ליאת (שם בדוי), אמא לשניים ממרכז הארץ, כבר לא זוכרת מתי בפעם האחרונה היא עשתה שופינג באחד מהקניונים הרבים הפזורים בארץ. זה לא חלילה שהיא איבדה את החשק לקנות – להיפך, היא מעידה על עצמה כאחת שידה קלה על האשראי – זה פשוט שהיא מצאה אלטרנטיבה ראויה בהרבה. באחת, כמעט מבלי ששמה לב, החליפה ליאת את המסדרונות העמוסים של קניוני הארץ באתרי קניות און ליין – ואת הסחורה המקומית, בסחורה שמגיעה היישר מסין. ההתאהבות, היא מדווחת, הייתה מידית.
"זה היה כמו לזרוק ילדה בחנות ממתקים, עולם שלם של אפשרויות במחירי רצפה", היא מספרת. "הגעתי לזה אחרי שקראתי בלוג של מישהו שכתב על הסחורה הסינית. הוא סיפר שם שגם ככה זו הסחורה שנמכרת בארץ במחירים מופקעים, והוסיף שאפשר היום להזמין ישירות משם, במקום לעבור דרך התיווך של החנויות הישראליות. ניסיתי בעצמי, ומאז אני לא יכולה להפסיק. התחלתי מאי.ביי, שם יש אלפי מוכרים מסין, והיום אני מכורה גם להרבה אתרים אחרים שמציעים סחורה מאסיה. הכל שם כל כך זול שקשה לעמוד בפיתוי. הרי מה זה לקנות חולצה ב-5 דולר או קייס לאייפון בדולר או צעצוע לילד בעשרה דולר? מהר מאוד הבית שלך מתמלא בכל מיני דברים שהגיעו ישירות מסין".
היום, היא מספרת, היא רוכשת הכל און ליין – בגדים, אקססוריז לגאדג'טים, כלי בית, צעצועים לילדים והרשימה עוד ארוכה. המשותף לכולם – הכיתוב הקטן, שכל כך התרגלנו לפחד ממנו: מייד אין צ'יינה. "תאמיני לי, היום כבר אין שום סיבה לקנות דברים בישראל, חוץ מאוכל. הרוב כאן גם ככה מיובא מסין ונמכר במחיר יקר פי עשר. החלום הגדול שלי הוא לטוס לסין עצמה ולחזור עם מזוודה מלאה בכל טוב, אבל כנראה שאם אמשיך להזמין משם און ליין, לעולם יהיה לי כסף לטיול הזה".
את מה שגילתה ליאת לפני שלוש שנים, ואיתה קבוצה קטנה של חובבי קניות און ליין אשר העזו "להפקיר" את מיטב כספם בידיהם של סוחרים אנונימיים מצדו השני של העולם, מגלה היום שאר המדינה. אלי אקספרס, האתר החדש מבית מעצמת האינטרנט הסינית "אלי באבא", הוא השם הלוהט ביותר בקרב חובבי הקניות הסיניות באינטרנט, ולצידו מתייצבים מספר אתרים ישראלים שמציעים את אותה סחורה סינית, רק בפלטפורמה עברית ובעלויות נמוכות יחסית, בטח בהשוואה לסחורה שמיוצרת כאן אצלנו. בין היתר ניתן למנות את לייט אין דה בוקס, מיני לייט אין דה בוקס ושופססטופ – כולם מציעים מבחר מסחרר של מוצרים – מגאדג'טים ובגדים דרך תחפושות וכלי בית, והכל במחירים שכבר שכחנו שקיימים. בקרוב אף צפוי לקום בחיפה ה"סיניון", הקניון הסיני-ישראלי הראשון בישראל, שימכור אך ורק סחורה מיובאת מסין – ובכך כנראה תושלם המהפכה הצרכנית הכי שקטה שהייתה פה בשנים האחרונות.
בארץ 140 שקלים, ברשת בקושי 40
הישראלים פוזלים לעבר סין כבר תקופה ארוכה. עם הגעתם של הסמארטפונים לארץ הפכו אתרים כמו דיל-אקסטרים לפופולריים, ואפילו הספקנו לשמוע על קבוצות מאורגנות של שופוהוליקים שמוכנים להרחיק עד למדינת הדרקון האדום כדי לרכוש ריהוט וציוד לבית בחצי מהעלויות בישראל. אלא שעכשיו כאמור מצטרפים לחגיגה הזאת גם הצרכנים היומיומיים - אלה שחושקים מדי פעם בחולצה או בקייס חדש לאייפון, וחששו עד לאחרונה לקחת סיכון ולהזמין סחורה רק בהסתמך על תמונות באתר. נראה שיותר ויותר מוכנים להשאיר את הספקות מאחור ולקפוץ למים הווירטואליים, בתקווה שיצאו משם עם פריט שווה וזול במיוחד.
"בשנה האחרונה אנו רואים האצה גדולה בהיקף הצריכה של ישראלים מאתרים סיניים ומאתרים ישראלים המוכרים סחורה מסין", אומר אפי דהאן, מנהל אזור ישראל ואפריקה ב- PayPal. "הצרכן הישראלי מתקדם מאוד ביכולת שלו לבחור את הסוחרים האמינים והנכונים ולזהות סחורה איכותית. על פי נתונים שאספנו, ישראל היא אחת מהמדינות המובילות בעולם בהיקפי המחזורים מייבוא מוצרים מסין כגון, ואני מדבר כאן על הכל: אופנה, מוצרי חשמל וקוסמטיקה".
על פי סקר שערכה PayPal בשיתוף עם חברת קנטאר מדיה מחקרי TGI, ישראל נמצאת במקום העשירי בעולם מבחינת העברת כספים לסין, גם ברכישה פרטית און ליין וגם בייבוא לצורך מכירה. בעוד שאין עדיין נתונים מדויקים למספר הישראלים שמבצעים רכישות און ליין מסין, ברור למדי שהתופעה נמצאת בנסיקה. "הסחורה מסין נותנת מענה ראוי למוצר במחיר נמוך ויחד עם זאת, באיכות הראויה ועם משלוח איכותי", מפרשן דהאן. "מוצרים המיוצרים בסין כבר אינם מילת גנאי כפי שהיו בעבר".
ובאמת, נראה שברגע שמסירים את המחסום הפסיכולוגי הראשוני, צוללים לתוך עולם חדש של אפשרויות מסעירות, כולן מיוצרות אי שם ברפובליקה העממית. "גם לי היו הרבה חששות בהתחלה, אבל זה מהר מאוד עובר", מעידה ליאת. "בהתחלה לא רציתי להתקרב לזה - חברה שלי הזמינה מעיל ממוכר סיני ב-eBay שבתמונות נראה מהמם, אבל בפועל הוא היה עשוי מבד זול ומכוער, והכי גרוע – הצחין מניחוח תעשייתי שלא עבר גם אחרי שלוש כביסות. זה הפחיד אותי, אבל אמרתי לעצמי שלא נורא, מקסימום אפסיד כמה שקלים. המוצר הראשון שהזמנתי מסין היה ארגונית לתכשיטים, כזו שאפשר לתלות בארון כמו קולב. ראיתי אחת כזו בחנות בארץ ב-150 שקל, אבל באי.ביי היא עלתה לי שבעה או שמונה דולר. והיא הייתה מצוינת. הטבילה הראשונה שלי הייתה מוצלחת, כך שעם הזמן זה רק הלך וגבר".
גם הבלוגרית מיס גליטרס, צעירה חובבת שופינג וחפצים יפים, ניסתה והתמכרה. הרומן שלה עם מוצרים מסין התחיל בקטן – אבל היום היא כבר מזמינה מדי חודש בין חמש לעשר חבילות מייד אין צ'יינה, וסוקרת את רוב הרכישות בבלוג הפרטי שלה. "אני קונה שם הכל – בגדים, נעליים, אקססוריז, לפעמים גם מוצרי טיפוח. הייתי אומרת שהזמנות מאתרים סיניים מהוות היום לפחות 50 אחוז מכלל הקניות שלי", היא אומרת בגאווה. כמו רוב הצרכנים שראו את האור, גם במקרה שלה זה התחיל התחיל בכלל מ-eBay. "לפני שנתיים התחלתי לשמוע את השם 'אי.ביי' בכל מקום. לא ממש ידעתי מה זה אבל אז כשהתארסתי חברה סיפרה לי שאפשר לקנות שם שמלת כלה אז הלכתי לבדוק. גלשתי לאתר ותוך פחות מיממה הוצאתי כבר יותר מ-500 שקל. הייתי מבלה לילות שלמים בשיטוטים בין המוצרים השונים, זה היה מהפנט. היום אני כבר מלמדת אנשים איך לעשות קניות באינטרנט, וכמובן שהשתדרגתי גם לאתרים הסיניים. לא מזמן קניתי תיק שאני מאוהבת בו ולא מפסיקה לקבל עליו מחמאות. הוא עלה משהו כמו 50-60 שקל.".
מה כל כך אטרקטיבי בעינייך באתרים הסינים?
"אני אסביר לך את זה ככה: יש עכשיו תופעה של כל מיני חנויות בגדים בפייסבוק. הן מוכרות בדיוק את אותה סחורה שאת יכולה למצוא באלי אקספרס, אחד לאחד, ואפילו לא טורחות לצלם את הבגדים על דוגמניות ישראליות. ההבדל היחיד הוא המחיר - חולצה שעולה שם פחות מעשרה דולר, נמכרת בחנויות האלה ב-140 שקל. ויש הרבה ישראליות שנופלות בפח הזה. וזה לא רק המחיר: כשאת קונה ממשהו מאתר סיני ולא מרוצה מהמוצר, המוכרים שם מיד ישאלו אותך מה את מעדיפה, שיישלחו לך אותו מחדש או שייתנו לך החזר מלא של התשלום. בלי בעיה בכלל".
להתרחק ממוצרי איפור
אימפריית המכירות הסינית המקוונת היא הצלחה בינלאומית, ולא במפתיע. כבר שנים ארוכות שמותגי המערב מייצרים במדינה את הדברים שאתם קונים אחר כך במחיר מופקע, וידוע שבמקביל אליהם התפתחה בסין גם תעשיית חיקויים ענפה, שמציעה בערך את אותו הדבר, בהרבה פחות כסף. ברגע שהחלו אנשי העסקים המקומיים למכור את המוצרים הזולים און ליין, נפתח בפניהם שוק ענק של צרכנים שמאסו במחירים מופקעים. קבוצת "אלי באבא" הסינית, שהייתה מחלוצות הז'אנר עם אתרים כמו alibaba.com, taobao.com ואחרים, שווה נכון להיום יותר מ-120 מיליארד דולר ומעסיקה כ-24 אלף עובדים. הערך המרכזי שחרטה על דגלה הוא החיבור הישיר בין הצרכן לספק הסיני, ללא תיווך היבואן - וההמונים באו כדי לבדוק מקרוב איך זה מרגיש לא לצאת פראייר. כיום העולם מלא באתרים שמציעים רכישות און ליין משתלמות – מ-ASOS ועד VITACOST – אבל נראה שהמתחרים הסיניים הם עדיין אלו שקורצים במידה הרבה ביותר לצרכני העולם ככלל, ולצרכנים הישראלים בפרט.
"למוכרים הסינים יש פשוט תודעת שירות מפותחת במיוחד ורצון לגרום ללקוח לשביעות רצון", מסביר אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay ישראל. "בזכות הנפחים הגדולים של הסחורה שהספקים שם שולחים מדי יום, יש להם תעריפים מועדפים בבתי הדואר והם יכולים להציע גם משלוח חינם".
ומה באשר לחסרונות שבהזמנה? אם אתם מתעקשים, נגלה שזמן המשלוח מסין ארוך משמעותית מהמשלוח מאירופה או מארצות הברית – לעיתים גם לוקח לחבילה להגיע ארבעה או שישה שבועות. בנוסף, בכל הנוגע לקניית בגדים – המידות הסיניות קטנות בהרבה מהמידות הישראליות, עד כדי כך שמידה XXL סינית מסוגלת להתאים לאישה ישראלית במידה M. ומה באשר לאיכות? כאן הרבה תלוי במזל, וצריך ניסיון כדי להבין ממה כדאי להתרחק.
"יש דברים שאת יודעת מראש שעדיף לא להזמין, למשל מוצרי איפור וטיפוח", אומרת מיס גליטרס. "זה מקום שלא הייתי מסתכנת בו - יש הרבה זיופים ואת לא יודעת איזה חומרים שמים בדברים האלה. במקרים אחרים, אם המוצר לא משהו אז כאמור את יכולה לבקש החזר או שמקסימום הפסדת 20-30-40 שקל. זה לא כל כך נורא".
קורה שאת מתאכזבת?
"לא יותר מדי, לפעמים, בדרך כלל כשהמידה מאוד מאוד קטנה. במקרים האלה אני מוכרת את המוצרים לחברות או סתם מוותרת, כי אלה באמת סכומים מאוד קטנים. יש גם מקרים שבהם האיכות מדהימה. ואז הרווחתי".
את עדיין עושה קניות בקניון ובחנויות?
"בקושי. כבר אין לי צורך בזה. אני אוהבת לצאת לשוק ולחפש דברים, אבל ברשתות הישראליות, כמו פארמים וכאלה, כלום כבר לא קורץ לי. מקסימום אלך למדוד פריט מסוים כדי לבדוק איך הוא נראה עליי. כשאת יודעת כמה כל דבר עולה בסין, המחירים המופקעים בארץ ממש מעצבנים".
איך זה קשור לקפה בחמישה שקלים
אלא שכשיו, מסתמן, מיס גליטר וחבריה יכולים להרשות לעצמם לחזור לקניון: בחנוכה הקרוב ייפתח בחיפה ה"סיניון", הקניון הסיני הראשון בישראל שהוקם בהשקעה של 35 מיליון שקל. במהלך טיול בסין, זיהו הבעלים אביבה ואברהם כהן את הפוטנציאל והחליטו לייבא את הבשורה במלואה לארץ. הם לא רק מדברים על מחירים זולים ב-25-30 אחוז על צעצועים, אופנה, ריהוט, אלקטרוניקה ועוד, אלא גם מבטיחים חוויית קניות שתואמת את הסטנדרט הסיני. כלומר – הרבה מאוד ובזול מאוד.
"המוכרים בסיניון יהיו היבואנים עצמם והוזלת המחיר מושפעת הן מהעובדה שאין מתווכים והמוצר מגיע ישירות מהיבואן לצרכן, והן בשל העובדה שזה לא עובר תהליך מיתוג", אורת אביבה. "כל רשת אופנה או הנעלה או חשמל ישראלית היא ממותגת, ובעבור המיתוג משלמים יותר, לעיתים הרבה יותר. כאשר אותה הסחורה בדיוק נמכרת ללא תיווך, וללא מיתוג, הנגזרת העיקרית היא חסכון בכסף של הצרכן".
בני הזוג כהן בטוחים שהצרכן הישראלי יעוט על המיזם החדש שלהם - ומדברי פרופ' טליה מירון שץ, מומחית להתנהגות צרכנית ומרצה בכירה בקריה האקדמית אונו, יש סיכוי גבוה שכך אכם יקרה. בעינייה, מדובר כאן בנקודת זמן בה התפיסה הצרכנית שלנו כולה משתנה מן היסוד. "אפשר לקשור את זה למחאה החברתית, זו תקופה בה הצרכנים הישראליים מתחילים סוף סוף לשים יותר לב למחירים שהם משלמים", היא אומרת. "הרי במצב הנוכחי, רובנו קונים היום הרבה מעבר למה שאנחנו צריכים. אנחנו לא מסתפקים בשניים-שלושה זוגות ג'ינסים, אלא רוצים שיהיה לנו שפע של הפריטים הכי טרנדים מהמותג הכי טרנדי. מאז המחאה זו כבר לא בושה לקנות בזול וזה לא מציג אותך כעני – כשאתה רוכש בזול אתה נחשב לצרכן חכם ומתוחכם, ודווקא אם אתה קונה ביוקר, אז יצאת פראייר. ואם יש משהו שהישראלים מתעבים, זה לצאת פראיירים. זה קשור גם לכל סיפור הקפה בחמישה שקלים: כשאתה קונה חכם, אתה בעצם מוכיח לסביבה שלך שאתה יודע להסתדר, לאתר מציאות".
ולא אכפת לנו שאיכות המוצרים לא מדהימה?
"לא בהכרח. ראשית, אנחנו כצרכנים יודעים שהרבה מאוד מהמוצרים היומיומיים שלנו מיוצרים בסין, ושנית, הגישה הישראלית כלפי צרכנות היא מאוד שונה למשל מהגישה הדנית. בדנמרק הצרכן הממוצע יחסוך הרבה מאוד מזמן ואז ירכוש שולחן יוקרתי של מעצב שיחזיק מעמד לאורך שנים ויעבור הלאה גם לנכדים שלו. בתפיסה הישראלית העניין הזה של חדשנות ועדכניות הוא משמעותי בהרבה, ולכן נראה לנו עדיף לקנות משהו פחות יקר אבל שיהיה רלוונטי למגמות הנוכחיות. אנחנו רוצים שיהיה לנו חדש ומגוון ולא בהכרח איכותי. מה גם שכשיש מבחר של 4,000 חולצות, את כבר לא שואלת את עצמך אם את בכלל צריכה חולצה, אלא זה ברור שאת צריכה, וזה שבחרת רק ארבע מתוך כל המבחר זו סיבה להיות גאה בעצמך על כך שעמדת בפיתוי, ועוד עשית את זה בזול ודפקת את המערכת. את ההשלכות ביום שאחרי אפשר כבר לנחש: אנחנו קונים הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים – ובעיקר, כוח הרצון שלנו הולך ונחלש".