אז ככה: המכונית האוטונומית, זו שנוסעת לגמרי לבד, תהיה חייבת להיות מצוידת בהגה. מאחוריו יהיו מחויב לשבת אדם עם רישיון נהיגה, שמוכן לכל אפוקליפסה בדרך מצומת מסמיה לצומת קסטינה. כמעט. כי הסיפור הזה מתרחש בקליפורניה. משרד התחבורה שם הוא כנראה בין היחידים בעולם שיש לו מספיק אומץ כדי להרים את הראש, ולנסות להתמודד עם העתיד.
גוגל, טסלה, כנראה גם אפל: יותר מעשר חברות מפתחות בחוף המערבי מכוניות נטולות נהג. המכונית ש גוגל – סליחה, אלפאבית – כבר נהגה 1.2 מיליון מייל בכבישי קליפורניה, והיא מוסיפה 15 אלף מייל מדי שבוע, הכל באישור הממשלה המקומית. עכשיו מתחילים שם לחשוב ברצינות איך מביאים את הבשורה לנהג הממוצע. זה עוד ייקח חודשים ושנים, אבל בימים האחרונים נחשפה טיוטה של תקנות המכוניות האוטונומיות, שעליהן עובדים במשרד התחבורה של קליפורניה.
הרכבת הקלה, גרסת המאה ה-21
מבחינת בטיחות כבר אין ממש שאלות. המכוניות האלה בטוחות עשרות מונים יותר מאשר בידיו של נהג אנושי. הן מסוגלות לחזות התפתחויות בכביש ובסביבתו ולהגיב – הרבה לפני שבן אדם היה מסוגל לחזות אותן. אבל זה ממש לא רק עניין של בטיחות. הדבר הכי מרתק אחרי האוטו עצמו, הוא מה שיקרה לעיר כולה.
נניח שהמכוניות מחוברות כולן למחשב מרכזי. אתם מדמיינים כמה אפשרויות נפתחות פתאום? מכוניות אוטונומיות נוסעות בלי רווחים ביניהן אבל בתיאום מושלם, מחליפות נתיבים כמו קרונות שעוברים בין רכבות באופן שקוף לגמרי. כשהרמזור יהפוך לירוק, 29 מכוניות בדיוק יתנתקו מהתור ונעות יחד קדימה עם רווח של סנטימטר אחד בין פגוש לפגוש. בלי לפתוח רווחים. בלי לגנוב רמזורים. ככה ינועו הרבה יותר מכוניות על אותו שטח בכביש. דיברתם על רכבת קלה? הנה הרכבת הקלה גרסת המאה ה-21.
התמרורים והרמזורים יהיו מוזיאון דרכים גרוטסקי לאיך היה פה פעם, ואנחנו נהיה האנשים המבוגרים האלה שעוד יודעים לקרוא מה אומר התמרור הזה. אגב, מכירים את הנתיב המהיר ההוא שתקוע באמצע כביש 1? עכשיו דמיינו שכל אחד יוכל לקבל נתיב מהיר אישי בתוך התנועה, בכל מקום, בכל שעה. שילמת? מכוניות אחרות זזות מעצמן, והמכונית שלך נותנת גז ועוקפת. אגב, ההוא שעקף אותך כרגע? פשוט שילם יותר. ובסוף היום אתה יורד מהמכונית ליד הבית ונכנס פנימה. אולי המכונית נוסעת לשרת מישהו אחר, אולי היא הולכת לחנות בפארק חניה ענק ונטול אנשים מחוץ לעיר. מה אכפת לך.
שני כפתורים: "סע" ו"עצור". וזהו
"הדרך לנהיגה בטוחה היא להוציא את האנשים מהשוואה, ולתת להם שליטה בכפתור 'סע' ו'עצור'" – ככה אומרים בגוגל. גוגל כבר היתה רוצה לרסס את המכוניות שלה בספריי בריח פלסטיק חדש ולמכור, אבל זה ייקח זמן. כשהתקנות הללו יאושרו – וזה כנראה יקרה בשנה הבאה - היצרנים יוכלו לקבל רישיון לשלוש שנים, במהלכן הם יוכלו להחכיר מכוניות בליסינג, אבל ידרשו לעקוב אחר התנהגות המכוניות ולדווח למשרד. לפני שיגיעו הרישיון הסופי המיוחל, יידרש היצרן להראות שהרכב עבר מבחני בטיחות, להכשיר את הרוכשים, ולדווח על רמת הנהיגה של המכונית ושל הנהג.
כמובן שנכנסות למשוואה המון שאלות חדשות, כמו איך בדיוק מתערבים בנהיגת המכונית אם היא משתגעת, איך מתגוננים מפני האקרים שיכולים להשתלט על המחשב הנוהג הזה, ואיך מגנים על המידע הפרטי שנצבר על הנוסעים באוטו הזה. מצד שני, כבר היום שולטים מחשבים על מערכות קריטיות בהרבה (אהלן כיפת ברזל), ובעצם, להמשיך את המצב הקיים, שבו אנשים נוהגים במכוניות, זה פשוט לא אחראי.
אבל כל זה קורה בקליפורניה, המקום שבו מסתכלים קדימה, מתמודדים עם העתיד ומנסים להבין איך לוקחים את הטוב ומצמצמים את הרע. אצלנו מנסים להתחיל לחפור את כלי התחבורה שהיה חדשני לפני 150 שנה. שיהיה לנו בהצלחה.