"ובחלומי, שר התחבורה ישראל כץ מחייך חיוך רחב כמו שרק הוא יודע, ואומר לתקשורת: "אובר וליפט הן אפליקציות מגניבות. אני תומך בכל פתרון לייעול התחבורה, להפחתת עלויות הנסיעה ולהפחתת הצפיפות בכביש. העולם משתנה, התחבורה הציבורית הקיימת תצטרך להסתגל למצב, כמו בכל מקום אחר".
אבל ישראל כץ, במין טיק שאין לו מזור, שוב בחר בצד הלא נכון. כשהוא שמע שחברת המוניות הבינלאומית אובר (Uber) מתכוונת להיכנס לישראל, להתחרות בגט-טקסי ואולי אפילו להציע קאר-פול בתשלום (כמה חבר'ה חולקים מכונית ונוסעים יחד לעבודה), הוא נזעק להגן על הקהל שבשבילו הוא עובד - לא אתם, נהגי המוניות – והחדיר מקל עבה בגלגלי המהפכה".
בשנה וחצי שחלפה מאז שכתבתי כאן את הדברים האלה, מקפיד כץ שלא להיפגש עם מנכ"ל אובר ישראל יוני גריפמן. השר לא רוצה לשמוע מה יש לו להציע וגם לא להסביר מה מדאיג אותו. השר אדם עסוק, אבל לפי הדיווחים הוא דווקא מצא זמן לפגוש את יו"ר איגוד נהגי המוניות ולהבטיח לו שתחרות לא תהיה. בעצם הוא גילה לו, שכל התירוצים על רגולציה וביטוח ומיסוי הם קשקוש. השר דואג ל-20 אלף נהגי מוניות, לא ל-8.5 מיליון אזרחי ישראל. הוא גם הודה בזה בכנסת.
בתמונה: יום ששי. ברית משמחת של חבר ליכוד בחיפה.במרכז: שר התחבורה ישראל כץמעליו, טופח על שתי כתפיו: אברהם פריד. מנכ״ל א...
Posted by מאה ימים של שקיפות on Monday, January 25, 2016
נתניהו לא צודק
רק שבשבוע שעבר הצליח הבוס של גריפמן, מנכ"ל אובר העולמית טראוויס קלאניק, לגנוב כמה דקות עם הבוס של כץ, ראש הממשלה נתניהו. שר התחבורה שלך עושה לנו בעיות, לחש שם על אוזנו. נתניהו חזר לארץ מחומם על השר כץ, וככה התפתחה הקטטה ביניהם שעליה כבר שמעתם.
הבעיה שגם נתניהו לא לגמרי צודק. אם היה מחליף את הכנס הכבד והשמרני של דאבוס בכנס DLD שמתקיים במינכן כמה ימים לפניו, הוא היה שומע את שורת הקטילות המנומקות שספגה אובר ממיטב הכלכלנים, היזמים, הרגולטורים ואנשי הטכנולוגיה. "הכלכלנים התחרו בהם בהקנטת אובר, והקונצנזוס היה ש'אין שום דבר שיתופי באמת בשירות ריכוזי להסעות בתשלום'. גם הטכנולוגים שבכנס היו מאוחדים בדעה שבמודל של אובר אין כל שיתופיות או ביזוריות, שראויה להערכה" – כך דיווח משם ד"ר נמרוד קוזלובסקי.
ואם לסכם את דבריו, הכלכלנים טענו שאובר אמנם קוראת לזה שירות נסיעות שיתופי, אבל בפועל הנהגים עובדים יותר ומקבלים פחות. הם נתונים בסכנה של איבוד הפרנסה אם יירדו בדירוג, שנשלט על ידי אלגוריתם שמוסתר מהם. כל ההחלטות נמצאות במטה החברה – וגם הרווחים. ומדובר ברווחים נכבדים במיוחד, משום שאובר מעלימה את זכויות העובד של נהג המונית מצד אחד, ואת הפיקוח של המדינה על טיב השירות של הנוסע (איכות הנהגים וכלי הרכב). באמצע נשאר הרבה כסף - שנחסך ישירות לכיסה. אובר לא התקבלה היטב בכל מקום: יש מדינות שהטילו עליה מגבלות ובמקומות אחרים, כמו פרנקפורט, הנהגים סירבו לעבוד איתה.
ולכן, לפני שנותנים לאובר להיכנס, צריך לדאוג מראש שהיא לא תדרוס את זכויות הנהגים והנוסעים ואת התחרות בשוק. זו לגמרי אחריותו של השר כץ. אבל גם אם יטיל את כל כובד משקלו – סליחה על הבדיחה הדלוחה, האיש הצטמצם יפה – לא יוכל לעצור את הקידמה. הוא יוכל רק לקרוס מולה. נוסעי ישראל לא יחכו לאישור שלו לנצח.
מי יכול לעצור אפליקציית שיתוף נסיעות כמו פיק-אפ? ואם האפליקציה מאפשרת לנהג לגבות מהטרמפיסט השתתפות בדמי הנסיעה – זו עבירה על החוק? עדיף לשלוט במהפכה, לא להתעלם ממנה ולקבל אותה כעובדה מוגמרת.
יש סטארט-אפים - ויש סטארט-אפים
בעוד התלונות על צעירים שנפגעו מאפליקציית בליינדספוט ממשיכות לזרום אלינו, הכתרנו שלושה סטארט-אפים כמבטיחים ביותר לשנה הבאה בתחרות StarUp.
חברת PushApps, למשל, משדרגת את הודעות הפוש שאנחנו מקבלים בסמארטפון. אם תשאלו אותי - נחמד. אבל חברת טראניס כבר מסוגלת לעזור לחקלאי לטפל בחלקה שלו באופן הרבה יותר חכם ויעיל, עם מידע מטאורולוגי מדויק ויכולת לזהות מזיקים הרבה לפני כולם. שלא לדבר על אינטנדו, שמאפשר לפגוע מוח לטפל בעצמם בעזרת משחקי מחשב. אם יצליחו – הם גם יתעשרו, אבל גם יביאו ערך עצום לעולם. אז יש אנשים שמפתחים את זה – ויש בליינדספוט.