הבינה המלאכותית שנכנסה לחיינו בסערה בשנה האחרונה תופסת תפקיד גם במלחמה, אבל הפעם לא להפצת פייק ניוז אלא כקמפיין ישראלי בשם BE THEIR VOICE ("תהיו הקול שלהם"), שקורא לשחרור 241 החטופים הישראלים ברצועת עזה.
הקמפיין, שנעשה בשיתוף פעולה עם המשפחות, כולל סדרה של תמונות פנים מונפשות ומדובבות של החטופים, המאפשרות להם "לדבר" במו פיהם באנגלית ולפנות ללב של כל אחת ואחד בעולם.
הסרטון הראשון מתמקד בנווה שהם, ילד בן 8 שנחטף על ידי חמאס ביחד עם משפחתו. בסרטון נווה מספר על אהבתו לכדורגל ועל הגעגועים שלו לבית הספר ולחבריו. בסוף הסרטון הוא מבקש בקשה פשוטה - לשוב הביתה.
"סרטון ההנפשה של נווה הוא כמו חץ ללב", אמר גלעד קורנגולד, סבו של נווה, ואביו של טל שוהם (קורנגולד) שגם הוא בין החטופים. "הלוואי והיינו יכולים לחבק את נווה שלנו, לשמוע את הצחוק המתגלגל שלו ולהקשיב למה שעובר עליו, אבל כבר 4 שבועות אנחנו לא יכולים. בגלל שהקול של נווה לא נשמע, אנחנו צריכים להיות הקול שלו. בכל דרך שהיא".
יזמות ההיי-טק שירן מלמדובסקי-סומך ודניאל אופק הן העומדות מאחורי היוזמה, בשיתוף פעולה עם מרכז פרס לשלום ולחדשנות, יחד עם טל הררי, בימאית ומנהלת קריאטיב. מלמדובסקי-סומך היא יזמת המתמחה בשילוב והטמעת בינה מלאכותית בעולמות האימפקט החברתי ומייסדת חברת החדשנות והייעוץ Generative AI for Good, ועלתה לכותרות עם קמפיין "הקשיבי בקולי", ש"העיר לחיים" נשים שנרצחו על ידי בן זוגן. דניאל אופק היא יזמת הייטק, יזמת חברתית ומייסדת Angle, קבוצת הסברה גלובאלית הנלחמת נגד דיסאינפורמציה וחותרים להפצת עובדות אמת.
לקמפיין חברו ונרתמו אנשי מקצוע מתחומים שונים, בהם נטאלי ליבסקי, יורם רשף, צלם חבר סגל בחוג לתקשורת צילומית המכללה האקדמית הדסה ומור בירן.
כרגע מתוכננים עוד כ-5 סרטונים בסדרה, שיעסקו בחטופים נוספים וגם בשפות אחרות, כנראה ערבית וגרמנית. "חשוב לנו לייצר גיוון מבחינת הגילים והרקעים, כאשר בשלב הראשון בחרנו להתמקד בילדים ובהמשך גם נשים צעירות, מבוגרות וגברים", מספרת ל-mako מלמדובסקי-סומך. "הטקסט נכתב על ידינו, יחד עם מידע שקיבלנו מהמשפחות, וכמובן שהטקסט הסופי אושר על ידם".
הסרטונים מופצים ברשתות החברתיות, על ידי משפיענים, למשל נטלי דדון, ובאמצעות חשיפה של מדיה בארץ ובחו"ל, וכן על ידי המשפחה עצמה.
"הרגע לפני העלייה לאוויר היה מאוד לחוץ. מצד אחד, האמנו בצדקת הדרך ובמטרה, מצד שני מתחוללת מלחמה על התודעה ולא רצינו לקשר את הסרטון והשימוש ב-AI לשימוש לרעה", מוסיפה מלמדובסקי-סומך. "היה לי ברור שאם הולכים על כזה פרויקט, צריך לעשות אותו בזהירות וברגישות המתבקשת, הן מבחינת הסכמת המשפחות ואיכות התוצאה יחד עם כללי האתיקה והשימוש האחראי ב-AI.
"לכן באופן יחסי, העבודה על הסרטון הראשון נמשכה זמן רב. היה חשוב לנו לייצר הנפשה בצורה מקצועית, מכבדת ורגישה, גם מתוך החשש לייצר משהו שיראה קרינג'י ולא אמין. בחרנו מאוד בקפידה את התמונה, בחרנו מדובבים מקצועיים כדי שנוכל להשתמש גם בהבעות הפנים שלהם, עשינו טייקים רבים עד שקיבלנו הנפשה שהיינו מרוצים ממנה, וכמובן פעלנו בשקיפות וכחלק מהקריאייטיב הדגשנו כי אנחנו משתמשים ב-AI כדי לתת קול לאנשים שאין להם קול".
אלו תגובות קיבלתם?
"הרוב המוחלט של התגובות היה מאוד אוהד החל מ'צמרמורת', 'נשבר הלב לרסיסים', 'כל כך מרגש ומוחשי', והיו גם כמה תגובות כמו 'אני מקווה שהמשפחה אישרה את זה' ו-'קריפי', ואף כמה תגובות שלשמחתי היו בשוליים לגבי השימוש עצמו ב-AI. מה שמחדד את העובדה כי הצלחנו להעביר את המסר והיתרונות בשימוש בטכנולוגיה".
במלחמה הזאת רבים מנצלים את הבינה המלאכותית לשימושים לרעה והפצת פייק ניוז. איך אפשר להתמודד עם זה?
"אני פעילה בארגונים בינלאומיים, שכוללים את חברות הטק הגדולות בעולם, יחד עם האקדמיה, תקשורת וממשל, הפועלים כדי לגבש קוד אתי גלובלי לשימוש אחראי ב-AI. בקמפיין הזה, כמו בקמפיינים אחרים אותם הובלתי, אני מקפידה על שימוש אחראי ויצירתי בטכנולוגיה, תוך שיתוף פעולה עם גורמים מקצועיים והקפדה על שקיפות, כגון עבודה עם המשפחות, ביצוע מקצועי ומכובד, שקיפות וכמובן מטרה שהיא חיובית - לתת קול למי שאין קול. לתת קול לאותם ילדים, נשים ואזרחים מושתקים. זו החובה המוסרית שלנו ושל כל אחד בעולם, להיות הקול שלהם".