אילון מאסק הבטיח שיעשה סדר בטוויטר, אבל ממחקר שערכה חברת Brandsheild הישראלית, המתמחה בניטור, מעקב והסרה של הונאות וזיופים ברשת, מתגלה כי נפתחו רק בטוויטר 1,422 משתמשים המתחזים לאילון מאסק ועוד למעלה מ-1,100 ביתר הרשתות החברתיות – פייסבוק, אינסטגרם ועוד.
ברנדשילד היא חברת סייבר שבנתה מערכת שסורקת את האינטרנט ומאתרת הונאות והתחזויות, וגם מסירה אותם עבור הלקוחות שלה. היא עובדת עם חברות גדולות, כמו ניו באלנס, ליוויס, איטורו הישראלית ועוד. סביב החודש האחרון בלטו למשל אתרי פישינג ש"מכרו" כרטיסים למונדיאל בקטאר, וברנדשילד מדווחת על מאות דומיינים מזויפים כאלה מדי חודש.
איך זה עובד? ברגע שהחברה מאתרת אתר מזויף או פרופיל מזויף ברשתות החברתיות, יש לה צוות אכיפה שמגיש את המודיעין הארוז למי שנקרא ספק השירות, service provider. זה יכול להיות החברה שמאחסנת את אתר האינטרנט, רשם הדומיינים, אמזון, עליבאבא, רשתות חברתיות ועוד. "אנחנו כותבים להם מהם האתרים האמיתיים של הלקוחות שלנו, כאשר האחריות המשפטית היא של הלקוח שאנחנו משרתים. אם בטעות הורה להוריד אתר שהוא לגיטימי, האחריות עליו", מספר יואב קרן, מנכ"ל ברנדשילד, ל-mako. "אנחנו מורידים עשרות אלפי אתרים עבור הלקוחות בשנה".
היום (א') הודיעה טוויטר על השקתו מחדש של הווי הכחול, לאחר שהביא לגל של התחזויות למותגים וחברות מוכרות. הווי הכחול ישווק במחיר של 8 דולר לחודש או 11 דולר דרך האייפון.
במחקר שמצאתם גיליתם יותר מאלף מתחזים לאילון מאסק, אבל אין להם וי כחול. מה הסכנה בזה?
"הווי הכחול רלוונטי לאנשים מאוד מסוימים. אנחנו מסירים למשל התחזויות למנכ"לים של חברות, שהרבה פעמים מקדמים אתרי הונאה. גם לא כל המשתמשים מבינים את המשמעות של וי כחול. אילון מאסק מעורב מאוד ומשפיע על עולם הקריפטו. אם מישהו מתחזה אליו, הוא יכול לייצר הונאות – ואנשים כבר נפלו בזה. הפתיע אותנו לגלות כמה אנשים מתחזים למאסק בטוויטר, ושהוא, הבעלים של טוויטר בעצמו, לא מצליח להילחם בזה".
"חברות ומותגים מבינים שהאיום של הונאות ברשת פוגע להם בשורה התחתונה. קודם כל, הלקוחות, במקום להוציא אצלם את הכסף, מפסידים את הכסף לאיזושהי הונאה. זה גורם להם הפסד ישיר - הכסף היה אמור להיות שלהם", אומר קרן. "דבר שני, הלקוח כועס על המותג. זה שלא המותג עשה את זה, אבל מבחינתו הוא נפגע. הדבר השלישי שקורה שהם חווים עלייה גדולה בפניות שלל לקוחות לשירות לקוחות. עשינו קייס סטאדי עם חברת אופנה גדולה, ומהיום שהשתמשו בברנדשילד, הם דיווחו על ירידה משמעותית בפנייה לשירות לקוחות".
כמה עמודים אתם מסירים?
"יש לקוחות שמורידים להם עשרות מקרים בחודש ויש לקוחות שמורידים עשרות אלפי מקרים בחודש. זה לא מעיד על רמת הסכנה, אתר שמתחזה לגוף פיננסי או פרופיל אחד שמתחזה למנכ"ל של גוף פיננסי, יכול לגרום לנזק במיליונים".
לדברי קרן, הבעיה של ההתחזויות וההונאות צברה תאוצה אדירה בעקבות הקורונה. "אנשים עברו לבצע באונליין הרבה יותר פעולות, ובמקביל גם הסקאמרים, פושעי הרשת, הבינו את הפוטנציאל הגדול", אומר קרן. "זה לא הולך להיעלם, אלא רק הולך וגדל. יחסית קל וזול לעשות את זה. אפשר לפתוח פרופיל מזויף בפייסבוק ולבצע הונאה או לפתח אתר הונאה – וזה לא דורש אמצעים מאוד גדולים. בקורונה נלחמנו בתופעה של מכירת חיסונים מזויפים ברשת. יחד עם ארגון pharmaceutical security institute – PSI. אפילו הוגש כתב אישום נגד מפעיל אתר שמכר חיסונים מזויפים והוא נכנס לכלא".