אליאנה ברבל, בת 33, רצתה למצוא אהבה, אבל נמאס לה מאפליקציות ההיכרויות שקיימות בשוק. על רקע זה הקימה את אלי הבוטית, שהחלה כבוט בוואטסאפ ולאחר מכן עברה לטלגרם, ובימים האחרונים הושקה גם כאפליקציה בחנויות האפליקציות תחת השם "Ellie".
אלי מאפשרת לחפש אהבה דרך חברים משותפים, "אבל בלי החלק המביך". כל משתמש או משתמשת בוחרים את אנשי הקשר בטלפון שדרכם הם היו רוצים להכיר מישהו, ואלי שולחת להם התאמות עם גברים או נשים שנמצאים במעגלים החברתיים של אנשי הקשר שנבחרו.
"לדוגמה אם יש לי חברה בשם דנה, ואני מניחה שדנה מכירה גברים רווקים שכדאי לי להכיר, אני אבחר בה מרשימת אנשי הקשר שלי. אלי תשלח לי פרופילים של גברים שגם מחפשים אהבה, וגם מכירים את דנה, וכל זה - בלי לערב את דנה, שזה החלק הכי טוב. זה דיסקרטי, ואפשר לבחור אנשים 'לחפש דרכם' בלי שהם ידעו", מסבירה ברבל ל-mako.
"הדרך הזו פותחת לאנשים מעגלים חברתיים עצומים, כי כנראה שבעולם האמיתי יש אולי 5 אנשים שבאמת היינו מבקשים מהם שיעזרו לנו להכיר מישהו, אבל דרך אלי אנשים בוחרים 70 אנשי קשר כאלה בממוצע, ולפעמים גם הרבה יותר, מה שמייצר להם המון הזדמנויות להכיר אנשים חדשים במעגלים החברתיים שלהם".
התחלנו בפיילוט עם אליאנה הבוטית
זה הפך לאלי הבוטית (ורבים מכם שנאו את השם)
ועכשיו, המהפך הסתיים
קבלו את אלי pic.twitter.com/i4pA2MxstZ
לאלי יש היום כ-10,000 משתמשים לדברי ברבל, והחלוקה בין גברים ונשים היא כמעט 50-50. "זה מאוד משמח אותנו כי בכל האפליקציות האחרות יש רוב גברי ברור, וזה מעיד בעיקר שנשים מרגישות הרבה יותר בטוחות להכיר דרך אלי ודרך חברים", היא אומרת.
לדברי ברבל, היא יודעת על עשרות זוגות שהכירו דרך אלי, ובטוחה שיש עוד המון זוגות שלא שמעו עליהם. "לא מזמן גיליתי על 3 תינוקות שנולדו לזוגות שהכירו דרך אלי, שזה מדהים כי הפיילוט הראשון עלה לאוויר לפני פחות משנתיים. מאוד קשה לדעת את אחוזי ההצלחה, כי מה שלא מספרים לנו אנחנו לא יודעים", היא אומרת.
"אנחנו כל הזמן משפרים את המוצר כדי לתת חוויה טובה יותר - למשל - עד לא מזמן, אלי שלחה 3 התאמות כל שבוע. לאחרונה הכנסנו שינוי משמעותי, ואלי לא תשלח יותר התאמות כל עוד אנשים לא הגיבו וקיבלו החלטה לגבי ההתאמות הקודמות. זו הדרך שלנו לוודא שאנשים באמת מתייחסים ברצינות לכל התאמה, ומקבלים החלטה, ולא משאירים דברים באוויר".
יש לציין, כי אלי עדיין מחברת אתכם לטלגרם ברגע שתורידו את האפליקציה, אבל בקרוב תעבוד כאפליקציה נפרדת לגמרי. "טלגרם היה נכון לשלבים מוקדמים, אבל ברגע שהחלטנו שאנחנו רוצים להיות ה-דרך למצוא אהבה בארץ, הבנו שצריך לייצר חוויית משתמש הרבה יותר טובה. ואת זה אי אפשר לעשות בטלגרם, רק באפליקציה", מסבירה ברבל על השינוי. "גם ראינו שיש אנשים, בעיקר נשים, שמעדיפות לא להוריד טלגרם כי זה מקושר אצלן לדברים יותר שליליים, וחשבנו שנכון להתנתק מזה".
למה שיניתם את השם מאלי הבוטית לאלי?
"אנחנו עושים את הכל כדי שאלי תיתן חוויה אישית, אנושית ואמפטית, בשונה משאר הפלטפורמות הקיימות. זה פחות מה שמאפיין בוטים, או בוטיות, ולכן השארנו רק אלי".
בחברה עובדים כרגע 3 אנשים במשרה מלאה ועוד שניים במשרה חלקית, ועד היום השקיעו בה קצת מעל חצי מיליון דולר. האפליקציה חינמית, אבל בקרוב יושק שירות פרימיום, שיאפשר לאנשים לקבל 2 התאמות ביום ולא רק 3 בשבוע. "מה שיותר מיוחד הוא שאלה יהיו התאמות שנבחרו במיוחד בשביל המשתמש/ת, שאלי חושבת שבאמת מתאימות להם. זה יקרה לפי הפרופילים של האנשים, ההעדפות שלהם והמעגלים החברתיים שלהם. בהתחלה בן אדם יעבור על זה ויבדוק כל התאמה שנשלחת, ובהמשך זה יהיה אוטומטי לגמרי.
"בנוסף, אלי תיתן למשתמשי הפרימיום שירותים נוספים כמו עזרה בשדרוג הפרופיל ו'גישוש' בצד השני לפני הצעד הראשון. כבר בחודש הקרוב משתמשים יוכלו לקבל את שירות הפרימיום", אומרת ברבל.
במשך כחצי שנה ברבל והצוות שלה ניסו להשיק את "אלי הבוטית" בארה"ב, אך לאחר חוויה לא מוצלחת, הם חזרו להתמקד בישראל, ולראיה האפליקציה כולה בעברית. "מעכשיו כל המשאבים שלנו מושקעים כדי להפוך את אלי לדרך הכי טובה למצוא אהבה וזוגיות בישראל", אומרת ברבל.
"החוויה בארה"ב הייתה מאוד מתסכלת, אבל גם מלמדת. זה לא פשוט להשיק שום מוצר בארה"ב, ובטח לא מוצר בעולם הדייטינג, השוק רווי. לנסות להשיק בארה"ב הייתה חד משמעית החלטה לא טובה. בנוסף, נדרשים הרבה יותר זמן ומשאבים כדי להבין לעומק את פערי התרבות ולעשות התאמות. היינו צריכים לעבור את זה על בשרינו כדי ללמוד ולהתמקד".
ברבל נוהגת לשתף בטוויטר, שם עוקבים אחריה יותר מ-20 אלף איש, את חוויותיה כיזמית, כולל הצדדים הפחות נעימים של לחץ, חרדה וכישלונות.
"התחלתי לשתף בטוויטר, מהרגע שאלי הייתה רק רעיון בראש. מאותו רגע, אני משתפת כמעט כל מה שקורה לנו, את הדברים הטובים, אבל גם את הדברים הרעים, הקשים, המלחיצים, המדכאים. ברמה הפרטית - זה פשוט עוזר לי. עוזר לי לשתף עם העולם את הדברים שקורים לי, כדי להקל קצת על המעמסה הנפשית. ורוב התגובות הן באמת תגובות מחזקות ומרימות", היא מספרת.
שאלו אותי למה לא רציתי אפליקציה ומה השתנה:
למה לא אפליקציה:
1. בידול - יש מספיק אפליקציות דייטינג שם בחוץ, וחייב בידול. אם אנחנו טוענים שאנחנו שונים, בידול בUX הוא גם בידול.
2. זה הלם את ה"אופי" של אלי הבוטית: אם אנחנו בשאיפה לתת שירות שמרגיש אישי, אז מישהי שמתקשרת איתך> https://t.co/xYKAq0bmaT
"פה ושם יש תגובות שליליות, אבל למדתי לא להתייחס אליהן. מעבר לזה, השיתוף גורם לזה שהמון אנשים מציעים עזרה, כל הזמן, בכל התחומים, וזה מאוד מאוד עזר לנו להגיע לאן שהגענו. זו תעשייה מדהימה שעוזרת המון, ואני אסירת תודה על זה. עם הזמן גם קיבלתי פידבקים של אנשים שמזדהים עם השיתוף של הקשיים, כי זה כמעט לא קורה בתעשייה שלנו. כל הזמן רואים את סיפורי ההצלחה, גיוסי העתק, האקזיטים, וכמעט לא שומעים על הדיכאונות, הקושי להירדם בלילה, הכישלונות. חשוב לי להראות גם את הצד הזה. זה הרבה פחות זוהר ממה שאנשים חושבים, וחשוב בעיניי לדבר על זה".
בראיון הקודם שלה ב-mako סיפרה ברבל כי היא רווקה לאחר שיצאה מזוגיות ארוכה, וכי לא פשוט "לחזור לשוק". גם כאן המצב השתנה, וברבל נמצאת בזוגיות של חצי שנה עם בחור בשם דודי. "זה מצחיק, כי אלי עזרה לי למצוא אהבה, למרות שבכלל לא מצאתי אותה דרכה", היא מספרת.
"תוך כדי העבודה על אלי, הפסקתי להשתמש באפליקציות אחרות. הרגיש לי צבוע לעבוד על אלטרנטיבה, ולהמשיך להשתמש באפליקציות האלה. ברגע שהפסקתי להשתמש בטינדר וכו', נגמר לי הפומו המתמיד. נגמר המירוץ אחרי עוד מאץ' ועוד דייט. וזה אפשר לי לתת צ'אנס אמיתי להזדמנויות שנקרות בדרך. את בן הזוג שלי הכרתי בבר השכונתי שלי. היה קליק דיי מידי, ואנחנו ביחד חצי שנה. אני ממש מרגישה שקרה לי איתו נס".