. "ממים זה כייף, זה משלב את כל העולמות. זה יוצר שילוב נדיר בין דעה והומור".
ביבי קינג בפייסבוק
כמעט כל אחד יכול ליצור היום מם: כל שנדרש הוא רעיון מקורי, זיקה אקטואלית – ולפעמים אפילו סתם בדיחה פרטית שרק אתה והחברים תבינו. מכאן אפשר להעזר באתרים מיוחדים שמסייעים בעיצוב (כמו 10גג הישראלי) או להתפרע בצייר של הווינדוז. אין טעם לשבור את הראש יותר מדי, כי ממילא רוב יוצרי הממים – הממיסטים – משתמשים בתבניות קבועות: תמונות אייקוניות דוגמת ביבי באו"ם או עמיר פרץ והמשקפת, עליהן מלבישים כיתובים שונים, דיבובים מקוריים ופרשנויות עוקצניות המעניקות להכל מסר חדש.
"מבחינתי זו יצירה שיש בה אמירה", אומר וינברגר. "המם מעביר מסרים בצורה מגוחכת דרך ההומור, וזה משפיע יותר מאשר אם סתם אומר משהו, אצא להפגין או אכתוב. יש הרבה ממים מחאתיים והם תופסים יותר כי אנשים מתחברים אליהם. זה קטן, ציני, קליל וכיפי".
מבצע "עמוד ענן" הוליד כמה מגמות בולטות בעולם הממים, שבראשן קבוצת "ממי ההסברה", המציפה פטריוטיות ישראלית לכל עבר ושולחת מסרים חדים אל מעבר לים. "אנשים יוצרים על דעת עצמם ממים שמדבררים את ישראל לעולם ומשתפים בכמויות", אומר וינברגר, ומזכיר כדוגמא את תמונתו של מנכ"ל פייסבוק היהודי, מארק צוקרברג, האוחז בשלט "I Stand with Israel". "הנבערות פושה בעם, ואנשים באמת חשבו שהתמונה מקורית ושתפו אותה כדי להראות שאפילו צוקרברג, או ליונל מסי, במקרה אחר, תומכים בישראל".
גם החמאס, מן הסתם, זכה לטיפולם המסור של הממסטים, שדואגים להגחיך את האויב, את דרכי הפעולה האלימות שלו ואת התעמולה המאסיבית שלו נגד ישראל. כך היה במם שהציג תמונות זוועה של ילדים הרוגים וטען כי אלה בכלל לקוחות מהלחימה בסוריה, או במם מוצלח במיוחד, ובו תמונה של מחבל טוב מראה עם הכיתוב "לא מתאבד, בכל זאת מקבל 72 בתולות".
מגמה בולטת נוספת, הפעם מצד אחר של המפה הפוליטית, היא הההשתלחות בממשלה ובעומד בראשה, בנימין נתניהו. מם עם פניו של ביבי המולבשים על דמותו של סיי, הזמר המבצע את הלהיט "גאנגם סטייל", הציף את הרשת כשהוא מלווה בכותרת "ביבי סטייל", וכמוהו גם ממים המדבבים דיאלוג קומי בין נתניהו לחאלד משעל או סתם פוסטרים של ראש הממשלה עם כותרות כמו "לא בכל יום אני תוקף בעזה, רק לפני בחירות". גם שר הביטחון אהוד ברק ושר הפנים אלי ישי לא נשארו בלי התייחסות הולמת מצד ציבור הממיסטים.
מי יעלה את המם ראשון
אחד הכוכבים הבולטים בזירת ממי המלחמה הוא הפרשן הצבאי רוני דניאל, שפניו מילאו את הוול הקרוב למגוריכם. המתנגדים לפעולה בעזה הציפו גרסאות שונות של ממים המציגים את דניאל כמחרחר מלחמה במקרה הטוב (כאשר הוא מאבד זקפה בעקבות הפסקת האש הקרבה), וכפסיכופט רצחני במקרים העדינים פחות (בקולאז' שלו מחליף למדי קרב עם קבלת ההודעה על הפתיחה במבצע). ככלל, נראה היה שהוויכוח הממיסטי סביב דמותו הדגים היטב את הלך הרוח בציבור – בזמנים של מלחמה מותר להגיד הכל, בלי חסמים ובלי צנזורה, כל עוד מוסיפים קריצה שובבה. ככה זה, ככל הנראה, כשחופש הביטוי נדחק לפינה בימי שגרה.
אבל מעבר למסרים פוליטיים נוקבים או נקיטת עמדה חד משמעית, נדמה שהמסה הגדולה של הממים פשוט עושה צחוק על חשבון המצב. ממים היתוליים על אזעקות ("להגיד לקופאית בארומה שקוראים לך צבע אדום"), על תל אביביים מותקפים ("התושבים מתבקשים לשתות מעתה רק אספרסו קצר"), על סוללות "כיפת ברזל" (כולל משחקי מילים ירודים בצירוף המילה "כיפה") ועל דיוויד ברוזה – הם אלה, עושה רושם, שהישראלים רוצים לראות על הפיד שלהם בסופו של יום עמוס בפרצופה חמור הסבר של יונית. הצורך להצחיק עומד גם מול עיניהם של יוצרי הממים, שנכנסו בשבוע האחרון לאזור מלחמה משלהם – המרוץ מי יעלה מם מוצלח יותר, מהר יותר.
"כשהטיל הראשון נפל על תל אביב, 90 אחוז מהאנשים חשבו על הצירוף של טיל וכוס אספרסו, והיה לחץ מי יהיה הראשון שיעלה מם מוצלח לפייסבוק", מגלה איל ברוה, סטודנט להנדסת חשמל וממיסט חובב. "זו לא תחרות, אבל הפידבקים חיוביים וזה מאוד ממכר".
"יצא לי השבוע להיקלע לסיטואציות בהן אנשים הפציצו בממים בעקבות אירוע, ואני הייתי בחוץ ולא ליד מחשב, והשתגעתי", אומר גם שלומי ושדי, יוצר ממים בולט המוכר בפייסבוק כ-smart s. "זו מחויבות שאני לא מצליח להבין. החברים שלי נטרפים ממני, כנראה שיש לי בעיות נפשיות. צריך להבין שבמפה הפוליטית אני בכלל ימני, וזה מצחיק, כי ברוב העבודות שלי יוצא שאני יורד על ביבי. אני מנסה לפגוע בכולם, אבל ב'עבודה' לא אומרים כלום אז אני מתקשה למצוא משהו לעשות עליו מם. מתמודדים עם מה שיש".
בהכנת הכתבה השתתפה לירון שמם
גלריית הממים המלחמתיים הגדולה
חיסול ג'עברי
יוצאים למבצע
השבוע של כיפת ברזל
רוני דניאל יוצא לקרב
טילים על תל אביב
משחקי מלחמה
_O BJ
דיויד ברוזה מלחמתי
מלחמת הסברה
קולות הסמולנים
לצחוק על האויב
קונספירציות
דאחקות כלליות
הפסקת אש
>> לכל כתבות המגזין
קרדיטים: תןגאג, אייל ברוה, עמיר שיבי, אנטריקוט מפרות קדושות, אני לקבל יכול פלאפל, ארץ נהדרת, ג'ון בראון, אילנה ברודו, סמארט-ס, 100meme, צחי דוד, נמרוד צוק, דוסים מצייצים