ההייטק הישראלי מתגייס למאמץ המלחמתי: הלחימה בדרום והכאב העמוק בעקבות אירועי השבת דחפו אזרחים רבים להפסיק לחכות למדינה וגופי הממשלה, ולהתחיל לקדם יוזמות משלהם שיסייעו למשפחות הנעדרים והכוחות הלוחמים (ראו כאן את הרשימה המתעדכנת).

עם היוזמות נמנות גם כאלו של אנשי הייטק, שמבקשים לקחת את הטכנולוגיה הייחודית שפיתחו ולרתום אותה למטרות כאיתור נעדרים וזיהוי הרוגים, סיוע בפיתוח לכוחות הביטחון וניהול דיגיטלי של מערכי התרומות.

מכירים יוזמות סיוע נוספות שרותמות את יכולות ההייטק לסיוע בעורף? צרו איתנו קשר בכתובת redmail@tech12.co.il.

יוזמות פיתוח וסיוע לגופי ציבור ועמותות

חברות ההייטק בישראל בשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי פתחו מוקד טכנולוגי בשם מוקד ערבה לסיוע במצב החירום המיוחד. המוקד יקלוט צרכים של גופים ציבוריים, רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, עמותות ועוד ויסייע ביצירת חיבור לחברות טכנולוגיה רלוונטיות שיפתחו בהתנדבות מענים לצרכים אלה. יוזמה זו, שמעורבות בה בה חברות פורום חברות הצמיחה, מבקש לתת מענה טכנולוגי מהיר אשר יקצר משמעותית תהליכים במשימות קריטיות של המגזר הציבורי בעת זו. בפורום חברות בין היתר Monday, Wix, Fiverr, Windward, Bringg, Unity ואחרות. חברות ציבוריות שמעוניינות בסיוע מהמוקד או חברות טכנולוגיות שמבקשות להצטרף ליוזמה מוזמנות לפנות במייל לכתובת המייל Requests@mokedarava.org.

בינת תקשורת מחשבים, נרתמת לסייע במלחמה ומציעה בהתנדבות וללא עלות הקמת מערך מוקד טלפוני לעמותות וגופי ההתנדבות התומכים באזרחי המדינה בקווי העימות ולכוחות הביטחון. המוקד הטלפוני יסייע ביצירת קשר מהיר עם הממשקים הרלוונטיים כמו מתנדבים וספקים. מומחי בינת יסייעו באפיון המוקד, הקמה מהירה, תפעול, הדרכת משתמשים וכמובן תמיכה מלאה. ליצירת קשר עם בינת תקשורת לטובת הקמת המוקד הטלפוני ניתן ליצור קשר עם חני כהן. בטלפון 077-8985020 ובמייל hani.cohen@bynet.co.il.

יוזמה בשם Israeli Tech Guard מבקשת לאגד מפתחים המעוניינים לפתח טכנולוגיות ויוזמות אזרחיות על מנת לעזור לאזרחים ולגופי הביטחון. מור רם-און, VP של מחלקת הפיתוח בחברת Beaconcure, פתח את הקבוצה וקורא למפתחים להצטרף אליה באמצעות פנייה אליו בלינקדאין (ראו הפרסום כאן). חברי הקבוצה דנים בפיתוח יוזמות מהירות וטכנולוגיות שיוכלו לשרת את צרכי ההגנה של כוחות הביטחון, וכן לטפל בצרכים נוספים שיעלו מאזרחים.

סיוע באיתור ואימות זהות של חטופים

מערכת שפותחה ביוזמת מנכ"ל GainGuard תמיר רחמים אוספת מודיעין ממקורות גלויים (OSINT) באמצעות בינה מלאכותית כדי לאתר מידע על חטופים ונעדרים מתקיפת חמאס ב-7 באוקטובר. המערכת זמינה בקישור כאן, ולאחר הכנסת שם אל המערכת היא סורקת את כל התוכן הקיים עליו ברשתות ומביאה למחפש מידע עדכני עד כמה שניתן מתוך דברים שפורסמו. כך, מקווים יוזמי המערכת לתת מידע אמין לבני המשפחה והחברים שמחפשים אחר יקיריהם. המערכת פותחה בשיתוף פעולה של צוותים מחברת GainGuard, Infinitylabs, Bria.ai והאחים רוי וערן כהנא.

יובל קשצ׳כר הקים מאגר מידע שמרכז שמות נעדרים במטרה לסייע לפיקוד הביטחון לקבל מידע מרוכז ומסודר. קשצ׳כר שיתף טופס מקוון (בקישור כאן) שמאפשר לדווח בצורה אנונימית על שמות של נעדרים - והמידע שנמסר בו מועבר להמשך טיפול בפיקוד העורף ובשב"כ. לדבריו, היוזמה כבר אספה יותר מ-600 שמות. במקביל הוא ועמיתיו עובדים על בניית צוות שינתח תמונות של נעדרים וסרטונים של חטופים שהופצו ברשת, בניסיון לגלות התאמות ולספק קצת תשובות לאנשים שחרדים לגורל יקיריהם.

יוזמות סיוע בתחום הסייבר

המרכז האזרחי לתיאום פעילות בתחום הסייבר (ILC4) הוקדם על מנת לסייע למדינת ישראל, בדגש על השוק האזרחי, בהתמודדות עם אירועי סייבר הקשורים במלחמה, ולספק סיוע לכוחות הביטחון כמערך תמיכה התנדבותי. היזומה נועדה לספק מרכז אזרחי לתכלול מתקפות סייבר נגד חברות, ארגונים ואזרחים ישראליים, סיוע ועזרה בתגובה לאירועי סייבר הקשורים למלחמה, מחקר מתקפות על החברה האזרחית בישראל, וסיוע לפי צורך לכוחות הביטחון השונים ביכולות טכנולוגיות ומחקריות. המרכז הוקם בסיוע ותמיכה של עמותת בוגרי 8200, ומשויך ל"יוזמות – מערך ההתנדבות האזרחי", שמרכז עשרות יוזמות שונות מחמ״ל נפרד בתל אביב.

חברת אבטחת הסייבר סיינט (Cynet), מציעה את מוצריה כדי לאבטח תשתיות קריטיות ואזרחיות. השימוש יהיה חופשי וללא צורך לחתום על מסמך כלשהו. הוא מיועד כדי להגן על תשתיות קריטיות ולמנוע מצב של פגיעה בתשתיות כמו חשמל, מים, סלולר, הנחוצות כדי לנהל את המערכה המלחמתית ואסור שהן ייפגעו. עסקים שחוששים ממתקפות סייבר ואינם מוגנים יוכלו להשתמש במוצר אבטחת הסייבר של סיינט Cynet 360 המבוסס על בינה מלאכותית ופועל באופן אוטונומי לזיהוי, מניעה ותגובה על מתקפות סייבר. בנוסף, החברה מציעה שירות מיוחד לארגונים ועסקים שחווים מתקפות יוכלו להיעזר בשירות הזיהוי והתגובה (IR) של החברה הפועל 24x7 ומגיב למתקפות שהתגלו.

חברת הגנת הסייבר הישראלית Pentera תספק לחברות חיוניות וגופים ממשלתיים במשק הישראלי בדיקה של משטח התקיפה הארגוני ללא עלות. צוות Pentera יבצע את כלל התהליך באופן עצמאי כך שלא תדרש הקצאת משאבים מצד הארגון הנבדק. הבדיקה תדמה מתקפת סייבר ותתבצע באופן בטוח, אוטומטי וללא הפרעה לפעילותו השוטפת של הארגון. החברה מבצעת פניות יזומות לחברות שונות במשק על מנת להציע את השירות, וכמו כן ניתן להגיש בקשה לבדיקה בקישור כאן או בכתובת המייל ironswords@pentera.io.

יוזמות סיוע במאמצי הסברה

עובדי חברת AI21 נרתמים למאמצי ההסברה העולמיים של ישראל ופיתחו אתר בכתובת remember710.com, שנועד לרכז ולתרגם לאנגלית עדויות ממלחמת חרבות הברזל. יש להזין את העדות בעברית או באנגלית, ולאחר מכן יתקבל הן טקסט באנגלית והן רצף תמונות בפורמט "סטורי" כדי שיהיה אפשר לשתף את העדות ברשתות החברתיות. לפי החברה, "בשלב ראשון העדויות יישמרו במאגר שיהיה נגיש לגופים שעוסקים בהסברה, ובהמשך נרצה להנגיש את העדויות באופן פומבי באתר על מנת שלכל אחד ואחת מכל מקום בעולם תהיה גישה. לבקשות לסיוע אפשר לפנות למייל remember710@ai21.com.

חברת Scooper המתמחה בניטור וניתוח שיח גולשים ברשתות החברתיות פיתחה מערכת המיועדת לטובת המערכה ההסברתית ברשתות החברתיות בעקבות מלחמת חרבות ברזל. המערכת מנטרת שיח גולשים רלוונטי למאבק ההסברתי של ישראל ברשתות החברתיות המובילות פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, טיקטוק ו-Quora. המערכת תומכת בשפות אנגלית, ערבית ושפות לטיניות. לדברי החברה, המערכת מאפשרת לעקוב אחר השיח העדכני ברשתות החברתיות, להגיב לשיח אנטי ישראלי, לקדם את הנרטיב של ישראל בעזרת תוכן כתוב, תמונות וסרטונים ולדווח על שיח מסית ואנטישמי לרשתות החברתיות. המערכת פתוחה ללא עלות לקהל הרחב ואפשר לבחון אותה ואת סרטי ההדרכה עבורה בקישור כאן.

בפלטפורמת הקמת האתרים וויקס מציעים סיוע של מנטורים מטעם החברה למקימי אתרים ליוזמות אזרחיות. "אם אתם מובילים יוזמה אזרחית בהתנדבות להקמת אתר המסייע בחילוץ, הסברה או מתן סיוע אזרחי אחר, וצריכים עזרה בשיפור אתר קיים בוויקס או בנייה בפועל של אתר בסיסי, המנטורים של וויקס ישמחו לעזור לכם״. ניתן למלא את הטופס בקישור כאן לבקשת התמיכה. 

סיוע למשפחות הפצועים והמאושפזים

חברת Bettear הקימה מוקד מיוחד המסייע לתקשורת בין כבדי שמיעה וחרשים לבתי החולים ומוקדי החירום של המדינה. החברה מפתחת טכנולוגיות להנגשה קולית מותאמת אישית ובזמן אמת. ניתן למלא את הטופס והם יחזרו לממלאים אותה בוואטסאפ ויקשרו בין המשתמש לבין מוקד החירום הרלוונטי.

בחברת Redis פיתחו ממשק מקוון אפליקציה עבור עמותת ידידים ועמותת הסיוע בהסעות לבתי החולים עזר לחיים, שמקל על הזמנת ההסעות (את הממשק אפשר למצוא כאן). ב-Redis מספרים כי בזכות האפליקציה רואים הגדלה משמעותית בהסעות שמתבצעות בעמותה. "בימים מורכבים אלה של לחימה, Redis פועלת בכל האמצעים שברשותה לסייע כמה שניתן", אמר דניאל טבין-רותם, Senior Director of HR ב-Redis. בנוסף החברה יצרה שיתוף פעולה עם עמותת עזר לחיים להסעות לבתי החולים ושיתוף פעולה לאירוח משפחות מהדרום בבתי העובדים ובמשרדי החברה.

 גיוסי כספים ותרומות כספיות

עשרות יזמי הייטק ומשקיעי הון סיכון הקימו בהתנדבות את מיזם הקרן לילדים (ICF). הקרן מיועדת לסיוע לילדים שנפגעו מפעולות טרור ואיבדו את אחד או שניים מהוריהם. הקרן לילדים שואפת לספק סיוע ארוך טווח לילדים מגיל 0-21 ופועלת לגייס כ-100 מיליון דולר מתורמים משמעותיים, במטרה לתת לאותם ילדים סיוע מידי כלכלי. הכסף שיגויס ביחד עם מערך סיוע מקיף, יסייע משמעותית לאותם ילדים כאשר הם יחזרו לשגרת החיים ו/או למשפחות האומנה, המאמצים או האפוטרופוסים שלהם שמעתה יאלצו לשאת בהוצאות כלכליות נוספות.

ענקית הטכנולוגיה גוגל הודיעה על תרומה של 3 מיליון דולר למאמצי החירום בישראל, המיועדים לתמיכה פסיכולוגית ורגשית בקורבנות, בילדים ובמשפחות. כסף זה מתווסף לכ-300 אלף דולר שגייסו עד כה עובדי גוגל, ושהחברה הכפילה לכ-600 אלף דולר, ומיועדים למד"א, איחוד הצלה וער"ן. תרומה נוספת היא מודעות חיפוש (Search Ads) עבור עמותות כדי שיוכלו להגיע ליותר אנשים ולספק מידע.