נמאס לכם מהחשבונות שמגיעים בדואר ומצטברים על השולחן או על המקרר? איש העסקים רז שפירא, בן 60 מכפר סבא, הקים את הסטארטאפ אקוביל (EcoBill), כדי לפטור אתכם בדיוק מזה. אקוביל היא אפליקציית עוזר אישי לתשלום וניהול חשבונות הבית, שאליה תוכלו לקבל את כל החשבונות במרוכז, לקבל התראה על חשבונות שנראים חריגים, תזכורות לשלם חשבונות וגם לשלם הכול דרכה.
איך זה עובד?
כל מה שתצטרכו לעשות הוא לצלם פעם אחת בלבד את שובר התשלום, ישן או חדש, ולהעלות את התמונה לאפליקציה. המערכת של אקוביל, שמבוססת על טכנולוגיות למידת מכונה ובינה מלאכותית, תזהה את הספק ותפתח בפניכם את האופציה לשלם את שובר התשלום באותו הרגע. כאשר יגיע שובר התשלום הבא, הוא יגיע אליכם ישירות ותוכלו לשלם אותו דרך האפליקציה.
בנוסף, תוכלו לשלם דרך האפליקציה קנסות ודוחות, למשל על רכבים, כאשר האפליקציה תזכיר לכם לפני המועד האחרון לתשלום הקנס. המערכת היא חינמית לצרכנים, והתשלום נגבה בצורת עמלה מהלקוחות איתם עובדת החברה, בהם עיריות, חברת החשמל, בנקים, חברות אשראי ועוד.
שפירא מגדיר את עצמו כיזם לא טיפוסי. "יש לי הרבה ניסיון בתחום עסקי, הייתי שותף של ג. יפית, זיכרונה לברכה, הייתה לנו חברה משותפת של אחזקות והשקעות, שאני עדיין שותף בה", הוא מספר בראיון ל-mako. "הרעיון לאקוביל נולד על ידי הבן שלי כשהיה בן 15, היום הוא חייל, בן 20. הוא ראה אותי מתעסק בחשבונות, ושאל: 'מה זה, למה זה לא בטלפון?'. אמרתי לו, 'אתה צודק'. והתחלנו לחקור את זה.
"הבנו שיש שוק ענק, 300 ביליון דולר, ושרוב העולם עדיין מקבל את החשבונות שלו בנייר, דבר שהוא לא סביבתי ולא חסכוני. רק 4 אחוז בממוצע מהעולם מקבלים את החשבונות שלהם במייל. אם ננכה את אסיה, את מגיעה ל-15 אחוז בממוצע. למה?".
אחיו הצעיר של שפירא, חן, בדיוק השתחרר בגיל 46 משירות ב-8200, שם שירת לאחר שהיה טייס בחייל האוויר, והצטרף לאקוביל כמנהל טכנולוגי ומייסד. בנוסף, החברה התקבלה לחממת אימפקט של 8200, בשל החשיבות הסביבתית שלה, שהיא מעודדת מעבר מנייר לדיגיטל.
"אחרי שתצלמי פעם אחת את החשבונות שלך – את יכולה 'לצאת לפנסיה'. כשיגיע חשבון חדש, האפליקציה תתריע על כך", אומר שפירא. "בנוסף, יתריעו לך גם אם יש אנומליות בחשבונות. למשל, חשבון המים – למספר הנפשות יש משמעות גדולה. אם בית של 2 נפשות מקבל תשלום גדול - האפליקציה תשאל – האם טרחת לעדכן את מספר הנפשות? זה יכול לחסוך לכם הרבה כסף. דוגמה נוספת – האפליקציה תגיד לכם אם חשבון החשמל שלכם מבוסס על הערכה ולא על מונה. תוכלו לשלוח דרכה צילום של המונה – ולבקש חשבון חדש, שיהיה זול יותר".
יש הרבה אנשים שמשלמים כבר חשבונות במייל. מה הייחוד שלכם?
"קודם כל, אם את מקבלת מייל – את לא בהכרח זוכרת לשלם את החשבון מיד, ולא תהיה לך שום תזכורת לשלם אותו. אצלנו הכול מרוכז במקום אחד, את יכולה לעבור על כל החשבונות שלך לאורך זמן ואת מקבלת תובנות על השימוש שלך, גם בהשוואה של נתונים של עיר אחת לאחרת. האפליקציה נותנת למשתמשים את השליטה ואת הכוח על ניהול המשק הבית שלהם".
האפליקציה חינמית, מה המודל העסקי שלכם?
"יש לנו הסכמים עם חברות מובילות בתחום של ספקי שירות – עיריות, חברת חשמל. אנחנו חוסכים להם נייר ואת המשלוח – והם משלמים לנו על החיסכון. בנוסף, יש לנו הסכמים עם גופים פיננסיים – בנקים, חברות כרטיסי אשראי. למשתמש עצמו יש 2 אפשרויות לשלם חשבונות – תשלום בקליק או 'תשלום עתיק'. התשלום העתיק, באתר של הספק, לא עולה כסף. תשלום בקליק דרך האפליקציה – עולה 0.7 אחוז, זה מס הסליקה. ככה תוכלו לשלם דרך אקוביל - לא צריך להזין את מספר החוזה לדוגמה, פשוט לוחצים ומשלמים".
האפליקציה הושקה במרץ 2020, בשיא הקורונה, וכיום בחברה עובדים 6 אנשים. "יש לנו עשרות אלפי חשבונות שאנחנו מריצים במערכת מדי חודש, ואני סולק עשרות מיליוני שקלים. אנחנו יוצאים להשקה בארה"ב בחודש הבא", מספר שפירא.
אתה בן 60 ועובד בתחום שנחשב צעיר. איך זה מרגיש?
"האמת שאני מרגיש שהגיל שלי הוא 30, אבל באופן כללי, עדיף להגיע בשל לדבר הזה. כשאני מגייס את הכסף, אני מבין את החשיבות שלו. אני יודע לגשת לנושא המכירה בצורה שונה מיזם צעיר, שלא מבין בכלל את יחסי הכוחות בגופים גדולים. אני גם יודע מה זה לנהל עובדים - לא מרוויחים פה את מה שמכירים מההייטק, אבל יש פה עובדי נשמה, עובדים פה 3-4 שנים כל אחד, הם מתחברים לחזון שלנו, רואים את ההתקדמות".
החברה גייסה עד היום כמיליון דולר ממשקיעים פרטיים, והם בדרך לגייס סיבוב גדול של סיד בין 3-5 מיליון שקלים. לאחרונה השיקה החברה גם פיצ'ר חדש שנקרא "השגחת הורים", שמטרתו לעזור לילדים של הורים מבוגרים לבדוק שלא יעבדו עליהם בנושא החשבונות.
"ההורים נרשמים לאקוביל, ונותנים לילדים גישה לכל החשבונות שלהם. ככה הם יכולים לראות כמה ההורים משלמים בדיוק. הכרתי מקרים שאנשים הזדעזעו כשהם ראו שההורים שלהם משלמים חבילות הרבה יותר יקרות מהממוצע, למשל על טלוויזיה ואינטרנט", אומר שפירא.
בעתיד החברה מקווה לטפל בכל נושא משק הבית שלכם – הביטוחים, הפנסיות, הקניות בסופר, וכן להוסיף פיצ'ר שבו שותפים לדירה, לדוגמה, יוכלו לשלם ביחד את החשבונות שלהם דרך האפליקציה – כל אחד אחוז מסוים.
"אנחנו רוצים להיות מוביל עולמי בתחום של ניהול חשבונות משק הבית. כשאנחנו מעצימים את הלקוח, נותנים לו שליטה ותובנות, רק ככה יש לו סיבה לעבור לדיגיטל", מסכם שפירא.