yes ופלאפון מפרסמות היום (רביעי) את דו"ח הרגלי הצפייה והגלישה של הישראלים במהלך 2024 והשפעות המלחמה על אלה. בין הממצאים עולה כי המלחמה הזניקה את השימוש בטלגרם, שעות הצפייה היומיות בטלוויזיה עלו והשידורים על חיסול נסראללה היו הנצפים ביותר השנה.

על פי נתוני yes, עולה כי המלחמה השאירה את הישראלים צמודים למסך לאורך כל השנה: שעות הצפייה למשק בית בשנת 2024 עמדו על 10.8 שעות ביום בממוצע – ירידה לעומת כ-12 שעות בתחילת המלחמה באוקטובר 2023, אך עלייה לעומת שנים קודמות: 10.1 שעות ו-9.2 שעות בשנים 2023 ו-2022 בהתאמה. עם התעצמות החזית הצפונית בחודש אוגוסט נרשמה עלייה קלה נוספת למעל 11 שעות צפייה מדי יום.

חמשת האירועים שריתקו את מספר הישראלים הגדול ביותר למסך לאורך השנה היו חיסול נסראללה (28 בספטמבר), מתקפת המנע הישראלית נגד חיזבאללה (25 באוגוסט), מבצע ימי תשובה – התקיפה הישראלית באיראן (26 באוקטובר), מבצע ארנון וחילוץ החטופים נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו (8 ביוני) וגמר האירוויזיון בהשתתפות עדן גולן (11 במאי). 

שלומי זיו אלמוג מאיר  אנדריי קוזלוב נועה ארגמני (צילום: באדיבות המשפחה)
שלומי זיו אלמוג מאיר אנדריי קוזלוב נועה ארגמני | צילום: באדיבות המשפחה

תוכניות החדשות והאקטואליה רשמו שיעורי צפייה גבוהים ב-13% בממוצע לאורך השנה בהשוואה לתקופה שטרום המלחמה. שיאי הצפייה ב-2024 נרשמו בחודשים ספטמבר-אוקטובר, עת כניסת צה"ל ללבנון, עם עלייה של כ-20% בהשוואה לימי שגרה.

על פי נתוני סקר שערכו yes ופלאפון באמצעות מכון המחקר the point2 בחודש נובמבר 2024 בקרב 503 משיבים המהווים מדגם מייצג, 43% מהישראלים סיפרו כי הם מתעדכנים בחדשות לפחות פעם בשעה-שעתיים – ירידה מ-51%, כפי שנרשם בתחילת המלחמה. אחד מכל חמישה ישראלים מתעדכן בחדשות מדי חצי שעה לפחות. רק 6% מהישראלים השיבו שהם לא נוהגים להתעדכן בתדירות יומית.

הרשתות החברתיות מהוות את הפלטפורמה העיקרית לצריכת תכנים חדשותיים: 78% מהישראלים ציינו כי נוהגים להתעדכן בחדשות באמצעות פייסבוק, אינסטגרם, טלגרם, טוויטר וטיקטוק. 70% אמרו כי ערוצי הטלוויזיה מהווים את מקור המידע החדשותי אותו הם צורכים, ו-60% ציינו כי אלו אתרי האינטרנט. לצד זאת 54% מהישראלים סבורים כי הרשתות החברתיות אינן מספקות מידע אמין. 

גמר האירוויזיון שובר שיאים

חמשת אירועי הספורט הנצפים ביותר השנה בטלוויזיה היו גמר הג'ודו האולימפי בו התחרתה רז הרשקו וזכתה במדליית הכסף (2 באוגוסט), משחק חצי גמר ליגת האלופות בין ריאל מדריד לבאיירן מינכן (30 באפריל), הגמר האולימפי בהתעלמות הקרקע לגברים בו התחרה ארטיום דולגופיאט שזכה במדליית הכסף (3 באוגוסט), משחק רבע גמר ליגת האלופות בין ברצלונה לפריז סאן ז'רמן ומשחק רבע גמר היורוליג בין מכבי תל אביב לפנתנייקוס (7 במאי).

על רקע האנטישמיות בעולם ובשבדיה, גמר האירוויזיון השנה היה הנצפה ביותר בהשוואה לשנים קודמות עם 57% מהצופים – עלייה של 11% מהגמר אשתקד בהשתתפות נועה קירל שזכה ל-51% צפייה, ו-39% שהשיגה השתתפותה של עדן אלנה ב-2021.

נועה קירל, עדן גולן (צילום: אינסטגרם, שי פרנקו)
נועה קירל, עדן גולן | צילום: אינסטגרם, שי פרנקו

אחד מכל חמישה ישראלים מודה: "העברתי פייק ניוז"

על פי נתוני סיכום השנה של פלאפון, טלגרם היא האפליקציה הצומחת ביותר השנה עם גידול של 42% בשימוש בהשוואה לשנה שעברה, כאשר שיאי השימוש באפליקציה נראו בשני ערבי התקיפה האיראנית בישראל ב-14 באפריל וב-1 באוקטובר.

אחד מכל ארבעה ישראלים סיפר כי הוא העביר למשפחה או לחברים אזהרה שקיבל ברשת והוא לא היה בטוח לגביה. אחד מכל חמישה ישראלים מודה כי הוא העביר פייק ניוז – מידע שבדיעבד התגלה כשקרי.

המלחמה אילצה רבים מהישראלים להישאר השנה בבית ולקיים פגישות מרחוק – מה שגרם לשימוש באפלקציית זום לזנק ב-20% השנה. השימוש ביוטיוב, בטיקטוק ובאינסטגרם רשם עלייה של 6% בכל אפליקציה.

לעומת זאת, 2024 הייתה שנה קשה לחיי האהבה ולתיירות – מה שהוביל לצניחה בשימוש באפליקציות טינדר ובוקינג – ב-21% וב-15% בהתאמה. גם אפליקציית התחבורה הציבורית מוביט רשמה ירידה של 7% בשימוש השנה בהשוואה ל-2023.

עוד עולה מנתוני פלאפון כי נפח הגלישה הסלולרית לכל מנוי עלתה ב-2024 ב-11%, כאשר מנויי דור 5 גולשים יותר ממנויי דור 4. עוד נמצא כי במהלך 2024 נרשמה עלייה של מאות אחוזים במתקפות סייבר מסוג DDoS ועלייה של 31% בניסיונות פישינג.

"יש מלכה חדשה בעיר וזו אפליקציית הטלגרם. אם בשנה שעברה טיקטוק הייתה האפליקציה הצומחת ביותר הרי שהשנה זו - טלגרם, כפועל יוצא של המלחמה והרצון התמידי להיות מעודכנים", אומר דרור בהט, סמנכ"ל השיווק של yes ופלאפון. "גם השימוש באפליקציית זום זינק השנה כחלק מהעבודה מהבית בימי המלחמה, בעוד אפליקציית בוקינג ומוביט רשמו ירידה בשימושים".